۷
شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۳۹

فواید عناب چیست؟ (10 خاصیت عناب برای سلامتی بدن)

عناب که با نام‌های خرمای چینی و خرمای قرمز نیز شناخته می‌شود، یکی از میوه‌های پرخاصیت و مهم ایران است. در این پست به معرفی مهم‌ترین فواید و خواص عناب خواهیم پرداخت.
عناب که با نام‌های خرمای چینی و خرمای قرمز نیز شناخته می‌شود، یکی از میوه‌های پرخاصیت و مهم ایران است. در این پست به معرفی مهم‌ترین خواص عناب می‌پردازیم.
عناب چیست؟
عناب (jujube) یک میوه گرمسیری است که درخت آن با مناطق گرم و کم آب بسیار سازگاری دارد. ارتفاع درختان عناب گاها تا 10 متر نیز می‌رسد.
در ایران این میوه به‌صورت عمده در استان خراسان جنوبی تولید می‌شود. درواقع در کنار زرشک و زعفران، عناب نیز یکی از محصولات باغی و استراتژیک استان خراسان جنوبی است و باتوجه به تولید عمده عناب در این استان، کشور ایران به‌عنوان دومین تولید کننده عناب در جهان آوازه دارد.
فواید عناب چیست؟
عناب دارای خواص دارویی فراوانی است مانند تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش استحکام استخوان‌ها، ضد سرطان و... که در ادامه به مهمترین فواید عناب اشاره خواهیم کرد.
1- عملکرد سیستم گوارش 
ازجمله فواید مهم عناب بهبود عملکرد سیستم گوارشی بدن است.
به علت فیبر موجود در عناب، موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش گردیده، ضمن اینکه با ساپونین‌های و ترپنوئیدهای موجود در عناب سرعت حرکت مواد غذایی و فرآیند جذب را تسریع نموده و از یبوست و از بیماری‌های مرتبط با روده ازجمله سرطان روده و… جلوگیری می‌نماید.
2- تقویت قلب و عروق 
مصرف میوه عناب با داشتن مواد معدنی مثل پتاسیم، آهن، فسفر که از عناصر مهم و ضروری بدن هست؛ باعث گشادی رگ‌ها و تسهیل جریان گردش خون، کاهش فشارخون و تقویت قلب گردیده و از خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند.
3- تقویت سیستم ایمنی بدن
فایده دیگر عناب افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن است. مصرف عناب با داشتن مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان مثل ویتامین‌های A و C و اسیدهای آلی و دیگر عناصر مؤثر باعث تولید گلبول‌های سفید گردیده که نقش سربازان دفاعی در مقابله با میکروب‌ها را دارند و این موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با رادیکال‌های آزاد و عوامل بیماری‌زا مبارزه می‌کنند.
4- استحکام استخوان‌ها و مفاصل
مصرف عناب در سبد غذایی به علت وجود عناصر معدنی نظیر کلسیم، فسفر، آهن و… موجب تقویت و تحکیم استخوان‌ها گردیده و از پوکی استخوان خصوصاً در سالمندان جلوگیری می‌نماید.
5- تصفیه خون
از جمله خاصیت های مهم میوه عناب تصفیه خون است. عناب با داشتن آلکالوئیدها و ساپونین‌ها نقش آنتی‌اکسیدان داشته و با داشتن عناصر آهن و… خون‌ساز است. همچنین میوه عناب حالت سم‌زدایی داشته و باعث پاک‌سازی بدن شده و موجب تصفیه خون می‌گردد، علاوه بر این گردش خون را تنظیم و بهبود می‌بخشد.
6- کاهش وزن (لاغری)
عناب برای لاغر شدن خاصیت دارد. مصرف میوه عناب بداشتن فیبر و پروتئین زیاد و کالری کم، باعث احساس سیری در شما شده و باعث می‌شود کمتر احساس گرسنگی کنید و درنتیجه در میان وعده کمتر آجیل و تنقلات مصرف می‌نمایید، ادامه این روند در طولانی‌مدت به کاهش وزن بدن شما کمک می‌کند.
7- کاهش استرس 
از دیگر فواید عناب، افزایش آرامش است. مصرف میوه و عصاره عناب و مواد مؤثر موجود در آن باعث تنظیم هورمون‌ها گردیده و موجب کاهش اضطراب و استرس شده و آرامش فکری و روانی به وجود می‌آورد.
8- درمان انواع سرطان
مطالعات دانشمندان نشان داده است خاصیت ضد اکسیدانی عناب و مقابله با عوامل بیماری‌زا و رادیکال‌های آزاد از بروز سرطان‌ها نظیر سرطان خون، پوست، کبد، تخمدان و… جلوگیری کرده و اثرات مفیدی بر سلامت بدن دارد.
9- جوان‌سازی پوست 
وجود آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌ها در عناب، یکی از عوامل ضد پیری است. عناب موجب رفع چین‌وچروک می‌شود و با از بین بردن لکه‌های پوستی، موجب شادابی پوست می‌گردد.
عناب التهابات پوست را درمان کرده و باعث التیام و بهبود جراحات و زخم‌های پوست می‌شود. همچنین عناب در سرعت اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها و درنتیجه در شفافیت و روشنی پوست نقش عمده‌ای ایفا می‌نماید.
برای شفافیت و جوان‌سازی پوست مصرف عصاره عناب یا روغن عناب با خاصیت ضد میکروبی آن برای درمان آکنه و جوش صورت مفید و مؤثر است.
مصرف موضعی عصاره عناب روی پوست و خاصیت ضدالتهابی آن باعث درمان اگزما و درمان خارش پوست می‌گردد.
به علت خواص آنتی‌اکسیدانی عناب و وجود پلی فنول‌ها و ویتامین‌ها، برای کاهش جوش کف سر مفید و مؤثر است. این ترکیبات ضمن اینکه از فولیکول‌های مو و پوست سر محافظت می‌کنند، به دفع سموم و مواد سمی از بدن کمک می‌کنند.
خروج مواد سمی از بدن باعث شده که روزنه‌های پوست و منافذ بازشده و از بروز لکه‌ها و جوش‌ها جلوگیری شود.
10- درمان یبوست و اسهال 
در طب سنتی از دمنوش عناب برای درمان اسهال و یبوست استفاده می‌شود.
عناب یک مسهل و ملین است در تنظیم و بهبود روند حرکتی و فرآیند جذب مواد غذایی در دستگاه گوارش مؤثر و مفید است. 
مصرف چای و دمنوش عناب محرک دستگاه گوارش است و می‌تواند به پیشگیری و درمان سندروم روده تحریک‌پذیر و یبوست کمک کند.
مواردی که در اینجا اشاره شد برخی از فواید عناب بود که بسیار مهم هستند، اما فایده‌های این میوه شگفت انگیز صرفا به همین موارد محدود نمی‌شود و بسیار بیشتر است که در پست‌های آتی بیشتر به آن‌ها خواهیم پرداخت.
اکنون که با خواص عناب آشنا شدید، شاید قصد خرید عناب مرغوب را داشته باشید، در این خصوص در ادامه این پست نکات لازم ارائه می‌شود.
نکته مهم
در مصرف عناب یا هر میوه دیگری که استفاده می‌کنید رعایت اعتدال ضروری است.
مصرف متعادل عناب با توجه خواص مهم دارویی و درمانی آن مفید است و مصرف بیش‌ازحد آن شاید برای برخی از افراد زیان‌آور باشد.
عوارض مصرف زیاد عناب
  • باعث کاهش قند خون می‌شود. برای افراد دیابتی جایز نیست.
    باعث افزایش غلظت خون می‌گردد.
    مصرف زیاد عناب برای افرادی که ناراحتی معده دارند توصیه نمی‌گردد.
چگونه عناب خوب تهیه کنیم؟
عناب خراسان جنوبی دارای کیفیتی عالی و مرغوب است. اما درجه‌بندی‌های مختلفی دارد و باید دقت کنید که از کدام فروشگاه اینترنتی آن را تهیه می‌کنید.
پیشنهاد می‌کنیم برای خرید آنلاین عناب به سایت‌های فروشگاهی معتبر مانند باغ ایران (bagheiran.com) و دیجی کالا مراجعه کنید.
همچنین لازم به توضیح است که سایت باغ ایران از جمله بهترین فروشگاه‌های آنلاین جهت خرید عناب، زعفران، زرشک و دیگر محصولات باغی است، چراکه این فروشگاه در استان خراسان جنوبی مستقر بوده و به‌صورت مستقیم این محصولات را از کشاورزان تامین و تهیه می‌کند.
کد مطلب: 171543
برچسب ها: عناب خواص عناب
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *