۰
چهارشنبه ۹ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۳:۳۰

خبر خوش وزیر اقتصاد درباره فروش سهام عدالت

خاندوزی وزیر اقتصاد در مورد سهام عدالت گفت: دولت طبق قانون بودجه امسال مکلف است به جاماندگان دو دهک کم درآمد شامل افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی سهام عدالت اختصاص دهد که تا آخر سال این کار انجام خواهد شد.
خبر خوش وزیر اقتصاد درباره فروش سهام عدالت
به گزارش مردم سالاری آنلاین، خاندوزی در مورد پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی گفت: حجم مطالبات این صندوقها ۱۳۰ هزار میلیارد تومان است که به تایید سازمان حسابرسی رسیده و امسال این رقم باید از محل سهام دولت تسویه شود، ‌بعد از آن اگر اموال مازادی از دولت در شرکت‌ها ماند، ‌صرف اختصاص به سهام عدالت جاماندگان از ۶ دهک کم درآمدی خواهد شد.
اصلاح آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت در چه مرحله‌ای قرار دارد و نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری کی باز می‌شود، ‌سهام عدالت کی قابل معامله خواهد شد؟
خاندوزی: یکی دیگر از دستور جلسات شورای‌عالی بورس در مورد سهام عدالت بود که از سال قبل کارگروهی برای بازنگری در آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت تشکیل شده است و از سال گذشته مجامع شرکت‌های استانی سرمایه‌گذاری عدالت برگزار نشده است لذا یک آسیب‌شناسی در این زمینه انجام شد و ۲-۳ مدل اجرایی برای آن در نظر گرفته شد که این مدل‌ها به شورای‌عالی بورس ارائه شد، اما ۳ تا ۴ اصل موضوعه وجود دارد که در همه الگوها پذیرفته شده و چراغ راهنمای ما برای اداره سهام عدالت خواهد بود.
یکی اینکه سهام عدالت باید به کمک تولید ثروت ملی بشتابد، دوم اینکه توزیع سهام عادلانه‌تر باشد، سوم اینکه دولت آرام آرام از مدیریت بنگاه‌های سهام عدالت خارج شود و خود مردم و سهامداران عدالت، آن مدیریت‌ها را به‌دست بگیرند، زیرا در ۱۶ سال گذشته که سهام عدالت طرحی شده، این فرصت فراهم نشد که مردم در شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت مشارکت کنند و نتوانستند اندک نقشی در شرکت‌ها داشته باشند. این کار باعث شده بود، مردم نمی‌توانستند خود را توانمند کنند و افراد متخصص نمی‌توانستند در شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت مانند شرکت‌های فولادی قرار گیرند و نقش ایفا کنند.
نکته چهارم اینکه اصل تشویق مردم به ماندگاری در سهام عدالت است که مردم را تشویق کنیم از عایدات این سهام استفاده کنند و آن را نفروشند. اینها مدل‌هایی بود که گروه‌های مختلف در شورای‌عالی بورس مطرح کردند. نهادهای نظارتی و امنیتی هم حضور داشتند و نکاتی مطرح شد که حوادث سال‌های قبل تکرار نشود.
آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت کی نهایی می‌شود؟
خاندوزی: ظرف هفته‌های آینده آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت مشخص و مصوب می‌شود. همزمان سازمان بورس را مکلف کردیم که منتظر تدوین آیین‌نامه سهام عدالت نباشند. باید صلاحیت مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و نیز صلاحیت‌های تخصصی افراد برای حضور در صندلی‌های هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌پذیر احراز شوند. به عنوان مثال در شرکت پالایشگاه‌ نفت تهران سه یا چهار سهم صندلی هیأت مدیره مربوط به سهام عدالت است. پرتفوی سهام عدالت یکی از ارزنده‌ترین سهام کشور است که از سال ۸۵ به سهام عدالت اختصاص داده شده است.
مسئله اختصاص سهام عدالت به جامندگان به کجا رسید؟
خاندوزی: در قانون بودجه ۱۴۰۱ دو تکلیف به دولت سپرده شده است، یکی اینکه افراد جامانده تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی که جاه مانده‌اند، سهام عدالت به آنها اختصاص یابد و دوم اینکه سایر اشخاص جا مانده در ۶ دهک کم‌درآمدی جامعه که سهام عدالت ندارند و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هم قرار ندارند.
در گام اول اولویت به گروه اول یعنی افراد جامانده تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند که باید سهام عدالت به آنها اختصاص داده شود برای این منظور پیش‌نویسی تهیه کرده‌ایم و این پیش‌نویس در کمیسیون اقتصادی دولت مصوب شد. در مرحله ارائه به هیأت دولت قرار دارد. قرار است به سه میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی که سهام عدالت ندارند، به ازای هر نفر ۱۰ میلیون تومان از سهام شرکت‌های دولتی تخصیص یابد.
دسته دوم افرادی از ۶ دهک کم درآمد جامعه هستند که تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار ندارند و سهام عدالت هم به آنها اختصاص نیافته است. دولت همچنین طبق برآورد ۱۳۰ هزار میلیارد تومان به صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و صندوق تأمین اجتماعی بدهکار است که امسال باید بدهی خود را بپردازد. بنابراین اول باید تکالیف خود به صندوق بازنشستگی و تأمین اجتماعی را بدهد و بعد ببینیم چقدر سهام دولتی می‌ماند که از مابقی آن سهام برای تعیین تکلیف افراد جا مانده از ۶ دهک درآمدی سهام عدالت اختصاص داده شود، اما هنوز مصوبه‌ای در این زمینه وجود ندارد.
کد مطلب: 173143
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *