۰
پنجشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۰

ابتلای ۴۲ درصد مردم کشور به بیماری‌ای که قاتل خاموش نامیده می‌شود

بر اساس آخرین مطالعات دانشگاه علوم پزشکی تهران، ۴۲ درصد افراد بالای ۵۰ سال کشور مبتلا به پرفشاری خون (فشارخون بالا) هستند و پزشکان از این بیماری به عنوان قاتل خاموش یاد می‌کنند.
ابتلای ۴۲ درصد مردم کشور به بیماری‌ای که قاتل خاموش نامیده می‌شود
به گزارش مردم سالاری آنلاین، فشارخون بالا معضلی بزرگ برای بهداشت عمومی در همه کشورها به شمار می‌آید زیرا علائم آشکاری ندارد و معمولا شناخته نمی‌شود و راهی برای اطلاع از آن هم وجود ندارد مگر اینکه توسط یک پزشک یا فردی با تجربه اندازه‌گیری شود.
مطالعات جدید محققان مرکز پزشکی Cedars-Sinai در لس‌آنجلس با بررسی بیش از ۱۷ هزار داوطلب نشان می‌دهد میزان افزایش فشار خون در زنان سریعتر است و از سنین پایین‌تری آغاز می‌شود و همین امر باعث می‌شود زنان بیشتر از مردان مستعد بیماری‌های قلبی عروقی باشند.
مردان در سن ۲۰ سالگی در مقایسه با زنان فشار خون بالاتری دارد ولی در دهه ۴۰ زندگی زنان در این زمینه از مردان سبقت می‌گیرند؛ به طوری‌که فشار خون زنان در دهه چهل با فشار خون مردان در دهه ۶۰ زندگی قابل قیاس است. محققان هورمون‌ها را در این امر دخیل می‌دانند.
بر اساس استناد به مطالعه بررسی روند فشار خون بالا در جهان که با مشارکت شمار زیادی از محققان کشورهای مختلف از جمله ۸۵ محقق ایرانی و بر اساس داده‌های مرتبط با عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی ۱۱۷۳ مطالعه در ۱۸۵ کشور جهان با ۱۰۴ میلیون شرکت کننده ۳۰ تا ۷۹ سال مبتلا به فشار خون بالا انجام شده است و ۱.۲ میلیارد نفر در جهان به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند و سالانه ۱۰ میلیون مرگ و ۲۰۰ میلیون مورد ناتوانی ناشی از بیماری فشار خون بالا در بزرگسالان رخ می‌دهد.
بر اساس آخرین مطالعات دانشگاه علوم پزشکی تهران، میزان شیوع فشار خون بالا در بزرگسالان ایران (افراد بالای ۵۰ سال) به ۴۲ درصد رسیده که شیوع آن در بین زنان بزرگسال ایرانی ۴۷ درصد و در بین مردان بزرگسال ۳۸ درصد است.
بیشترین میزان شیوع فشار خون بالا در بین گروه‌های مختلف سنی ایران به ترتیب مربوط به افراد ۶۰ سال و بالاتر (۶۲ درصد)، ۵۰ تا ۵۹ سال (۵۰ درصد) و ۴۰ تا ۴۹ سال (۳۲ درصد) است همچنین شیوع فشار خون بالا در افراد دارای اضافه وزن و چاقی، مبتلایان به بیماری‌های قلبی عروقی، مبتلایان دیابت، افراد دارای سابقه مصرف سیگار، افراد بی سواد یا کم سواد و جمعیت روستایی در مقایسه با جمعیت شهری بیشتر است.
شیوع ۴۲ درصدی فشار خون بالا در بین زنان و مردان بزرگسال ایرانی در حالی است که تنها ۳۸ درصد مبتلایان آگاه از ابتلا به فشار خون بالا، تحت درمان قرار گرفته‌اند و در بین افراد تحت درمان این بیماری هم، ۳۲ درصد موفق به کنترل فشار خون بالا شده‌اند.
این مطالعات همچنین نشان می دهد، میزان شیوع فشار خون بالا در جمعیت کودکان و نوجوان دختر و پسر ۶ تا ۱۲ سال ایرانی، حدود ۹ درصد و میزان شیوع «پیش فشار خون بالا» حدود ۸ درصد است.
چون فشارخون روز به روز تغییر می کند، اندازه گیری باید در چند نوبت و موقعیت خاص انجام شود تا به تایید برسد. با وجود این که فشارخون بالا علائمی ندارد اما می‌تواند آسیب مهمی به قلب و شریان‌ها بزند. از این جهت از هر فرد خواسته می شود از مقدار فشارخون خود و وجود عوامل خطر و میزان آن اطلاع داشته باشد.
تشخیص زودرس و درمان مناسب فشار خون بالا، منافع اقتصادی و بهداشتی درمانی متعددی در پی خواهد داشت. درحالی که درمان عوارض فشارخون بالا از جمله جراحی شرائین کرونر قلبی، بای پس عروق کرونر یا دیالیز علاوه بر سختی‌ها و نگرانی‌هایی که برای بیمار و اطرافیان او ایجاد می کنند، بسیار هزینه بر خواهند بود./ایرنا
کد مطلب: 173295
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *