۰
يکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۰۰

«دارویاری» و چند و چون نسخه‌پیچی برای بیماران

بیش از دو هفته است که طرح دارویاری با هدف افزایش دسترسی مردم به دارو و همچنین افزایش پوشش بیمه‌ای آنها، آغاز شده است؛ به طوری که با انتقال ارز دارو به بیمه‌ها، از یک سو پوشش‌های حمایتی از داروها را افزایش داده و از سوی دیگر هم بتواند قیمت‌ دارو را به سمت واقعی شدن سوق دهد و تولید آن را به صرفه کند؛ البته «پرداختی از جیب بیمار» خط قرمز طرح است و تغییر قیمت‌ها تنها متوجه دولت و بیمه‌ها خواهد بود، نه مردم.
«دارویاری» و چند و چون نسخه‌پیچی برای بیماران
 نکته‌ای که در نگاه اول در مراجعه به داروخانه‌ها خودنمایی می‌کند، اطلاعات ناکافی بیماران و در برخی موارد نیز متصدیان داروخانه‌هاست؛ به طوری که به عنوان مثال بیمار فشارخونی در مراجعه اول به داروخانه جهت خرید یک ورق قرص مرتبط با بیماری خود، با افزایش قیمت نسبت به قبل مواجه شده و همین موضوع اسباب گلایه وی را فراهم می‌کند؛ این در حالی است که اساس طرح «دارویاری»، «نسخه پزشک» و «پوشش بیمه» است و تنها با ارایه نسخه است که تغییر قیمتی متوجه بیمار نمی‌شود و قاعدتا اینجا علاوه بر لزوم اطلاع رسانی گسترده مسوولان طرح، نقش داروخانه‌ها و البته پزشک تجویزکننده دارو، در روشن کردن بیماران درباره اجرای این طرح جدید و بسته‌های مختلف آن بسیار مهم است. البته برخی اظهارات مسوولان فنی داروخانه‌ها نیز حاکی از آن است که احتمالا این افراد نیز هنوز با ابعاد مختلف طرح آشنا نیستند و شاید لازم باشد جلسات توجیهی و کارگاه‌های آموزشی نیز برای داروخانه‌داران برگزار شود.
قاعدتا آنچه در اجرای این طرح مهم است علاوه بر همکاری بیمه‌ها و تامین اعتبارات، لزوم اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی مردم به ویژه جامعه هدف است تا بیمار بجز رنج بیماری، دغدغه دیگری نداشته باشد. داروخانه‌داران نیز یکی از اقشار جامعه هدف این طرح و خط مقدم اجرای آن هستند و در مواجهه مستقیم با بیماران قرار دارند؛ بنابراین بی‌شک آموزش و افزایش آگاهی و اطلاعات این قشر در اجرای موفق طرح و کاهش نگرانی بیماران موثر است.
در همین راستا خبرنگار ما در بازدید میدانی در سطح شهر تهران به چند داروخانه مراجعه کرده و علاوه بر صحبت با مسوولان فنی داروخانه‌ها و طرح نظرات و نگرانی‌های آنها، پرداختی‌های بیماران بابت داروهای دریافتی را با قبل و بعد از اجرای طرح مقایسه کرده است. البته ذکر این نکته نیز لازم است که تنها حدود دو هفته است طرح دارویاری در کشور کلید خورده و شاید هنوز برای بررسی نقاط ضعف و قوت آن کمی زود باشد. 
«نسخه» و «بیمه»؛ اساس طرح «دارویاری»
مسوول فنی داروخانه‌ای در حوالی بیمارستان چشم فارابی تهران مشاهدات خود از اجرای طرح دارویاری طی بیش از دو هفته اجرای آن را این گونه توصیف می‌کند: «به نظر می‌رسد بیماران طی روزهای اخیر برای تهیه دارو مضطرب هستند. زیرا با تغییرات صورت گرفته، هرچقدر هم که اعلام شود در پرداختی بیماران تاثیرگذار نیست، اما نگرانی آن است که در نهایت در طول مدت تاثیرات خود را بگذارد.»
مسوول فنی این داروخانه که در نزدیکی بیمارستان فارابی فعال است و اغلب با بیماران چشمی در ارتباط است، درباره اقلامی که تحت پوشش بیمه نیستند به ایسنا می‌گوید:« یک نگرانی آن است که تهیه برخی اقلام که تحت پوشش بیمه نیستند مانند اشک مصنوعی و ... سخت‌ شود؛ چراکه اشک مصنوعی پیش از این با قیمت حدود ۳۰ هزار تومان تهیه می‌شد، اما با روند جدید حداقل به ۱۰۰ هزار تومان خواهد رسید.» وی البته تاکید می‌کند که «در این داروخانه هنوز هم داروها با قیمت خرید قبل برای بیماران محاسبه می‌شود؛ زیرا داروها از خرید قدیم هستند اما نهایتا با خرید جدید، قیمت دارو هم افزایش می‌یابد.»
 او ادامه می‌دهد: «برخی افزایش قیمت‌ها هم طی سه یا چهار ماه گذشته رخ داده است؛ به عنوان مثال قیمت محلول نگهداری لنز چشم طی سه ماه از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۷۰ هزار تومان رسیده است.» وی می‌گوید:« هرچند در طرح دارویار سقف پرداختی بیمه برای برخی داروها افزایش یافته است، اما افزایش قیمت دارو هم داشته‌ایم. در عین حال اگر قرار باشد بیماری بدون نسخه دارو دریافت کند، فشاری تا سه برابر قبل به او وارد می‌شود. به عنوان مثال داروی سفالکسین ۵۰۰ را که تا چند روز قبل ۸ هزار و ۷۰۰ تومان خریداری می‌کرده، در حال حاضر باید ۲۰ هزار تومان بخرد.»
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که متاسفانه مصرف خودسرانه دارو در کشور ما بالاست و لازم است در این زمینه فرهنگسازی شود. آنتی‌بیوتیکها و از جمله سفالکسین نیز از جمله داروهایی هستند که سازمان غذا و دارو بارها نسبت به مصرف خودسرانه آن‌ها و بروز مقاومت آنتی‌بیوتیکی هشدار داده شده و پیش از این هم مصرف آن خارج از تجویز پزشک ممنوع بوده است. 
از طرف دیگر مسوولان اجرای طرح دارویاری تاکید دارند که تغییر قیمت داروها تنها متوجه دولت و بیمه‌هاست و بیمار در صورت ارایه نسخه و همچنین پوشش بیمه‌ای، هیچ‌گونه افزایش پرداختی از جیب نخواهد داشت. بر همین اساس هم وزیر بهداشت اعلام کرد که «سه دهک اول جامعه به صورت رایگان تحت پوشش بیمه‌ قرار گرفته‌اند» و مکررا نیز از سوی وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت اعلام شده سایر افراد فاقد بیمه جهت پوشش بیمه‌ای خود به سامانه بیمه سلامت یا دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند. همچنین همزمان با اجرای طرح دارویار، وزیر بهداشت اعلام کرد که «جهت رفاه حال فاقدین بیمه، این افراد تا آماده شدن پاسخ استعلام استحقاق سنجی آنها، به مدت سه ماه تحت پوشش بیمه رایگان قرار خواهند داشت و به این ترتیب هنگام مراجعه به داروخانه، تغییر قیمتی را متحمل نخواهند شد.»
تکلیف بیمارانی که توان مالی مراجعه به پزشک و تهیه نسخه ندارند، چه می‌شود؟  
این مسئول فنی داروخانه همچنین در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به این که عمده مراجعین به این داروخانه اقشار کم برخودار جامعه هستند، توضیح می‌دهد: « امیدوارم به شکلی تصمیم‌ گیری شود که به قشر ضعیف فشاری وارد نشود. ما روزانه با افراد زیادی از این قشر سر و کار داریم، کسانی که حتی برای ۱۰ هزار تومان از ما فاکتور می‌خواهند تا بتوانند از بیمه تکمیلی پول آن را بگیرند و باید فکری به حال این افراد کرد.»
او می‌گوید: «به طور کلی طبق شنیده‌ها متوجه شده‌ایم که قرار است افراد بیشتری تحت پوشش بیمه قرار گیرند و همین هم سبب می‌شود خرید دارو با نسخه افزایش یابد، اما نباید فراموش کنیم قشری هم هستند که توانایی مالی مراجعه به پزشک را ندارند و بدون نسخه اقدام به دریافت دارو می‌کردند.»
تاکید وزارت بهداشت بر عدم افزایش پرداختی مردم ، کلیدواژه اصلی طرح دارویاری است و علاوه بر آن و بر اساس آنچه دولت تصویب کرده است، سه دهک پایین جامعه به صورت رایگان بیمه شده‌اند و در مراجعه به مراکز درمانی دولتی ۹۰ درصد هزینه‌هایشان را بیمه می‌پردازد و سهم بیمار در این هزینه‌ها ۱۰ درصد است. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که برای مراجعه این بیماران (سه دهک پایین درآمدی) به بخش خصوصی و پوشش بخشی از هزینه‌های آن نیز برنامه‌ریزی‌ و رایزنی‌هایی در حال انجام است و شاید تسهیلاتی نیز در این زمینه در نظر گرفته شود و در صورت تصویب و ابلاغ، این موضوع اطلاع رسانی خواهد شد.
افزایش پوشش بیمه‌ای برای داروهایی که با نسخه دریافت می‌شوند
مسئول فنی داروخانه‌ای دیگر در میدان فردوسی، یکی از عمده ایرادات طرح دارویاری را در نوع اطلاع‌رسانی آن به مردم می‌داند؛ او با اشاره به برخورد مراجعین با داروخانه می‌گوید:« برخی از طرح بی‌اطلاع بودند. زیرا دو هفته قبل و بدون نیاز به نسخه، دارو را با قیمتی پایین‌تر تهیه کرده بودند و حالا باید با قیمت بیشتری دارو را تهیه می‌کردند و همین اطلاع‌رسانی کم می‌تواند سبب بدبینی آنها به داروخانه شود.»
وی می‌گوید:« در عین حال پوشش بیمه برای داروهایی که بیمار با نسخه دریافت می‌کند، افزایش یافته است. اما با این حال بیمارانی مانند بیماران اعصاب یا فشارخون و دیابت و ... ممکن است در مقطعی از زمان دارویشان تمام شود و تا زمان مراجعه به پزشک، بخواهند بخشی از داروی خود را آزاد تهیه کنند. بنابراین این تغییر قیمت‌ها می‌تواند برای این دسته از بیماران که نیاز مداوم به دارو دارند، مشکل‌ساز باشد.»
وزیر بهداشت اعلام کرد که «جهت رفاه حال فاقدین بیمه، این افراد تا آماده شدن پاسخ استعلام استحقاق سنجی آنها، به مدت سه ماه تحت پوشش بیمه رایگان قرار خواهند داشت و به این ترتیب هنگام مراجعه به داروخانه، تغییر قیمتی را متحمل نخواهند شد.»
در این باره نیز سازمان غذا و دارو بارها اعلام کرده‌ که هیچ جای دنیا داروهایی نظیر داروهای اعصاب و روان را بدون نسخه ارایه نمی‌دهند؛ از طرف دیگر و به اذعان وزیر بهداشت «در طرح دارویاری امکان تمدید نسخه بیماران مزمن تا دو بار در بازه زمانی حداکثر سه ماهه فراهم شده است و به این ترتیب بیماران می‌توانند بدون نیاز به مراجعه مجدد به پزشک، تا دو بار برای دریافت داروهای خود تحت پوشش بیمه اقدام کنند و به این ترتیب تغییر قیمتی شامل آنها نخواهد شد.»
این مسئول فنی داروخانه، در عین حال تاکید می‌کند که «درحال حاضر داروها با قیمت اعلامی سازمان غذا و دارو و آنچه که در سامانه‌ها اعمال شده است به فروش می‌رسد.»
افزایش قیمت داروهای بدون نسخه طی یکسال قبل
وی همچنین درباره داروهای پرمصرفی که عمدتا بدون نسخه خریداری می‌شوند نیز اظهار کرد: «افزایش قیمت داروهای سرماخوردگی، استامینوفن‌ها، نوروبیون و... طی شش ماه یا یکسال قبل صورت گرفته است. درحال حاضر با اجرای طرح دارویار قیمت این داروها افزایش نداشته است.»
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که به اذعان مسوولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، بیمه شدن 119 قلم داروی پرمصرف بدون نسخه معروف به OTC یکی از خدمات طرح دارویاری است؛ به طوری که این داروها پیش از این نیز با ارز آزاد تهیه می‌شدند و طبیعتا با اجرای دارویاری، افزایش قیمتی نخواهند داشت؛ اما نکته آن است که در صورت ارایه نسخه و با پوشش بیمه‌ای، خرید این داروها برای بیمار کاهش قیمت خواهد داشت. اشک مصنوعی نیز از جمله اقلام OTC است که در طرح دارویاری تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.
و اما پاشنه آشیل طرح «دارویاری»
براساس تجربه طرح پزشک خانواده و طرح تحول سلامت، کارشناسان تاکید دارند در دارویاری باید به گونه‌ای عمل شود که این طرح گرفتار مشکلات بیمه‌ای و اعتباری نشده و نهایتا نیز سرنوشت دو طرح ملی سابق وزارت بهداشت تکرار نشود؛ دو طرحی که در ابتدای اجرا با موفقیت و استقبال مواجه شد و بعدها تحت تاثیر کمبود اعتبارات، کمرنگ شدند. در  «دارویاری» نیز بازیگران اصلی آن، سازمان برنامه و بودجه، بیمه‌ها و البته داروخانه‌ها به عنوان محل رجوع مردم هستند؛ نکته‌ای که این مسئول  فنی داروخانه نیز مطرح می‌کند و می‌گوید:« اینکه قرار است طرح دارویاری با هدف افزایش پوشش بیمه تا چه زمانی فعال باشد، مهم است. قرار است داروها چند ماه موقتا با پوشش بیمه پرداخت شوند و بعدا متوقف شوند یا قرار است ادامه‌دار باشد؟، پیش از این پرداخت بیمه‌ها به داروخانه‌ها با فواصل ۴ تا ۵ ماه صورت می‌گرفت؛ سوال آن است که آیا در طرح دارویاری، این روند اصلاح خواهد شد یا قرار است فشار به بیمه و سپس به داروخانه زیاد شود؟.»
سوالی که مسوولان اجرای طرح نیز پاسخِ آن را پاشنه آشیل طرح می‌دانند و تاکید دارند که تخصیص به موقع و کافی منابع طرح از سوی سازمان برنامه و بودجه به بیمه‌ها و متعاقبا توزیع مناسب این اعتبارات از سوی بیمه‌ها به داروخانه‌ها، بسیار مهم است و بر همین اساس نسبت به تخصیص و توزیع دقیق اعتبارات طرح تاکید دارند. در همین راستا و طبق آخرین اخبار، سازمان برنامه و بودجه مبلغی بالغ بر چهارهزار میلیارد تومان را جهت توزیع میان داروخانه‌ها و پرداخت مطالبات آنها به سازمان‌های بیمه‌گر تخصیص داده و این اعتبارات از سوی سازمان‌های بیمه‌گر به تدریج در حال ارایه به داروخانه‌هاست.
در همین راستا دکتر ناصحی - رئیس سازمان بیمه سلامت در اظهارنظری از پرداخت سهم ارز دارو به داروخانه‌ها خبر داده و گفته که «صورتحساب‌های داروخانه‌ها بویژه نسخ الکترونیک از سوی بیمه سلامت آخر هر ماه تسویه می‌شود.» و وی همچنین تاکید کرده که«پیش‌بینی می‌کنیم نقدینگی داروخانه‌ها را در ماه دو بار شارژ کنیم تا از بابت پرداخت بموقع سهم ارز دارو نگرانی نداشته باشند.»
معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تأمین‌اجتماعی نیز اعلام کرده است که« بیش از ۲۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات داروخانه‌ها و مراکز طرف قرارداد سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت شده است.»
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تاکید کرد که«پیش‌بینی می‌کنیم نقدینگی داروخانه‌ها را در ماه دو بار شارژ کنیم تا از بابت پرداخت بموقع سهم ارز دارو نگرانی نداشته باشند.»
افزایش قیمت تجهیزات مصرفی در بازار آزاد به بهانه حذف ارز
در عین حال خبرنگار ایسنا در مراجعه به برخی داروخانه‌های دولتی مهم سطح پایتخت، نظر بیماران در تهیه داروهای خود پس از اجرای طرح دارویاری را پرسیده است. آقایی که برای تهیه داروی شیمی‌درمانی به داروخانه مراجعه کرده بود، می‌گوید:‌ «یکی از داروهای خارجی (روفولین) ۱۲ جلسه شیمی‌درمانی به سختی پیدا می‌شود، اما این بار استثنائن دارو در داروخانه موجود بود و راحت‌تر آن را پیدا کردیم.»
با این حال درباره افزایش قیمت پمپ تزریق داروهای شیمی درمانی گلایه دارد و می‌گوید که در شیمی‌درمانی تزریق برخی داروها به بیمار با پمپ صورت می‌گیرد و نسبت به قیمت خرید فعلی که به صورت آزاد و نه با بیمه تهیه شده و مقایسه آن با خرید قبلی خود گلایه دارد.
اظهارات این بیمار درحالیست که بنا به تاکید  دبیر قرارگاه اصلاح سیاست‌های ارزی دارو - دکتر حیدر محمدی، اصلاح سیاست ارزی در سازمان غذا و دارو فعلا مشمول داروهای تولید داخل است و در مراجعه به مراکز درمانی و داروخانه‌ها هیچ تغییری متوجه داروهای وارداتی، وارداتی‌های دارای مشابه داخلی و همچنین تجهیزات پزشکی نیست. بنابراین بیماران اگر در این زمینه با تخلفی مواجه شدند می‌توانند مراتب با سامانه 190 یا 1666 در میان بگذارند.
مرد جوانی که او هم برای تهیه داروی مادرش که مبتلا به سرطان است، به یکی از داروخانه‌های دولتی مراجعه کرده است، می‌گوید که مادرش تحت پوشش بیمه قرار ندارد و پیش از این نیز داروها را به صورت آزاد تهیه می‌کرده و هنوز هم برای پوشش بیمه‌ای خود اقدام نکرده است. وی می‌گوید: «برای چهارمین دوره است که داروهایی شیمی درمانی را  تهیه می‌کنم. سه دوره قبلی دارو اتریشی بود، اما این بار نوع خارجی دارو وجود نداشت و نمونه داخلی‌اش را تهیه کردم. قیمت‌ قبلی که داروی اتریشی تهیه کردم یعنی یک هفته قبل حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود ولی این بار با اینکه داروی ایرانی تهیه کرده‌ام مبلغ ۲ میلیون و ۳۳۵ هزارتومان پرداخت کرده‌ام.»
بر همین اساس است که در طرح دارویاری تاکید شده که با توجه به تغییر سیاست ارزی دارو،  بدون ارائه نسخه پزشک قیمت داروها برای بیماران گران می‌شود. بنابراین افراد فاقد بیمه باید برای پوشش بیمه‌ای خود اقدام کرده و در این راستا می‌توانند به سامانه‌های بیمه سلامت یا دفاتر پیشخوان دولت جهت ثبت نام پوشش بیمه‌ای مراجعه کنند و پس از آن بتوانند داروهای مورد نیازشان را تحت پوشش بیمه و با قیمت ارزان‌تر تهیه کنند.
داروی رایگان ایرانی برای دیالیز
 در مقابل یکی دیگر از داروخانه‌های تهران بیمار دیگری که مبتلا به بیماری خاص نارسایی مزمن کلیوی است و تحت دیالیز قرار می‌گیرد نیز به خبرنگار ایسنا می‌گوید: «برای دریافت داروهایم خیلی اذیت نمی‌شوم، اما برای صف‌های طولانی که برای تهیه دارو در آن می‌ایستم و فرایند تایید دارو اذیت می‌شوم. در حال حاضر اکثر داروهایی که مصرف می‌کنیم خارجی است و باید مابه‌التفاوت قیمتی آن‌ها را پرداخت کنیم، اما داروهای ایرانی رایگان است. من داروی ایرانی مصرف می‌کنم که رایگان است، اما اکنون در پروسه پیوند هستم و بعد از پیوند باید داروی خارجی مصرف کنم و امیدوارم مشکلی از بابت خرید داروهایم نداشته باشم.»
بیماران خاص جان ندارند که در صف بایستند
او درخواست دیگر خود و سایر کسانی که به بیماری خاص مبتلا هستند را اینگونه بیان می‌کند: «با توجه به حساسیت شرایط بیماران خاص باید ساز و کاری دیده شود که دارو با کمترین مشکل به دست‌مان برسد و حتی بتوانند دارو را درب منزل به ما تحویل دهند. بیماران خاص جان ندارند که در صف بایستند، در معرض عفونت قرار می‌گیرند و... واقعا باید کاری کنند که داروها آسان‌تر به دست بیماران خاص برسد.»
در همین راستا نیز ذکر این نکته لازم است که، ارایه دارو درب منزل بیماران، یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای بیماران خاص، مزمن و صعب‌العلاج است که به گفته مسوولان مربوطه برنامه‌ریزی آن در حال انجام است و با همکاری سازمان‌های بیمه‌گر اجرایی خواهد شد. البته هنوز زمان دقیق اجرای این برنامه اعلام نشده است.
در عین حال یکی از جانبازان جنگ هشت ساله دفاع مقدس نیز برای تامین داروهایش به یکی از داروخانه‌های دولتی پایتخت مراجعه کرده بود که به ایسنا می‌گوید: «داروهای ما وارداتی است، اما خدارا شکر دارو را رایگان به ما تحویل می‌دهند و از بابت دارو مشکلی ندارم.»
داروهای ایرانی که همچنان دچار کمبودند
در عین حال با وجود اجرای طرح دارویاری و افزایش پوشش بیمه‌ای داروها و همچنین قول مسئولان مبنی بر رفع کمبودهای دارویی تا دو ماه دیگر، اما اکنون کمبودهایی در بازار دارویی کشور، حتی در بین داروهای داخلی وجود دارد. بیماری که برای تهیه داروی پدر همسرش به داروخانه ۱۳ آبان مراجعه کرده، در گفت‌وگو با  خبرنگار ایسنا، از این گلایه دارد که داروی IVIG ایرانی در داروخانه‌های دولتی گیر نمی‌آید و با وجود در دست داشتن نسخه تایید شده پزشک، نمی‌تواند این دارو را تهیه کند.
او که پدر همسرش از سرطان پرستات رنج می‌برد و باید روزانه ۵ ویال داروی IVIG دریافت کند، به داروخانه‌های ۱۳ آبان، ۲۹ فروردین، هلال احمر و... مراجعه کرده اما نتوانسته دارویش را پیدا کند و در نتیجه مجبور شده که ۱۰ ویال آن را به قیمت ۱۱ میلیون تومان از داروخانه‌ای به صورت آزاد تهیه کند. در حالی که به گفته خودش «پیش از این ۱۰ ویال را یک میلیون تومان از داروخانه‌های دولتی خریداری می‌کرده است».
امید می‌رود که با ادامه اجرای طرح دارویاری و تامین به موقع و مداوم منابع مالی این طرح، هرچه زودتر شاهد رفع کمبودهای داروهای داخلی و بعد از آن هم داروهای وارداتی مورد نیاز بیماران باشیم تا بیماران برای تهیه داروهایشان سرگردان نشوند؛ در این راستا نیز دکتر عبده‌زاده - رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارویی ایران پیش بینی کرده است که با اجرای «دارویاری» ظرف یکی - دو ماه آینده، کمبود داروهای مربوط به داخل کشور به حداقل ممکن خواهد رسید.
هزینه‌های پرداختی بیماران قبل و بعد از اجرای «دارویاری»
به گزارش ایسنا، در ادامه بازدید میدانی خبرنگاران ایسنا از چندین داروخانه سطح پایتخت، چند فاکتور دارویی که نشانگر میزان پرداخت از جیب بیماران در قبل و بعد از طرح دارویاری است،  از سوی برخی داروخانه‌ها در اختیار ایسنا قرار گرفت که حاکی از آن است که در زمینه داروهای تولید داخلی و با ارائه نسخه پزشک از سوی بیمار تحت پوشش بیمه، میزان پرداخت از جیب مردم نه تنها افزایش نداشته‌، بلکه به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش نیز یافته است. در ادامه چند مورد از این فاکتورها را مشاهده می‌کنید:
در این فاکتور پیش از اجرای طرح دارویاری، بیمار برای تهیه داروی لوزارتان، آتورواستاتین، سدیم والپروات و متفورمین (که این دارو تحت پوشش بیمه هم نبوده است)، یک میلیون و ۵۹۱ هزار و ۶۱۰ ریال پرداخت کرده است، اما بعد از اجرای طرح داروی متفورمین این بیمار هم تحت پوشش بیمه قرار گرفته و با افزایش سهم بیمه در قالب طرح دارویاری، مبلغ پرداختی بیمار به ۹۵۱ هزار و ۹۸ ریال (۹۵ هزار تومان) کاهش یافته است.  
همچنین در فاکتور بیمار دیگری، بیمار برای داروی کپسیتابین (مورد استفاده بیماران مبتلا به سرطان) قبل از اجرای طرح دارویاری یک میلیلون و ۲۵۳ هزار ریال پرداختی داشته است، اما با اجرای طرح دارویاری میزان پرداختی وی با افزایش سهم بیمه، به ۵۰۳ هزار و ۳۷۰ ریال کاهش یافته است.   
در فاکتور بیماری دیگر، قبل از اجرای طرح پرداخت از جیب بیمار ۹۹۳۶۷۷ ریال بوده است که این میزان بعد از اجرای طرح دارویاری به ۸۹۹۶۳۲ ریال کاهش یافته است.
 طرح دارویاری که بیش از دو هفته از آغاز اجرای آن می‌گذرد، قرار است با انتقال یارانه دارو از طریق بیمه‌ها به مردم، پوشش بیمه‌ای داروها را افزایش داده، اقلام بیشتری از داروها را زیر چتر پوشش بیمه‌ها برده و در عین حال قیمت دارو را به سمت واقعی شدن سوق دهد، با این شرط که «پرداختی از جیب بیمار» افزایش نیابد. بر همین اساس هم به گفته مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، افزایش پوشش بیمه‌ای داروها، پوشش بیمه‌ای همه اقلام دارویی موجود در فهرست دارویی کشور و ثابت ماندن پرداخت از جیب مردم در حوزه دارو، به عنوان اهداف اصلی اجرای آن مشخص شده‌اند.
این طرح تاکید دارد که بیماران با مراجعه به داروخانه‌ها و البته به شرط «ارایه نسخه پزشک»، هیچ تغییری در پرداخت هزینه‌های دارویی‌شان نداشته باشند.
مبنای پوشش بیمه‌ای داروها در طرح دارویاری
همچنین در این طرح مبنای پوشش بیمه‌ای داروها نیز تغییر یافته و بنابر اعلام مسوولان سازمان غذا و دارو، در انواع مختلف اقلام دارویی، قیمت دارویی که حداقل ۵۰ درصد مصرف بازار را دارد، به عنوان مبنای پوشش بیمه‌ای تعیین شده است.
از طرف دیگر بنابر اعلام وزیر بهداشت و همچنین رییس سازمان غذا و دارو، ۳۶۶ قلم از داروهای پرمصرف مورد استفاده بیماران مزمن در قالب اجرای طرح دارویاری تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند؛ بنابراین افزایش قیمت این داروها در تغییر سیاست‌ ارزی توسط سازمان‌های بیمه‌گر پوشش داده می‌شود و بیماران افزایش پرداختی را بابت این داروها نخواهند داشت.
نکته دیگر این طرح در مورد داروهای بدون نسخه (OTC) است؛ به طوری که با اجرای طرح دارویاری علاوه بر اینکه داروهای بدون نسخه هیچ گونه تغییر قیمتی ندارند، حتی ۱۱۹ قلم از آنها مشمول پوشش بیمه‌ای می‌شوند و بنابراین بیماران در صورت مراجعه با نسخه به داروخانه جهت دریافت این داروها، شاهد کاهش قیمت این اقلام نسبت به قبل از اجرای طرح خواهند بود.
در مجموع قرار است با ادامه روند اجرای طرح دارویاری، جلوی آزادفروشی دارو و نشت داروی یارانه‌ای به بازار سیاه و قاچاق آن از کشور گرفته شده و البته دسترسی مردم به دارو افزایش یابد و نهایتا نیز یارانه دارو مستقیما به دست مصرف کننده آن یعنی بیمار برسد. حال باید دید این طرح در ادامه اجرا تا چه میزان در حصول اهداف تعیین شده، موفق خواهد بود.
کد مطلب: 170252
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *