کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چین: آمریکا دنبال ثبات در تنگه تایوان نیست

ورود چهارمین سیاستمدار آمریکایی به تایوان طی اوت

4 شهريور 1401 ساعت 11:40

یک سناتور آمریکایی به عنوان چهارمین هیات اعزامی سیاستمداران آمریکایی که در ماه جاری میلادی به تایوان سفر می کند، وارد این جزیره شده و به دیدار رئیس جمهور تایوان رفت.


به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس،سناتور مارشا بلکبرن،ابتدا در صدر هیاتی روز پنجشنبه وارد تایوان شده و امروز جمعه به دیدار تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان رفت.
یکشنبه گذشته، اریک جی. هولکامب، فرماندار ایالت ایندیانای آمریکا نیز در صدر هیاتی متشکل از چند سیاستمدار دیگر آمریکایی وارد این جزیره شد. این سفر هولکامب پس از سفر جنجالی اوایل ماه جاری نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و همچنین سفر یک هیات دیگر متشکل از قانونگذاران آمریکایی به رهبری اد مارکی، سناتور ایالت ماساچوست به تایوان انجام می‌شود که واکنش‌های خشمگینانه چین از جمله با تحریم پلوسی و خانواده‌اش و اجرای رزمایش‌های نظامی پیرامون تایوان را در پی داشت.
تسای در سخنان خود در این دیدار به رزمایش‌های نظامی گسترده‌ای که چین در واکنش به سفر پلوسی به راه انداخت و همچنین حمله روسیه به اوکراین را چالش‌هایی برای دولت‌هایی مانند آمریکا و تایوان دانست.
او گفت: "این تحولات نشان می‌دهند که چگونه کشورهای اقتدارگرا نظم جهانی را مختل و تهدید می‌کنند.
بلکبرن، یک جمهوری خواه اهل ایالت تنسی، ارزش‌های مشترک بین دو دولت را تایید کرد و گفت که "مشتاق به ادامه حمایت از تایوان همچنان که آنها به کارشان به عنوان یک ملت مستقل ادامه می دهند" است.
تسای اینگ ون و مارشا بلکبرن همچنین در این دیدار بر اهمیت روابط اقتصادی، به ویژه در بخش صنعت نیمه هادی ها تاکید کردند؛ تایوان در این صنعیت در سطح جهانی پیشرو است در حالی که آمریکا هم به دنبال سرمایه گذاری بیشتر در این صنعت در داخل است.
دفتر بلکبرن در بیانیه‌ای اعلام کرد که او اواخر پنجشنبه پس از سفر به فیجی، جزایر سلیمان و پاپوآ گینه نو  در راستای آنچه که "تلاش آمریکا برای توسعه جای پای دیپلماتیک خود در منطقه" خوانده شد، وارد تایپه شد.
بلکبرن، که یک جمهوریخواه حامی سرسخت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا است به چین با لفظ "محور شرارت جدید" اشاره کرده و گفت: "منطقه هند-اقیانوسیه مرز بعدی برای محور جدید شرارت است. ما باید در مقابل حزب کمونیست چین بایستیم."
چین در حال گسترش نفوذ خود در غرب اقیانوس آرام است و اخیرا توافقنامه امنیتی فراگیری را با جزایر سلیمان امضا کرد که آمریکا و متحدانش مانند استرالیا آن را تلاشی برای سرنگونی نظم امنیتی سنتی در منطقه خواندند.
بلکبرن صبح امروز جمعه در توییتی گفت: "من وارد تایوان شدم تا پیامی به پکن ارسال کنم - ما هدف قلدری قرار نخواهیم گرفت. آمریکا در حفظ آزادی در سراسر جهان ثابت قدم است و تلاش‌ها برای تضعیف ملت ما و متحدان ما را تحمل نخواهد کرد."
بلکبرن در جریان سفر سه روزه خود به تایوان همچنین قرار است با رئیس شورای امنیت ملی تایوان نیز دیدار کند.
تسای اینگ ون در دیدار با این قانونگذار آمریکایی که به رغم اعتراض پکن وارد این جزیره شد، گفت که سفرهای اخیر سیاستمداران آمریکا عزم تایوان برای دفاع از خود را تقویت کرده است.
او در اظهاراتی که به طور زنده در صفحات این رئیس جمهور تایوان در رسانه های اجتماعی پخش شد گفت: "در زمان های اخیر، بسیاری از شخصیت های عمومی مربوط به طیف گسترده ای از جامعه آمریکا به تایوان سفر کرده اند. این اقدامات صمیمانه و از روی ابراز  لطف و حمایت قوی، عزم تایوان برای دفاع از خود را تقویت کرده است." .
لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در آمریکا هم در واکنش به این سفر، آن را "تحریک آمیز" خواند و گفته پکن در پاسخ به آن "اقدامات متقابل قاطع" اتخاذ خواهد کرد.
لیو در بیانیه‌ای گفت: دیدار مربوطه بار دیگر ثابت می‌کند آمریکا خواستار ثبات در سراسر تنگه تایوان نیست و از هیچ تلاشی برای ایجاد رویارویی بین دو طرف و مداخله در امور داخلی چین دریغ نکرده است. وی افزود که اقدامات ایالات متحده را دخالت در امور چین می داند.


کد مطلب: 172701

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/172701/ورود-چهارمین-سیاستمدار-آمریکایی-تایوان-طی-اوت

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir