۰
شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۵۱

تاثیر اقتصادی تنش‌ بین چین و تایوان

 کدام بازارها تاثیر می‌گیرد؟
با سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس آمریکا به تایوان و واکنش‌های نظامی چین قیمت طلا و نفت افزایشی شد. سایر بازارها نیز تا حدودی از تنش میان چین و تایوان تاثیر پذیرفته‌اند.
تاثیر اقتصادی تنش‌ بین چین و تایوان
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از تجارت‌نیوز، در پی رزمایش‌های نظامی چین در اطراف تایوان در واکنش به سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس آمریکا به این کشور، شاخص کل بورس تایوان در این هفته کاهشی شد. با کاهش نگرانی‌های سرمایه‌گذاران در خصوص تنش‌های آمریکا و چین و درگیری بین چین و تایوان به واسطه آمریکا قیمت سهام در تایوان دوباره شروع به افزایش کرد. قیمت سهام Taiex تایوان ۲٫۲۷ درصد و تراشه‌سازی TSMC حدود ۳٫۲ درصد افزایش یافت.
به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، تنش‌های چین و تایوان بیشترین اثر را بر بازار جهانی طلا داشتند. به طوری که روز پنج‌شنبه قیمت هر اونس طلا با افزایش ۱٫۶ درصدی به ۱,۷۹۳٫۳۴ دلار رسید. چنین قیمتی برای طلا در یک ماه گذشته بی‌سابقه بود. قیمت طلای فیوچرز آمریکا نیز با ۱٫۸۹ درصد افزایش به ۱,۸۱۰٫۹۰ دلار به ازای هر اونس رسید.
در طول ناآرامی‌های اقتصادی و تنش‌های جغرافیایی-سیاسی، طلا یک ذخیره امن و ارزشمند محسوب می‌شود. طبق پیش‌بینی رویترز، قیمت طلا می‌تواند تا ۱۸۰۰ دلار به ازای هر اونس افرایش پیدا کند.
وضعیت قیمت دلار و نفت
شاخص دلار آمریکا که قیمت دلار را نسبت به ارزهای دیگر نشان می‌دهد از ۱۰۶٫۵ به ۱۰۵٫۸ رسید. هر دلار در ژاپن به قیمت ۱۳۳٫۲ ین و در استرالیا به قیمت ۰٫۶۹ دلار استرالیا معامله شد.
نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۰٫۷۶ درصد افزایش قیمت داشت و به بشکه‌ای ۸۹٫۲۱ دلار رسید. قیمت نفت خام برنت فیوچرز نیز با ۰٫۶۴ درصد افزایش به بشکه‌ای ۹۴٫۷۲ دلار رسید.
ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار اواندا، در یادداشتی نوشت: «پاسخ چین به سفر پلسی به تایوان می‌تواند بر زنجیره تامین و تقاضا تاثیر بگذارد که فشار تورم را افزایش دهد». بازار رمزارزها نیز ممکن است از این مساله آسیب ببیند چرا که تنش‌ها بر سر سفر نانسی پلوسی به تایوان ممکن است تمایل به خرید ارزهای دیجیتال را کاهش دهد.
وضعیت بازار سهام
به نظر می‌رسد بازارهای سهام از مانورهای نظامی چین در اطراف این کشور تاثیر زیادی نگرفته‌اند. اگر چه وزیر دفاع ژاپن اعلام کرد که موشک‌های چینی در منطقه اقتصادی مختص به ژاپن فرود آمده‌اند و این مانورهای نظامی را یک مشکل جدی خواند. بازار سهام در ژاپن نیز روز گذشته تا حدی افزایشی بود. سهام Nikkei 225 حدود ۰٫۸۷ درصد و شاخص تاپیکس ۰٫۸۵ افزایش داشت.
شاخص S&P استرالیا ۰٫۵۸ درصد افزایش یافت. همچنین بانک مرکزی استرالیا پیش‌بینی خود را از تورم افزایش داد و هشدار داد که رشد اقتصاد قرار است کند شود. شاخص هنگ سنگ در هنگ کنگ نیز در آخرین ساعات معاملات ۰٫۱۵ افرایش داشت. سهام علی‌بابا هنگ کنگ پس از اینکه این کشور اعلام کرد که رشد درآمد ثابت و یکنواخت است ۲٫۴۲ درصد افت کرد. سهام مربوط به تکنولوژی نیز در چین افزایشی بود.
بانک مرکزی هند اعلام کرد که نرخ بهره خود را ۵۰ واحد افزایش می‌دهد و به ۵٫۴ درصد می‌رساند. پس از اعلام این خبر سهام هند هم افزایشی شد. قیمت دلار نیز در هند به ۷۹ هزار و ۱۲۷ روپیه رسید. در آمریکا اما داو جونز ۸۵ واحد یا به عبارتی ۰٫۲۶ کاهش یافت. شاخص S&P 500 اما تغییر به خصوصی نداشت و نزداک هم ۰٫۴۱ درصد افزایش یافت.
کد مطلب: 170853
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *