۰
پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۰

تندروها می‌توانند مانع توافق شوند؟

قرن نو نوشت: سبحانی نیا با اشاره به تحقق شروط ایران و غرب در مذاکرات احیای برجام گفت: باید دید آنچه آقای مورا در این جمع بندی و پیش نویس ارائه کرده است، چقدر مطالبات و خواسته های جمهوری اسلامی در آن لحاظ شده است.
تندروها می‌توانند مانع توافق شوند؟
حسین سبحانی نیا، فعال سیاسی اصولگرا در ارزیابی مذاکرات احیای برجام و پیش بینی نتیجه مذاکرات، گفت: بعد از مذاکرات انجام شده طی ۴ روز، تحلیل های متفاوتی وجود داشت. برخی از مقامات اروپایی و روسی، به پیش نویس مذاکرات و حل شدن ۹۵ درصد از اختلافات اشاره کردند. اما، مسولان ما بیان کردند که موارد اختلافی مورد بحث وجود دارد.
این نماینده اسبق مجلس گفت: آقای امیرعبداللهیان در مذاکره با نماینده اروپایی ها، به لغو کامل تحریم ها، راستی آزمایی و تضمین ها اشاره کردند و منافع جمهوری اسلامی باید در این پیش نویس لحاظ شود. از نظر مسئولان ما، جمع بندی هایی که در این دوره از مذاکرات انجام شده باید در ایران بررسی شود. پیشرفت هایی در مذاکرات وجود داشته که باید با مسئولان ذی ربط مشورت شود. در مجموع این نگاه ها به این دوره از مذاکرات مثبت است.
سبحانی نیا با اشاره به سنگ اندازی های مخالفان برجام در داخل کشور گفت: این گونه اظهار نظرها در گذشته وجود داشته و الآن نیز وجود دارد. برخی از اظهارات مسئولان، برای قوی تر شدن موضع تیم مذاکره کننده و پیامی است به طرفین مذاکرات برجام که فکر نکنند ایران مشتاق مذاکره بوده و خواسته هایشان را تحمیل کنند و تندروها نیز اظهاراتی را مطرح می کنند اما، باید دید طرفین مذاکراه حاضر به همراهی با خواسته های جمهوری اسلامی هستند یا خیر. اگر آنان با ایران همراهی کنند، قطعا توجهی به تندروها نمی شود و آنچه به مصلحت کشور بوده رخ می دهد.
شروط ایران و غرب محقق می شود؟
وی با اشاره به تحقق شروط ایران و غرب در مذاکرات احیای برجام گفت: باید دید آنچه آقای مورا در این جمع بندی و پیش نویس ارائه کرده است، چقدر مطالبات و خواسته های جمهوری اسلامی در آن لحاظ شده است. آقای مورا اعلام کردند که از روند مذاکرات راضی هستند و باید دید برداشت ایشان، چقدر در جهت در تامین خواسته های جمهوری اسلامی ایران باشد.
این فعال سیاسی اصولگرا گفت: در باب مسئله سپاه، نظرات مختلفی مطرح است. برخی از مسئولان ما، اعلام کردند که چنین قیدی برای برداشتن تحریم های سپاه وجود ندارد و برخی دیگر نیز نظر دیگری داشتند. برداشت من این است که برخلاف ادعای آمریکایی ها و اروپایی ها، شرایط کلی آنان به نحوی است که برای جلوگیری از دستیابی ایران به کارهای اساسی در حوزه هسته ای، پیامدهای جنگ های اوکراین و همچنین انتخابات پیش روی آمریکا که حزب دموکرات دست خالی است، به دنبال توافق با جمهوری اسلامی ایران هستند. بنابراین امکان لغو تحریم های سپاه وجود دارد.
کد مطلب: 171299
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *