۰
جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۰

قطر: تحولات تایوان را با دقت دنبال می‌کنیم و خواهان کاهش تنش‌ هستیم

وزارت امور خارجه قطر پنج‌شنبه در بیانیه‌ای از اصل چین واحد حمایت و اعلام کرد که تحولات اخیر تایوان را با دقت زیر نظر دارد و خواهان کاهش تنش‌ها است.
قطر: تحولات تایوان را با دقت دنبال می‌کنیم و خواهان کاهش تنش‌ هستیم
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از روسیا الیوم، وزارت امور خارجه قطر در بیانیه خود بر ضرورت احترام به اصول قوانین بین‌المللی از جمله اصل حاکمیت کشورها و روابط دوستانه میان آنها تاکید کرد.
براساس اعلام خبرگزاری رسمی قطر (قنا) در این زمینه، وزارت امور این کشور با دقت تحولات در تایوان را زیر نظر دارد و از همه طرف‌ها می‌خواهد که از تشدید تنش اجتناب کنند و به مشروعیت بین‌المللی و قطعنامه‌های مرتبط سازمان ملل احترام بگذارند.
طبق این بیانیه این وزارتخانه قطری همچنین بر نقش محوری و مهم آمریکا و چین در حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کرد.
بازید نانسی پلوسی، رئیس کنگره آمریکا از تایوان که چین آن را جزئی از سرزمین مادری (اصلی) می‌داند در میانه تقابل و تنش در روابط آمریکا و چین، باعث تشدید هرچه بیشتر در این روابط شد.
چین پیشتر در مقابل زمزمه‌های سفر پلوسی به تایوان اعلام کرده بود که ارتش این کشور در مقابل این اقدام که حاکمیت ملی را نشانه گرفته است، دست بسته نخواهد بود.
واشنگتن نیز به نوبه خود اعلام کرد که این سفر هیچ‌گونه تعارضی با اصل چین واحد ندارد. در همین راستا پلوسی در جریان نشست خبری در توکیو پس از دیدار با فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن گفت: ما از همان ابتدا اعلام کردیم که حضور ما در آسیا برای تغییر در وضعیت کنونی تایوان یا منطقه نیست.
چین همزمان با سفر پلوسی به منطقه رزمایش‌های نظامی را روز پنجشنبه آغاز کرد که تا روز یکشنبه ادامه دارد و بزرگترین مانورهای نظامی از سوی پکن در تنگه تایوان محسوب می‌شود. این رزمایش‌ها با سلاح واقعی در آب‌های مذکور و در حریم هوایی پیرامون این جزیره در حال انجام است.
ارتش چین اعلام کرد که یک سری تمرینات نظامی در مناطق آبی اطراف تایوان را از همه طرف انجام خواهد داد، در حالی که تایوان تجهیزات دفاع هوایی مستقر کرده و گشت‌های هوایی را برای نظارت بر اوضاع در مجاورت جزیره اعزام کرده است.
کد مطلب: 170722
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *