۰
چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۰

رییسی بدشانس است؟

از اعتراض های مردمی به گرانی ها تا چشم انداز تیره احیای برجام
قرن نو نوشت: از روزی که ابراهیم رئیسی روی کار آمد تا به اکنون با مشکلات و اتفاقات زیادی رو به رو بوده است، در این گزارش بخشی از این اتفاقات را مرور می کنیم.
رییسی بدشانس است؟
قرن نو نوشت: از روزی که ابراهیم رئیسی روی کار آمد تا به اکنون با مشکلات و اتفاقات زیادی رو به رو بوده است، در این گزارش بخشی از این اتفاقات را مرور می کنیم.
یک سال از روزی که ابراهیم رئیسی زمامدار پاستور شد می گذرد اما او در حالی سال اول ریاست جمهوری خود را پشت سر می گذارد که در این مدت، با انواع و اقسام مشکلات مواجه بوده است. از بلایای طبیعی و اعتراضات مردمی تا فشارهای بین‌المللی بر پرونده برجام و کرونا و ...
رأی مثبت مجلس به حفظ ترکیبِ حقوقی شورای نگهبان | یک حقوقدان رفت، کدخدایی ماندگار شد
اگر حسن روحانی را به خاطر بداقبالی ها و حوادث تلخی که دولتش تجربه کرد، «رئیس جمهور بداقبال» بدانیم، می توانیم به رئیسی نیز لقب «رئیس جمهور بدشانس» را داد. رئیس جمهوری که اصولگرایان حساب ویژه ای بر روی او باز کرده بودند ولی برخی از همان اصولگرایان در یک سال اخیر به منتقدان دولت تبدیل شده اند.
در ادامه تنها بخشی از اتفاقاتی که در زمان حضور رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور در کشور رخ داده است مرور می‌شود:
اوج گیری کرونا و ناکامی در تولید واکسن داخلی
کرونا که آمد، واکسیناسیون موثرترین راه‌حل برای مقابله با این بیماری شناخته شد و همه کشورها سعی خود را برای دستیابی به واکسن کردند. ایران هم از این قاعده مستثنی نبود و با وجود تحریم ها تلاش هایی برای واردات واکسن صورت گرفت.
اما، سرعت شیوع این بیماری در بین مردم و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی روزهای تلخ و سیاهی را در کشور ایجاد کرد تا آنکه حسن روحانی، رئیس جمهور وقت گفت:« حفظ جان مردم برای ما اولویت دارد. در این شرایط وارد کردن واکسن به عنوان یک وظیفه است و هر شرکت خصوصی، بیمارستان و موسسه‌ای که می‌تواند از هر کجا واکسن مورد تایید وزارت بهداشت وارد کند، می‌تواند با ارز نیمایی واکسن وارد کند. البته وزارت بهداشت و درمان هم وظیفه دارد و در چارچوب ستاد کرونا تصویب کرده عمل می‌کند.»
مرعشی هشدار داد؛ وضعیت اسفناکی در انتظار ایران است، باید به داد جمهوری اسلامی برسیم
با این وجود زمانی واکسن به شکل پر تعداد وارد کشور شد و واکسیناسیون عمومی مردم صورت گرفت که دوران ریاست جمهوری حسن روحانی به پایان رسیده بود و ابراهیم رئیسی برسرکار آمده بود و شاید این از خوش شانسی دولت او بود. رسانه های دولتی حتی خرید و واردات واکسن را به نام رئیسی گره زدند درحالی که خبرگزاری اصولگرای فارس اعتراف کرد که ایران تا قبل از ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ قرارداد خرید حداقل ۱۱۰ میلیون دوز واکسن را بسته بود که قرار بود به تدریج تا پایان پاییز (پایان سال ۲۰۲۱ میلادی) وارد کشور شود.
اما روی دیگر سکه تولید واکسن های داخلی و تاکید این دولت بر این امر بود که تبدیل به چالشی اساسی شد چرا که برنامه های طراحی شده برای تولید واکسن های داخلی ضدکرونا چندان مطابق انتظارات پیش نرفت و نقدهایی را روانه دولت و دستگاه های مرتبط کرد.
از توقف مذاکرات احیای برجام تا صدور قطعنامه علیه ایران
هشتم آذر ماه بود که علی باقری و تیم مذاکره دولت به وین رفتند تا برای احیای برجام تلاش کنند. اگر چه در روزهای آغازین دور ششم مذاکرات احیای برجام پالس های مثبتی از سوی ایران و اعضای ۱+۴ به گوش می رسید، اما رفته رفته این پالس های مثبت از بین رفت و مذاکرات احیای برجام متوقف شد. بر اساس خبری که درباره علت توقف مذاکرات احیای برجام منتشر شد، تداوم اختلاف میان ایران و آمریکا بود و همچنین مخالفت آمریکا با خروج سپاه از لیست گروه های تروریستی.
اما روزها پس از توقف مذاکرات وین، خبری درباره نشست دوحه و گفتگوی غیر مستقیم ایران و آمریکا با حضور انریکه مورا منتشر شد. نشستی دو روزه که به هدف نجات برجام برگزار شد اما، آن هم به سر انجام نرسید.
در بحبوحه همین مذاکرات، صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز خبرساز شد. ۱۸ خرداد ماه بود که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه ارائه شده توسط آمریکا و تروئیکای اروپایی علیه ایران را تصویب کرد. طبق گزارش خبرگزاری رویترز، در پیش‌نویس این قطعنامه آمده است: شورای حکام از ایران می‌خواهد که هرچه فوری برای اجرای تعهدات قانونی‌اش اقدام و بدون اتلاف وقت به پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای همکاری بیشتر جهت شفاف‌سازی و حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده پادمانی عمل کند.
گرانی ها صدای اعتراض مردم را در آورد
یکی از اقدامات دولت رئیسی در یک سال گذشته، حذف ارز ترجیحی یا همان ارز ۴۲۰۰ تومانی بود. در پی این تصمیم قیمت برخی خوراکی ها و مواد غذایی افزایش پیدا کرد و همین موضوع باعث اعتراضات شدید از سوی مردم شد. اعتراضاتی که ابتدا در خوزستان آغاز شد اما کم کم شهرهای دیگر نیز دست به اعتراض زدند. این تصمیم دولت در کنار اجرای یکباره جراحی اقتصادی در برخی حوزه های اقتصادی دیگر فشار تورمی و گرانی بر سفره مردم را آنقدر بالا برده است که این روزها کمتر کسی با رضایت از عملکرد دولت رئیسی صحبت می کند.
هرچند بنا به گفته برخی کارشناسان این جراحی اقتصادی ضرورت داشت اما از نگاه برخی دیگر نیز اجرای یکباره آن بدون فراهم کردن شرایط اجرا و در شرایط سخت تحریمی شوکی سنگین به معیشت مردم است.
۲۴ خرداد ماه را می توان روز سیاهی برای دولت دانست. روزی که حجت الله عبدالملکی با انتشار یک رشته توئیتی از سکانداری وزارت کار استعفا داد و با موافقت رئیسی رو به رو شد.
همچنین در همان روز، فاطمی امین وزیر صمت در حالی برای پاسخ به سوالات نمایندگان به صحن مجلس رفت که نتوانست آنان را قانع کند و اولین کارت زرد مجلس به دولت را به نام خود ثبت کرد. نارضایتی بهارستانی ها از وزیر صمت تاجایی پیش رفت که استیضاح او را کلید زدند اما، دولت با ارائه پیشنهاد برای تفکیک وزارت صمت به ۲ وزارت خانه، زمان استیضاح را به تعوق انداخت.
همچنین ساداتی نژاد، وزیر کشاورزی نیز که روزی ردای نمایندگی بر تن داشت و رئیس کمیسیون کشاورزی بود نیز در ۲۱ تیر ماه دومین کارت زرد مجلس را از آن خود کرد.
کد مطلب: 169835
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *