۰
شنبه ۲ دی ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۱۵

کری؛نامزد تصدی وزارت خارجه آمریکا

رئیس جمهوری آمریکا، سناتور جان کری را برای تصدی پست وزارت خارجه این کشور معرفی کرد.
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در نشست رسانه‌ای که به همین منظور برگزار شده بود، گفت "کل زندگی" کری وی را برای این مقام آماده کرده است و از وی به خاطر احترام و اطمینانی که در رهبران جهان ایجاد کرده قدردانی کرد.
جان کری در سال ۲۰۰۴ به عنوان کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت کرد اما با اختلاف اندکی انتخابات را به جورج بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا واگذار کرد. وی در حال حاضر ریاست کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا را بر عهده دارد.
به گزارش شبکه خبری بی.بی.سی، معرفی کری برای تصدی این سمت پس از آن انجام می‌شود که سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد هفته گذشته از نامزدی برای این مقام اعلام انصراف کرد.
رایس به خاطر نقشی که در واکنش‌های رسانه‌ای وزارت خارجه آمریکا نسبت به حمله مرگبار به کنسولگری این کشور در لیبی ایفا کرده بود، به شدت از سوی جمهوری خواهان مورد انتقاد قرار گرفته بود.
اوباما که در محل کاخ سفید این خبر را اعلام کرد، گفت کری "لزوم پیوند زدن تمام عناصر قدرت آمریکا" را درک می‌کند و به واسطه تجربه زیاد، "احتیاجی به آموزش ضمن کار ندارد."
رئیس جمهوری آمریکا افزود، وی اطمینان دارد کری به سرعت توسط مجلس سنای آمریکا تائید خواهد شد.
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه فعلی آمریکا که هنوز به خاطر ابتلا به یک عارضه گوارشی و بیهوشی موقت در حال استراحت است، در این مراسم معرفی شرکت نداشت اما کلینتون با انتشار بیانیه‌ای کری را یک "انتخاب عالی" برای ریاست وزارت خارجه آمریکا توصیف کرد.
در بیانیه کلینتون آمده است: "او (سناتور کری) قادر است تا نقش رهبری آمریکا در جهان را حفظ کند و بسط دهد."
سناتور کری ۶۹ ساله نخستین عضو جدیدی است که اوباما از زمان انتخاب دوباره خود در ماه نوامبر به هیات دولتش می‌افزاید.
کد مطلب: 17312
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *