کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون وزیر بهداشت اعلام کرد

نحوه بکارگیری پرستاران تعدیل شده

22 مرداد 1401 ساعت 14:00

معاون پرستاری وزارت بهداشت ضمن تشریح آخرین اخبار از نحوه اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، در عین حال توضیحاتی درخصوص به کارگیری پرستاران ۸۹ روزه که پیش از این تعدیل نیرو شده بودند ارائه کرد.


دکتر عباس عبادی در گفت‌وگو با ایسنا،‌ درباره جزئیات تفاهم‌ وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت برای اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، گفت: پرداخت تعرفه‌ها در حوزه پزشکی به این ترتیب است که یک موسسه ارائه کننده خدمت و یک موسسه خریدار خدمت است. ارائه کننده خدمت، بیمارستان‌ها و مراکز تابعه و خریدار خدمت نیز شرکت‌های بیمه هستند. چون امسال اولین سال اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است ردیف بودجه مربوط به این امر ( ۵۰۰۰ میلیارد تومان) در اعتبارات وزارت بهداشت گنجانده شد.
وی افزود: بر این اساس برای اینکه قاعده فروشنده و خریدار خدمت را رعایت کنیم تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت بهداشت و بیمه سلامت به امضا رسید و یک نسخه از آن به سازمان برنامه و بودجه ارسال شد تا به جای اینکه پول توسط سازمان برنامه و بودجه به وزارت بهداشت بیاید، به سازمان بیمه‌گر برود و آنها به عنوان خریدار خدمت بر اساس رسیدگی به اسناد در قالب تعرفه گذاری خدمات پرستاری محاسبات را انجام داده و وجه از طریق بیمه توزیع شود. مسیر دریافت سایر بیمه‌ها هم از این طریق خواهد بود.
عبادی درباره روند اجرای قانون در بیمه تامین اجتماعی و نیروهای مسلح نیز گفت: به بیمه سلامت به عنوان یک بیمه پایه نگاه شد و توزیع منابع از آن طریق صورت خواهد گرفت و سایر بیمه‌های پایه مسیر رسیدگی به اسناد و دریافت هزینه را از بیمه سلامت دنبال خواهند کرد.
او درباره بودجه در نظر گرفته شده برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۱، تصریح کرد: ۵۰۰۰ میلیارد تومان در این زمینه در نظر گرفته شده است که این مبلغ به علاوه‌ مبلغی است که به عنوان کارانه تا پیش از این به همکاران پرداخت می‌شد که تقریبا ۱.۶ هزار میلیارد بود. در واقع مجموع رقم ۶.۶ هزارمیلیارد تومان خواهد شد.
معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره مبنای اجرای زمان قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، توضیح داد: مبلغ ۶.۶ هزار میلیارد که توضیحات آن ارائه شد از اول فروردین ماه ۱۴۰۱  اجرایی خواهد شد؛ ولی تفاهمی که با معاونت اجرایی ریاست جمهوری داشتیم مقرر کرده است که از اول دی ماه ۱۴۰۰ به ازای هر ماه ۳۷۵ میلیارد تومان پرداختی به پرستاران صورت گیرد.
او تاکید کرد: هنوز هیچ پرداختی در این زمینه و با این مدل جدید صورت نگرفته است. پس از احصاء پول، سند بازتوزیع ابلاغ خواهد شد و همکاران اولین دریافتی‌ها با این شیوه جدید را خواهند داشت. فعلا پرستاران با مدل قدیم، حقوق و کارانه دریافت می‌کنند و این ارقام به عنوان معوقه در پرداختی‌های بعدی انجام خواهد شد. امیدواریم تا پایان شهریور همکاران پرستار اولین دریافتی با مدل جدید را داشته باشند که البته این منوط به انجام به موقع تعهدات سایر طرف‌های قرارداد است.
وی افزود: همواره یک عقب‌ماندگی در پرداخت کارانه‌ها داریم که میانگین کل کشور شش ماه است؛ هرچند که تاکید ما سعی بر این است که پرداخت‌ها بروز باشد؛ اما اکنون عمده کارکنان در حال دریافت کارانه سال ۱۴۰۰ هستند. در مدل پرداختی جدید مبلغ در نظر گرفته شده به کارانه پرستاران اضافه می‌شود.
عبادی بیان کرد: افزایش دریافتی پرستاران با اجرای مدل پرداختی جدید وابسته به نوع عملکرد آنها است. اگر تعداد موارد بستری بیمارستان پایین باشد طبیعتا کارانه هم پایین خواهد بود. با افزایش ضریب اشغال تخت، میزان پرداختی هم افزایش می‌یابد.
او درباره به کارگیری پرستاران ۸۹ روزه که پیش از این تعدیل نیرو شده بودند نیز تصریح کرد: با پیگیری معاون توسعه وزارت بهداشت با سازمان امور استخدامی در حال رسیدن به تفاهم خوبی هستیم اما چون عدد استخدامی هنوز قطعی نشده است، نمی‌توان فعلا عددی اعلام کرد؛ اما طی هفته‌های آتی در این زمینه هم خبرهای خوبی خواهیم داشت. این روند از مسیر آزمون استخدامی طی خواهد شد. عددی که سازمان برنامه و بودجه برای مجوز استخدامی اعلام می‌کند برای کل نظام سلامت است که همکاران پرستار هم بخشی از این جمعیت هستند. به طور متوسط بین ۴۰ تا ۵۰ درصد جذب وزارت بهداشت در هر نوبت به گروه پرستاری اختصاص دارد.


کد مطلب: 171516

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/171516/نحوه-بکارگیری-پرستاران-تعدیل-شده

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir