۰
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۳۳

گیلان؛ پیرترین استان کشور

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان سن امید به زندگی در استان را ۶۵ سال عنوان کرد و گفت: گیلان پیرترین استان کشور است
ارسلان داداشی، در جمع اعضای شورای اسلامی این شهر با قدردانی از همکاری‌های شورا و شهرداری در سال‌های اخیر برای ارتقای سلامت شهروندان و جامعه اظهار کرد: با تعامل شورا و شهرداری به‌ویژه در بحث اطلاع‌رسانی و تبلیغات، مجموعه بهداشت و درمان استان توانست نسبت به پیشگیری و درمان بیماری‌های آنفلوآنزا، وبای التور و ویروس ایدز خدمات قابل توجهی ارائه دهد.
وی افزود: در زمان شیوع بیماری وبای التور ۲۱۹ بیمار ثبت شده داشتیم که تنها دو مورد سالمند و یک بیمار روانی فوت شدند.
*کاهش مرگ و میر مادران در گیلان
این متخصص جراحی عمومی، خواستار تعامل تمام اداره‌ها و نهادهای استان برای ارتقای کیفی و کمی بهداشت استان شد و تاکید کرد: اگر تمام توان خود را به‌کار ببندیم تنها ۳۰ درصد می‌توانیم شاخص‌های بهداشتی را افزایش دهیم و به همین دلیل نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی دیگر سازمان‌ها در این راستا هستیم.
وی ابراز کرد: طبق شاخصه‌های جهانی بهداشت، از سال ۷۵ تا ۹۰ شاخص بهداشتی گیلان افزایش یافته و آمارها نشان می‌دهد مرگ و میر مادران و نوزادان کاهش یافته و سن امید به زندگی به ۶۵ سال رسیده است.
داداشی با بیان اینکه جمعیت بالای ۶۵ سال گیلان به ۸ درصد رسیده است، خاطرنشان کرد: این نرخ در برخی شهرستان‌ها مانند لنگرود به بالای ۱۰ درصد رسیده و به دلیل افزایش شهرنشینی و کاهش جمعیت روستایی، جمعیت برخی روستاها کاملا پیر هستند.
*گیلان پیرترین استان کشور
وی خواستار توجه جدی شورا و شهرداری در مناسب‌سازی فضای شهری و افزایش مراکز تفریحی و خدماتی ویژه سالمندان شد و افزود: گیلان پیرترین استان کشور است و این نشان می‌دهد تمام مدیران باید در راستای بهبود کیفیت زندگی این قشر تلاش کنند.
این مسئول با بیان اینکه اکنون تمام جمعیت شهری و روستایی زیر نظر ۱۸۴ مرکز بهداشت هستند، یادآور شد: با احداث ۱۷ خانه بهداشت شبانه‌روزی، در روستاهای محروم دیلمان و تالش، سلامت مادران و کودکان افزایش یافته است.
وی افزود: خانه‌های بهداشت موجود بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال پیش احداث شده و مرکز بهداشت آمادگی ایجاد مراکز بهداشت جدید در حاشیه شهر را دارد اما نیازمند مکان است.
داداشی از اعضای شورای شهر رشت خواست تا مکانی را به صورت موقت در اختیار مرکز بهداشت قرار دهند.
*تغییر شعار فرزند سالم به جای فرزند کمتر
وی رویکرد جدید حوزه معاونت بهداشت را توجه جدی به شاخص‌های سلامت خانواده عنوان کرد و گفت: شعار مرکز بهداشت از «فرزند کمتر» به «فرزند سالم» تغییر یافته و گیلان نیز در بحث جمعیت نسبت به دیگر استان‌ها رشد کمتری دارد.
معاون بهداشت علوم پزشکی گیلان با تصریح بر اینکه ۹۹.۸ درصد زایمان‌های استان ایمن و زیر نظر مراکز بهداشتی ما صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: تلاش کرده‌ایم با آموزش مادران تولد نوزادان زیر ۲.۵ کیلوگرم را کاهش دهیم زیرا بیماری‌های عفونی و ریوی کودکان زیر وزن یادشده، را تهدید می‌کند.
*افزایش بی‌رویه عمل سزارین در گیلان
وی رشد بی‌رویه سزارین توسط مادران در استان را نگران کننده خواند و تاکید کرد: عمل سزارین ۱۰ تا ۱۴ روز زودتر از موعد طبیعی صورت می‌گیرد به همین دلیل خطر عفوت و فوت نوزاد سزارین شده را تهدید می‌کند و سزارین‌های بی‌رویه در گیلان از ضعف‌های ماست و سقط جنین در بارداری‌های ناخواسته خطر مرگ مادران را افزایش می‌دهد.
داداشی با ابراز تاسف از ازدیاد بیماری‌های قلبی‌عروقی و سرطان در گیلان، یادآور شد: در سال ۸۶ نخستین عامل مرگ و میر در استان، بیماری‌های قلبی عروقی و سپس حوادث و سرطان بود اما در سال ۸۹ فوت ناشی از سرطان پس از بیماری‌های قلبی عامل فوت شده است.
*کم‌تحرکی عامل بیماری‌های قلبی و عروقی
وی از احداث مسیر ویژه برای دوچرخه‌سواری توسط شهرداری رشت قدردانی کرد و افزود: کم‌تحرکی، مصرف غذاهای آماده، نوشابه‌های گازدار و دود سیگار عمده‌ترین عامل افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی است و مطالعات جدید نشان می‌دهد استنشاق دود سیگار نقش مهمی در تمام سرطان‌ها دارد.
این مسئول، آب آشامیدنی استان را ناسالم خواند و تصریح کرد: کسانی که از بطری‌های آب معدنی استفاده می‌کنند باید به شرایط نگه‌داری آن توجه کنند زیرا قرارگیری بطری‌ها در معرض نور خورشید، فرآیندهای شیمیایی در بطری ایجاد کرده و آب را غیر بهداشتی می‌کند و از خوراندن آب معدنی‌های سنگین به صورت مرتب به کودکان پرهیز شود.
وی خواستار تعامل بیشتر شورا و شهرداری در توسعه عادلانه سلامت برای تمام شهروندان و بهره‌گیری از مشارکت مدیران شهری و شهروندان در استفاده از عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت و توانمندسازی مردم به منظور اصلاح فرهنگ سلامت، بهبود شیوه زندگی جامعه، ترویج الگوی زندگی سالم و کاهش رفتارهای پرخطر و... شد.
کد مطلب: 17146
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *