۰
جمعه ۱۸ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۳
شش سوال از حضور دوباره مرد پرتغالی در ایران؛

تیم ملی با کی روش می تواند به مرحله حذفی جام جهانی صعود کند؟

ساکرنت در گزارشی درباره بازگشت کی‌روش به فوتبال ایران شش سوال و جواب طرح کرده است.
تیم ملی با کی روش می تواند به مرحله حذفی جام جهانی صعود کند؟
به گزارش ساکرنت، پس از سه سال و نیم دوری و پس از چند روز گمانه زنی‌های مداوم، بازگشت کارلوس کی‌روش به عنوان سرمربی ایران در روز چهارشنبه قطعی شد.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، او در دوره قبلی خود از  ۱۹-۲۰۱۱ طولانی‌ترین سرمربی تیم ملی شد که پس از حضور در کلمبیا و مصر بازگشته است و تنها سه ماه برای جام جهانی ۲۰۲۲ وقت دارد. تحت هدایت کی‌روش، ایران در جام جهانی گذشته، فوتبال خاطره‌انگیزی از خود به نمایش گذاشت، جایی که مراکش را شکست داد، با پرتغال به تساوی رسید و به اسپانیا باخت تا تنها با یک امتیاز کم‌تر از مرحله یک هشتم نهایی باز بماند.
در قطر ۲۰۲۲ رویارویی با انگلیس، ایالات متحده و ولز آسان نخواهد بود، پس چه انتظاری از ایران با کی‌روش داریم؟
او قبلا با ایران چه دستاوردهایی داشت؟
این واقعیت که هیچ مربی دیگری سابقه حضور طولانی‌تری در تیم ملی - هفت سال و نه ماه - نداشته است، نشان می‌دهد که فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران که با اخراج‌های ناگهانی غریبه نیست، چقدر از اولین حضورش راضی بوده است. او در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ به طور متوالی به جام جهانی صعود کرد که با توجه به این که ایرانی‌ها یکی از قدرت‌های سنتی آسیا هستند انتظار همیشگی است. به طور خاص نمایش‌ ایران زیر نظر کی‌روش در روسیه برجسته شد زیرا آن‌ها چهار امتیاز را به دست آوردند تا در گروه B سوم شوند اما تنها یک امتیاز از اسپانیا و پرتغال کم‌تر داشتند.
ایران در جام جهانی ۲۰۱۸، فوتبال بسیار خوبی از خود ارائه کرد و نزدیک بود یکی از تیم‌های اسپانیا یا پرتغال را برای حضور در مرحله یک هشتم نهایی حذف کند. اگر گل سعید عزت‌الهی در باخت مقابل اسپانیا مردود نمی‌شد، وضعیت می‌توانست به مراتب متفاوت باشد. در حالی که تساوی مقابل پرتغال و کریستیانو رونالدو می‌توانست به راحتی یک برد باشد، اگر فرصتی که در آخرین لحظه از سوی مهدی طارمی از دست داده نمی‌شد.
در آسیا ایران در جام ملت‌های آسیا در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ به ترتیب به مرحله یک چهارم نهایی و نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا رسید که شاید کم‌تر از حد انتظار بود.
چرا او تیم ملی را ترک کرد؟
پس از آن شکست در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا، اولین دوره کی‌روش در تیم ملی به پایان رسید.  باخت به ژاپنی‌ها نتیجه ناامیدکننده نیست اما نحوه شکست آن‌ها در باخت ۳ بر صفر باعث رفتن او شد.
قرارداد کی‌روش برای بعد از جام ملت‌های آسیا تمدید نشده بود و او تصمیم گرفت پس از باخت به ژاپن که صدمین بازی او در تیم ملی بود، کناره‌گیری کند. اولین دوره سرمربیگری کارلوس کی‌روش در ایران پس از شکست در نیمه نهایی مقابل ژاپن در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ پس از ۸ سال به پایان رسید.  او با درصد برد ۶۰ درصد و تفاضل گل مثبت ۱۲۱ از ایران رفت.
آیا او از آن زمان به خوبی کار کرده است؟
می‌توان به جرات گفت که دوران او با تیم ملی موفق‌ترین دوران کی‌روش در فوتبال بین‌المللی بوده است. او در فوریه ۲۰۱۹ هدایت کلمبیا را بر عهده گرفت و اولین تجربه او کوپا آمریکای آن سال بود جایی که پس از شکست در ضربات پنالتی مقابل شیلی کنار رفت. هدف اصلی همیشه کسب سهمیه برای سومین دوره متوالی جام جهانی بود اما پس از یک شروع امیدوارکننده، شرایط در کلمبیا برای او سخت پیش رفت.
باخت ۳ بر صفر مقابل اروگوئه، سنگین‌ترین باخت آن‌ها در خانه در ۸۲ سال گذشته و به دنبال آن شکست ۶ بر یک از اکوادور باعث شد کی‌روش تنها پس از ۱۸ بازی اخراج شود. 
این مربی ۶۹ ساله، سکان تیم ملی فوتبال مصر را به دست گرفت. با این وجود پس از باخت مقابل سنگال در فینال جام ملت‌های آفریقای ۲۰۲۱ و شکست دیگری در برابر همان حریف باعث شد او بعد از هفت ماه از تیم ملی مصر کناره گیری کند.
بازگشت او چگونه رقم خورد؟
کی‌روش حتی پس از جدایی از تیم ملی همواره مورد توجه فوتبال ایران بوده است. در حالی که جانشین اصلی او مارک ویلموتس تنها هفت ماه دوام آورد ولی دراگان اسکوچیچ ایران را به جام جهانی رساند. آن‌ها در نهایت دور سوم و آخر مقدماتی آسیا را با ۲۵ امتیاز از ۳۰ امتیاز ممکن به پایان رساندند تا به راحتی در جمع دو تیم برتر گروه A قرار گیرند و بلیت خود را برای قطر ۲۰۲۲ رزرو کنند.
همه چیز با تیم ملی خوب بود... درست است؟
ایران با هدایت دراگان اسکوچیچ در مسابقات مقدماتی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در آسیا نتایج بسیار خوبی کسب کرد، اما دوران حضور او با ناآرامی در میان اعضای ارشد تیم تیره شد. دوران تصدی اسکوچیچ به دلیل گزارش‌های مداوم از ناآرامی در رختکن تحت تأثیر قرار گرفت، که بارزترین اتفاق آن حذف طارمی مهاجم پورتو از دو بازی مقدماتی در ماه نوامبر بود. با توجه به اهمیت غیرقابل انکار طارمی، مسئولان فدراسیون فوتبال موظف بودند بین اسکوچیچ و طارمی میانجی‌گری کنند تا از بازگشت طارمی به تیم ملی اطمینان حاصل کنند.
ناآرامی فزاینده همراه با در دسترس بودن کی‌روش منجر به درخواست هایی برای بازگشت یک قهرمان قدیمی شد که پس از انتصاب مهدی تاج به عنوان رییس فدراسیون فوتبال آغاز و کمی بیش از یک هفته تایید شد.
آیا او در این جام جهانی ایران را قوی‌تر خواهد کرد؟
هوادارانی که امیدوارند ایران در جام جهانی تحت هدایت کی‌روش فوتبال هجومی بازی کند، احتمالاً ناامید خواهند شد؛ درعوض، آن‌ها فردی خواهند داشت که تیم‌هایش را سازمان‌دهی کرده و مصمم می‌کند. یک برنامه بازی که در نهایت در روسیه ۲۰۱۸ معجزه کرد. آن‌ها در بازی ابتدایی خود مقابل انگلیس خواهند بود در حالی که به نظر می‌رسد آن‌ها ضعیف‌ترین تیم در گروه B هستند، ولی هواداران ایران می‌دانند این تیم می تواند نتیجه بگیرد.
با بازگشت کارلوس کی‌روش ایران برای اولین‌بار به دنبال صعود به مرحله حذفی جام جهانی در قطر ۲۰۲۲ خواهد بود.  با حضور طارمی و سردار آزمون ایران بازیکنان زیادی با تجربه اروپایی دارد. علیرضا جهانبخش، وینگر پیشین برایتون و فعلی فاینورد، علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان پیشین آنتورپ و الله یار صیادمنش، ستاره نوظهور، ارکان تیم ملی هستند.
چهار سال پس از نمایش چشمگیر آن‌ها در جام جهانی گذشته، این احساس وجود دارد که نسل طلایی به سرعت در حال نزدیک شدن به دوران شکوفایی خود هستند و قطر ۲۰۲۲ ممکن است بهترین شانس آن‌ها برای حضور در دور حذفی باشد.
کی‌روش ممکن است گزینه بلندمدتی برای آینده تیم ملی نباشد ولی یک مربی باتجربه است که نه تنها بازیکنان را از درون می‌شناسد بلکه مورد احترام آن‌ها نیز هست./ایسنا
کد مطلب: 174048
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *