۰
سه شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۰

از هر ۱۰۰ هزار ایرانی ۱۳۰ نفر مبتلا به پارکینسون؛ آیا درمان قطعی وجود دارد؟

عضو انجمن پارکینسون ایران با بیان این موضوع که از هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بیش از ۱۳۰ نفر در ایران مبتلا به بیماری پارکینسون می شوند، گفت: دو عامل آلودگی هوا و تغییرات در سبک زندگی نقش عمده ای در شیوع این بیماری داشته اند.
از هر ۱۰۰ هزار ایرانی ۱۳۰ نفر مبتلا به پارکینسون؛ آیا درمان قطعی وجود دارد؟
دکتر علی شعیبی متخصص مغزو اعصاب و فلوشیپ اختلالات حرکتی با اشاره به شیوع پارکینسون در سال های اخیر در سطح جهان ، گفت: در بین بیماری های مرتبط به علوم مغز و اعصاب ، بیماری پارکینسون از نظر شیوع سریعترین رشد را داشته به طوری که در دو دهه اخیر شیوع آن دو برابر شده است که این افزایش شیوع را در ایران نیز شاهد هستیم.
وی اظهار داشت: در حال حاضر جمعیتی حدود ۱۰ میلیون نفر در دنیا به بیماری پارکینسون دچار هستند که طبق الگوهای آماری در دو دهه آینده و تا سال ۲۰۴۰ تعداد مبتلایان به این بیماری افزایش دوبرابری را خواهد داشت.
این عضو انجمن پارکینسون ایران با بیان این موضوع که از هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بیش از ۱۳۰ نفر در ایران مبتلا به بیماری پارکینسون می شوند، ادامه داد: دو عامل آلودگی هوا و تغییرات در سبک زندگی نقش عمده ای در شیوع این بیماری داشته اند.
این فلوشیپ اختلالات حرکتی و پارکینسون با اشاره به نبود روش های تصویربرداری و یا آزمایشی خاص که بتوان ابتلا به پارکینسون را در آینده تشخیص داد، افزود: در حال حاضر با کنار هم قرار گرفتن یکسری علائم بالینی شایع توسط یک پزشک متخصص می توان پیش بینی کرد که فرد در آینده مستعد ابتلا به بیماری پارکینسون خواهد بود و یا خیر.
شعیبی گفت: درمان قطعی برای بیماری پارکینسون هنوز وجود ندارد، اما با فعالیت بدنی مداوم در کنار رژیم غذایی سالم و فعالیت ذهنی بیشتر می توان ریسک ابتلا به پارکینسون را کم تر کرد و این عملکرد در کنار اقدامات بازتوانی نقش بسیار مهمی در کاهش سرعت بیماری و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به پارکینسون خواهد داشت.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با نادرست خواندن تبلیغات درمان قطعی پارکینسون در شبکه های مجازی و کانال های تلویزیونی، اضافه کرد: قطعا دارویی که باعث درمان کامل پارکینسون شود وجود ندارد و بیماران نباید تحت تاثیر و فریب اینگونه تبلیغات قرار بگیرند، و در زمان درمان و در صورت قطع ناگهانی دارو و یا تغییر در دز آن موجب عواقب ناگوار و حتی مرگ در بیمار خواهد شد.
کد مطلب: 170438
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *