۰
سه شنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۲۰

وزیر ارتباطات جزئیات اینترنت کودکان را اعلام کرد

وزیر ارتباطات و فاوری اطلاعات در جلسه ای که امروز برگزار شد با رونمایی از طرحی با عنوان ۴۵۶، جزئیات اینترنت ویژه کودکان را اعلام و تاکید کرد این اینترنت اختیاری است.
وزیر ارتباطات جزئیات اینترنت کودکان را اعلام کرد
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از ایسنا، چهارمین جلسه کمیته راهبری سند حفاظت از کودکان در فضای مجازی به میزبانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ سیدابوالحسن فیروزآبادی، رئیس شورای عالی فضای مجازی و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد که این جلسه به رونمایی از سرویس اینترنت کودک و نوجوان (سرویس ۴۵۶) اختصاص داشت.
در این جلسه عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- با تأکید بر اینکه حوزه کودک و نوجوان در فضای مجازی حوزه بسیار مهمی است اما آن‌چنان‌که باید و شاید به آن پرداخته نشده است گفت: سابقه بحث حفاظت از کودکان در فضای مجازی قریب به دو دهه است که در دنیا دنبال می‌شود و در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود هم فعالیتهای خوبی در کشور انجام شد البته در ادامه کمتر به این حوزه توجه شده است و اقدامات انجام‌گرفته یا کافی نبوده یا متناسب با چارچوب‌های فرهنگی کشورمان نبوده است.
زارع پور ادامه داد: نقطه عطف دیگر کشورمان در تاریخ، تلاش‌های صورت گرفته برای حفاظت از کودکان در فضای مجازی، مصوبه سال گذشته شورای عالی فضای مجازی بود. خردادماه سال گذشته سند صیانت از کودکان در فضای مجازی به تصویب رسید. در این سند تقسیم‌کار خوبی شده و برای دستگاه‌های مختلف تکالیفی در نظر گرفته‌شده است تا بتوانیم بر پایه آن عقب‌ماندگی‌های گذشته را جبران کنیم.
طبق اعلام وزارت ارتباطات، او تصریح کرد: بنده از روز نخست حضور در وزارت ارتباطات، چندین جلسه با اپراتورها و فعالان حوزه تولید محتوای کودک برگزار کردم که جمع‌بندی‌های این جلسات در قالب راه‌اندازی پنجره واحد  با هدف معرفی ظرفیت‌های موجود در معرض دید عموم به‌ویژه خانواده‌ها قرار گرفت.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: بر اساس تکالیف در نظر گرفته‌شده در سند صیانت از کودکان در فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شده است تا با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی یک محیط امن در فضای مجازی برای کودکان فراهم کند تا آن‌ها کمتر در معرض محتواهای نامناسب قرار گیرند.
وی افزود: تکلیف دیگر وزارت ارتباطات در این سند این بود که محیط امن را متناسب با سن و محتوایی که در اختیار کاربر قرار می‌گیرد فراهم کند که خوشبختانه با همکاری خیلی خوب خانواده ارتباطات کشور و در رأس آن اپراتورهای تلفن همراه این امکان فراهم شد و امروز به شکل رسمی به مردم عزیز معرفی می‌شود.
زارع پور بابیان اینکه با راه‌اندازی سرویس اینترنت کودک و نوجوان (سرویس ۴۵۶) سه امکان برای خانواده به‌منظور حفاظت از کودکان در فضای مجازی فراهم می‌شود گفت: نخست با شماره‌گیری #۴۵۶*، دوم از طریق سایت  و سوم از طریق اپلیکیشن ۴۵۶ این امکان برای خانواده‌ها فراهم‌شده است تا دسترسی کودکان و نوجوانان خود به اینترنت را متناسب با سن و شرایط هر کدام تعریف و مدیریت کنند. به این منظور چهار سطح دسترسی تعریف شده است که در قالب چهار رنگ سبز، سفید، زرد و نارنجی تعریف شده است که فعلا رنگ سبز (برای کودکان زیر ۵ سال) در اپراتورها فعال شده است و به زودی سایر دسترسی ها نیز تعریف خواهد شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه تشریح کرد: همچنین یک امکان دیگر و با انعطاف بیشتری در قالب اپلیکیشن فراهم‌شده است در این حد که پدر و مادر می‌توانند انتخاب کنند چه سرویس، چه سایت و یا چه اپلیکیشینی برای کودکان فعال شود و برای هر کدام از اعضای خانواده می توانند سطح دسترسی ویژه مربوط به وی را تعریف کنند. کار دیگری هم که به‌مرور تکمیل می‌شود که نمونه آن‌هم در کشورهای اروپایی فعال‌شده است فراهم کردن دسترسی ایمن به خدمات پایه و مهم مثل موتورهای جستجو و دانش نامه ها است تا از طریق آن کودک در معرض محتوای نامناسب قرار نگیرند که این خدمات در قالب سایت   از امروز در دسترس مردم عزیز است.
وی  ادامه داد: امیدوارم با همکاری و همراهی همه فعالان و دست‌اندرکاران این حوزه چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم تا کودکان حداکثر استفاده از فضای مجازی را ببرند و خانواده‌ها خیالشان از این بابت که کودکانشان در معرض هیچ محتوای نامناسبی قرار نمی‌گیرند راحت باشد.
وی تصریح کرد: حفاظت از کودکان در فضای مجازی راهبرد جدی ما در وزارت ارتباطات است و این اعتقاد را داریم که باید سرویسی که در اختیار کودکان قرار می‌گیرد متفاوت باشد. البته سرویسی که امروز از آن رونمایی شد یک امکان اختیاری است و هیچ اجباری در استفاده از آن وجود ندارد و این سرویس تنها ابزاری است در اختیار خانواده‌ها که بتوانند حضور کودکان در فضای مجازی را مدیریت کنند.
زارع پور در خاتمه ابراز امیدواری کرد که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که مسئولیت رتبه بندی محتواهای فضای مجازی را بر عهده دارد به صورت دائم لیست سایتها و سرویسهای مجاز هر دسته بندی (سبز، سفید، زرد و نارنجی) را با خدمات متنوع و جذاب به روز نماید تا با ایجاد تنوع جذابیت لازم برای تداوم حضور و استفاده کودکان از این سرویس ایجاد شود.
در ادامه این جلسه مهدی اسماعیلی- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- با تأکید بر اینکه همه دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی در حوزه فضای مجازی سرباز رهبر انقلاب برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در فضای مجازی هستند گفت: وضعیت فعلی فضای مجازی حتماً نامطلوب است و توقع رهبر انقلاب از دست‌اندرکاران این است که با سرعت این عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنند.
وی افزود: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این اعتقاد را داریم که ابزارهای نظارتی بسیار اثربخش است و در این حوزه هم چاره‌ای جز پذیرش دستورالعمل‌ها نداریم.
اسماعیلی تأکید کرد: این اطمینان را به همه دوستان در بخش‌های مختلف می‌دهیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یار ثابت و همیشگی در پیشبرد اهداف و منویات رهبر عزیز انقلاب و تحقق مأموریت‌های تکلیف شده است و امیدواریم نتایج مثبت این همراهی و همدلی را به‌زودی مردم عزیز شاهد باشند.
در این جلسه همچنین از نظام رتبه بندی محتواهای فضای مجازی که توسط وزارت فر هنگ و ارشاد اسلامی تهیه شده بود رونمایی شد که خروجی آن قرار است در سرویس اینترنت کودکان و نوجوان ۴۵۶ مورد استفاده قرار گیرد. همچنین سامانه تلوبیون کودک و نوجوان هم در این جلسه معرفی شد که حاوی صدها هزار محتوای جذاب سازمان صدا و سیما و محتواهای تولید برای کودکان و نوجوانان است.
 همچنین در این جلسه  سید ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی- با اشاره به تاثیر همه گیری کرونا در کشور بر رویکرد شورای عالی فضای مجازی برای حضور کودکان و خانواده ها در فضای مجازی از سال ۱۳۹۹ به بعد  اظهار کرد: با فراگیری کرونا در کشور و نگرانی حضور کودکان و خانواده ها در برنامه های خارجی برای دریافت خدمات آموزشی مورد نیاز، پس از بررسی های متعدد، دو راهکار ارایه شد که در نهایت مرکز ملی فضای مجازی مصوب کرد تا نظام آموزشی کشور نسبت به راه اندازی یک برنامه متمرکز اقدام کرده و تمامی نظام آموزشی کشور بر روی آن پیاده سازی شود که براساس آن سامانه شاد در کشور راه اندازی شد که جزو افتخارات جمهوری اسلامی به دلیل پیاده سازی آن در مدت زمان کوتاه با قابلیت های مناسب است.
وی با تاکید بر این که سامانه شاد و همچنین تلوبیون به عنوان برنامه ملی باید شرایطی فراهم کنند تا بخش خصوصی نیز بتواند در آنها فعالیت داشته باشد، افزود: بالاترین تعداد اینماد در کشور مربوط به حوزه آموزش بوده که این نشان دهنده توجه ویژه مردم به این حوزه و رونق کسب و کار است که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شده و ساماندهی شود.
فیروزآبادی با اشاره به اهمیت توجه به اقتصاد حوزه محتوای کودک تصریح کرد: باید حوزه اقتصاد محتوای کودک بدون نگاه سرمایه داری تعریف شود که خوشبختانه در این حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری مناسبی با مرکز ملی فضای مجازی داشته است تا بتوانیم اقتصاد این حوزه را ساماندهی کرده و از ظرفیت های ایجاد شده در کشور استفاده کنیم.
دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی درخصوص اهمیت نقش وزارت آموزش و پرورش در حوزه اینترنت و کودکان گفت: متاسفانه هنوز بحث سواد فضای مجازی در دروس مدارس در نظر گرفته نشده است که باید به این مهم در کشور توجه شود. همچنین باید نظام نامه رده بندی سنی محتوا در حوزه بازی های رایانه ای و صوت و تصویر فراگیر در کشور به دلیل فراگیری آنها در دنیا اعمال شود.
وی  با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی جامع به مردم کشور برای آشنایی با نظام نامه رده بندی سنی محتوا و خدمات مجاز در فضای مجازی و محصولات ارایه شده در این حوزه بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ سند صیانت از کودکان در فضای مجازی مصوب و برای تمامی دستگاه های کشور تقسیم کار ملی صورت گرفت که براساس آن این کمیته تشکیل شده و تاکنون اقدامات مناسبی در آن صورت گرفته که سامانه ۴۵۶ و نظام نامه رده بندی سنی محتوا و خدمات مجاز در فضای مجازی از جمله این دستاوردهاست و در ادامه برای ساماندهی این حوزه به اهتمام ویژه در تمامی دستگاه های کشور و به خصوص مجلس شورای اسلامی نیاز است.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی در پایان اظهار امیدواری که با راه اندازی آزمایشی سامانه های ارایه شده و همکاری اپراتورهای کشور در آن بتوانیم این محصولات را تکمیل کنیم.
کد مطلب: 173844
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *