۰
دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۵

کاهش بهای جهانی غلات/ صادرات اوکراین ادامه‌دار شد

بهای یک بوشل گندم در بورس شیکاگو با ۱.۴ درصد کاهش به ۷.۶۴ دلار، بهای ذرت با ۱.۱ دصد کاهش به ۶.۰۳ دلار رسیده است.
کاهش بهای جهانی غلات/ صادرات اوکراین ادامه‌دار شد
به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ بهای یک بوشل گندم در بورس شیکاگو با ۱.۴ درصد کاهش به ۷.۶۴ دلار، بهای ذرت با ۱.۱ دصد کاهش به ۶.۰۳ دلار و دانه سویا با ۰.۰۰۹ کاهش به ۱۴.۰۷ دلار رسیده است.
پیش‌بینی‌های هواشناسی در باره بارش باران و کاهش دما در غرب میانه ایالات متحده نیز با از بین بردن بخشی از نگرانی در باره کاهش بهای ذرت و سویا به کاهش این محصولات کشاورزی، کمک کرد.
بهای دانه سویا به علت پیش بینی‌ها در باره افزایش تقاضا در پی تصویب لایحه تغییرات اقلیمی، مراقبت‌های بهداشتی و مالیات، در روز یکشنبه در سنای ایالات متحده، افزایش یافته بود.
دو فروند کشتی دیگر حامل ذرت و سویا روز دوشنبه بندرهای اوکراین را ترک کردند که مجموع کشتی‌هایی را که از هفته گذشته بر اساس توافق با روسیه برای از سرگیری صادرات غلات اوکراین از مسیر دریایی عازم بازارهای جهانی شده اند، به ۱۰ فروند رساند.
به گفته مت امرمان مدیر ریسک استونکس کامودیتی، بازارها هنوز به امنیت مسیر کشتیرانی اطمینان کامل ندارد، اما تحولات و رویدادهای چند روز اخیر نشان می دهد که شرایط ممکن است با سرعت بهتری و بیشتری نسبت به انتظارات گذشته بهبود یابد.

این امیدواری وجود دارد که بازارهای جهانی بتواند میزان کافی از محصولات کشاورزی تازه اوکراین دریافت کنند.
انتظار می رود با پایان یافتن محصول سویای برزیل، تقاضای چین از نیمه دوم سپتامبر به بازارهای ایالات متحده انتقال یابد.
ترکیه، سازمان ملل، روسیه و اوکراین ماه گذشته توافقی را برای از سرگیری صادرات غلات از سه بندر اوکراین امضا کردند. وزیران دفاع روسیه و ترکیه و وزیر زیرساخت اوکراین ۳۱ تیر ماه گذشته در نشستی در استانبول با حضور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد، در خصوص حمل و صادرات ایمن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین توافق نامه امضا کردند.
بارگیری کشتی‌های حامل غلات پس از هشدار سازمان ملل متحد در باره شیوع قحطی در برخی نقاط جهان به دلیل توقف انتقال غلات از اوکراین و به دنبال آن افزایش قیمت‌ها آغاز شد.
ازسرگیری صادرات غلات تحت نظارت مرکز هماهنگی مشترک در استانبول با بررسی کشتی‌های حامل غلات و در حضور مقام‌های روسیه، اوکراین، ترکیه و اشخاصی از سازمان ملل متحد انجام می شود.
پیش از آغاز جنگ اوکراین، روسیه و اوکراین باهم تامین کننده حدود یک سوم از صادرات جهانی گندم بودند.
صادرات محموله‌های غلات اوکراین از زمان آغاز جنگ در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) در این کشور که وارد ششمین ماه خود شده، متوقف شده بود.
کد مطلب: 171028
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *