۰
يکشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۵۵

یارانه مرداد نقدی است؟

باتوجه به صحبت‌های وزیر اقتصاد به نظر می‌رسد که یارانه مرداد ماه نیز نقدی باشد.
یارانه مرداد نقدی است؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین،اردیبهشت ماه بود که رییسی در یک مصاحبه تلویزیونی خبر از پرداخت یارانه جدید داد؛ یارانه جدید ٣٠٠ و ۴٠٠هزار تومانی که قرار بود به دهک‌های یک تا ٩ درآمدی پرداخت شود. این یارانه تا ماه گذشته به صورت نقدی پرداخت شد؛ درحالی‌که گفته می‌شد تنها دو ماه نقدی است و پس از آن کالابرگ خواهیم داشت.
حالا به نظر می‌رسد زیرساخت‌های کالابرگ آماده نشده و به احتمال بسیار زیاد این ماه هم شاهد یارانه نقدی باشیم.
چرا یارانه نقدی پرداخت شد؟ 
همانطور که میدانید تا قبل از اردیبهشت یارانه نقدی و معیشتی دو یارانه‌ای بودند که هر ماهه به حساب سرپرست خانوارها واریز میشد؛ اما اینکه چه شد که پس از سالها این دو یارانه حذف و یارانه جدید جایگزین آن شد، به حذف ارز ترجیحی برمی‌گردد. ارزی که چند سال اقتصاد ایران را گرفتار خود کرده بود.
کارشناسان هر روزه هشدار می‌دادند که آن را حذف کنید و بالاخره پس از بیشتر از سه سال این اتفاق افتاد و دولت تصمیم به حذف ارز ترجیحی گرفت و مجلس نیز با آن موافقت کرد. 
اما حذف ارز ترجیحی نیازمند آن بود تا از اقشار مختلف حمایت شود و بدون سیاست‌های حمایتی حذف ارز ترجیحی فشار زیادی به دهک‌های پایین درامدی وارد می‌کرد. بنابراین یارانه ٣٠٠ و ۴٠٠هزار تومانی همان سیاستی شد که به جای ارز ترجیحی به میان آمد.
یارانه مرداد؛ نقدی یا غیر نقدی؟ 
قرار بود یارانه نقدی جدید دو ماه نقدی باشد و پس از آن به صورت کالابرگ توزیع شود. اما حالا به نظر می‌رسد چهارمین ماه هم شاهد یارانه نقدی خواهیم بود. چراکه خاندوزی نیز در صحبت‌های شب گذشته خود اعلام کرد: برای ارائه کالابرگ به جهت پرداخت یارانه‌ها منتظر گزارش نهایی تامین زیرساخت‌ها هستیم و تا اوایل شهریور تصمیم‌گیری نهایی را انجام خواهیم داد.
مردم یارانه کالایی را می‌پذیرند؟ 
بنابراین احتمالا یارانه مرداد ماه نیز نقدی خواهد بود. اما اینکه مردم پس از چهار ماه یارانه نقدی یارانه کالایی را خواهند پذیرفت یا خیر سوالی است که هنوز نمایندگان مجلس که در قانون بودجه سازوکار تخصیص کالابرگ الکترونیکی را به دولت تکلیف کردند، پاسخ قانع‌کننده‌ای در این باره اعلام نکرده‌اند.
کد مطلب: 170907
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *