۰
سه شنبه ۸ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۱۲

آپارتمان در تهران متری چند؟

بر اساس گزارش‌های منتشره توسط مرکز ملی آمار، متوسط قیمت آپارتمان‌های تهران در ماه گذشته به ۴۵ میلیون و ۱۴۸ هزار تومان رسیده که نسبت به ماه قبل از این گزارش (تیر ماه) با کاهش جزئی مواجه شده است.
آپارتمان در تهران متری چند؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از ایسنا، مرکز ملی آمار در گزارش جدیدش از شاخص و متوسط قیمت آپارتمان‌های مسکونی مناطق ٢٢ گانه شهر تهران مردادماه ١٤٠١، دو معیار متوسط وزنی و حسابی را برای ارزیابی قیمت آپارتمان در تهران را مورد بررسی قرار داده است.
 میانگین وزنی به معنای مجموع ارزش املاک فروش رفته به مجموع مساحت آن‌ها بوده و میانگین حسابی نیز همان متوسط قیمت یک متر مربع زیر بنای آپارتمان‌های مسکونی است. این روش محاسباتی جدید به گفته مرکز ملی آمار نیز به دلیل از بین بردن اثر حجم معاملات در ارزیابی متوسط قیمت مسکن در پایتخت مورد استفاده قرار گرفته است.
در این گزارش متوسط وزنی قیمت آپارتمان‌های مسکونی فروش رفته در مناطق ٢٢ گانه شهر تهران در مردادماه به ترتیب به ٤٥ میلیون ۱۴۸ هزار تومان و ٤٢ میلیون و ۸۳۹ هزار تومان رسید. در این ماه منطقه یک با متوسط وزنی قیمت ۸۵ میلیون و ۴۴۹ هزار تومان بیشترین و منطقه ١٨ با متوسط وزنی قیمت ۲۲ میلیون و ۲۶۷ هزار تومان کمترین قیمت آپارتمان را در پایتخت داشتند که این فاصله حدود چهار برابری قیمت مسکن نیز به نوبه خود جالب توجه است. در ماه گذشته شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد١٥٤,٧ رسیده است که نسبت به ماه قبل ١.٨درصد افزایش داشته است.
البته تورم ماهانه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مردادماه امسال ١,٨ درصد بوده است و در مقایسه ماه قبل از این بررسی (یعنی تیر ماه) ٦.٥ واحد درصد کاهش داشته است. (منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت ماه جاری، نسبت به ماه قبل است.)
اما در مردادماه ١٤٠١ تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ٤٤,٠ درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه این ماه در مقایسه با ماه قبل ١.٢ واحد درصد کاهش داشته است. (منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است)
نرخ تورم سالانه آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در ماه گذشته به عدد ٢٨,٤ درصد رسیده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ١.٣ واحد درصد افزایش داشته است. (منظور از نرخ تورم سالانه نیز، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل است).
کد مطلب: 173127
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *