۰
شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۳۶

توصیه هایی برای حفظ سلامت زائران در مراسم پیاده‌روی اربعین

زائران در مسیر پیاده روی اربعین ممکن است با انواع مخاطرات روبرو شوند. به همین منظور توصیه هایی برای حفظ سلامت زائران از طرف هلال احمر داده شده است.
توصیه هایی برای حفظ سلامت زائران در مراسم پیاده‌روی اربعین
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از مهر، تدارک زمینه و امکانات برگزاری هرچه پرشکوه‌تر مراسم اربعین حسینی مدت‌هاست که در کشور آغاز شده و در جمعیت هلال‌احمر هم با توجه به وظایفی که در حوزه امدادونجات و ارائه خدمات درمانی به زائران برعهده دارد، تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شده است. از ارائه آموزش‌های همگانی لازم به زائران برای حفظ سلامت‌شان در مراسم پیاده‌روی تا بسیج نیروها و امکانات هلال‌احمر برای تحقق این مهم. اگر زائر عتبات عالیات در ایام اربعین هستید، در این مطلب با انواع بیماری‌ها و خطرات محتمل و راه‎‌های حفظ سلامت و پیشگیری از حوادث در این ایام آشنا می‌شوید.
پیشگیری از گرمازدگی
امسال ایام پیاده روی اربعین همزمان با روزهای اوج گرمای شدید هوا در عراق است. به همین خاطر باید به توصیه‌های زیر توجه شود:
پیاده روی در ساعت خنک از مهمترین توصیه‌ها است. استفاده از چتر راهکاری برای مقابله با تابش مستقیم آفتاب است. به طور مداوم آب بنوشید. لباس گشاد و سبک بپوشید. در گرم‌ترین ساعات روز از فعالیت خودداری کنید. نوشیدن مایعات بدون کافئین را جدی بگیرید. استفاده از کلاه و عینک آفتابی می‌تواند کمک کننده باشد. نوشیدن شربت‌های سنتی مثل خاکشیر را فراموش نکنید.
کمک‌های اولیه در گرمازدگی
در شرایطی که فردی دچار گرمازدگی شد، برای کمک به وی نیاز است اقدامات زیر انجام شود:
فرد را به یک مکان خنک و در سایه ببرید. سپس وی را دراز کرده و پاها را به آرامی بلند کنید. لباس‌های تنگ یا سنگین را دربیاورید. آب خنک یا نوشیدنی بدون کافئین بدهید تا بنوشد. فرد را با پاشیدن یا خیس کردن با آب سرد و باد زدن، خنک کنید. شخص را با دقت تحت نظر داشته باشید. در صورت بدتر شدن به نیروهای امدادی خبر دهید.
پیشگیری در تجمعات انبوه
یکی از مناطقی که جمعیت انبوهی را به خود می‌بینند، کشور عراق در ایام اربعین حسینی است. بنابراین برای مراقبت از حوادث احتمالی، نیاز است مسائل زیر در نظر گرفته شود:
وقتی جمعیت به حد خطرناک می‌رسد، فاصله بگیرید. اگر برای خروج دیر شده، تعادل خود را حفظ کنید. چشمان خود را باز نگه دارید. به سمت جایی که جمعیت کم می‌شود حرکت کنید. هرچه سریع‌تر و آرام از تجمع مردم خارج شوید. از جیغ زدن خودداری کنید و تنفس خود را کنترل کنید. با نگاه کردن به بالای سر می‌توان خروج ایمن را پیدا کرد. اگر امکان بالا رفتن از دیوار و غیره را ندارید، حتماً از آنها دور شوید. دست‌هایتان را جلو سینه تان قرار دهید تا فضا و حفاظی بین قفسه سینه شما و پشت نفر جلویی ایجاد کند. اگر در کنارتان کسی روی زمین افتاد، به او کمک کنید تا بلند شود؛ زیرا احتمال بهم خوردن تعادل شما وجود دارد.
پیاده روی در اربعین
پیاده روی طولانی مدت در ایام اربعین حسینی از اتفاقاتی است که به طور عادی در طول سال برای افراد رخ نمی‌دهد. لذا برای حفظ سلامتی بیشتر نیاز است تا نکاتی مدنظر قرار بگیرد.
زائران به طور میانگین فاصله ۸۰ کیلومتری نجف تا کربلا را طر ۳ روز پیاده روی می‌کنند.
استفاده از کوله پشتی مناسب پیاده روی از نکات مهم است. حتماً کفشی بپوشید که قبلاً آن را پوشیده اید. لباس نخی و نازک و آزاد تن کنید. بعد از هر ساعت پیاده روی، حدود ۲۰ دقیقه استراحت کنید. با سرعت مناسبی که در طی راه حرف بزنید پیاده روی کنید. شکلات و آب معدنی همراه داشته باشید. هنگام برداشتن بار کمر خود را نچرخانید. در ساعات خنک و یا شب پیاده روی کنید. بدون کفش در مسیرهای طولانی قدم برندارید.
پیشگیری عرق سوز
از مخاطراتی که برای خیلی از زائران ممکن است پیش آید، عرق سوز شدن است. برای پیشگیری از این مشکل، پس از فعالیت و عرق ریختن با آب ولرم دوش بگیرید. از لباس‌های نخی و گشاد استفاده کنید و از قرار گرفتن طولانی در معرض هوای گرم خودداری نمائید.
کمک‌های اولیه عرق سوز
استفاده از پماد سوختگی پای نوزاد یکی از موارد است. استفاده از پودر تالک برای کاهش ساییدگی مفید است. استفاده از پماد کالامین یا کرم هیدروکورتیزن و مالیدن ژل آلوئه‌ورا روی نواحی عرق سوز شده از راهکارهای دیگر است.
پیشگیری از وبا
ممکن است به دلیل ازدحام جمعیت و عدم رعایت نکات بهداشتی و موقعیت جغرافیایی منطقه، بیماری‌هایی از جمله وبا سلامت را تهدید کند. برای پیشگیری از بیمار شدن نیاز است موارد زیر رعایت شود:
از آب‌های آشامیدنی بسته بندی و تصفیه شده استفاده کنید. از مصرف آب‌های خنک شده با یخ‌های قالبی خودداری کنید. از آب‌های آشامیدنی غیر بهداشتی در ظرف‌های مشترک و آلوده بپرهیزید. از مصرف مواد غذایی و خوراکی غیرمطمئن اجتناب کنید.
کد مطلب: 172210
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *