کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شایعه‌ها و واقعیت‌های پرونده مهسا امینی

29 شهريور 1401 ساعت 9:20

خبری تلخ، دل بسیاری از مردم را تاریک و اندوهگین کرد. دختری 22ساله به نام مهسا(ژینا) امینی که برای گذران چند روز از تعطیلات خود به تهران سفر کرده بود، از سوی مأموران گشت ارشاد بازداشت شده و ساعتی بعد از آن در مرکز پلیس امنیت اخلاقی تهران جان باخته است.


به گزارش مردم سالاری آنلاین، همشهری نوشت:بلافاصله بعد از این خبر، کلیدواژه «گشت ارشاد» در فضای مجازی پربازدید می‌شود. جوسازی رسانه‌ای و مجازی و در پی آن گمانه‌زنی‌ها درباره این موضوع به‌شدت رونق می‌گیرد و زمزمه قتل مهسا از سوی مأموران گشت ارشاد مطرح می‌شود؛ شایعه‌ای که به سرعت در شبکه‌های سعودی و معاند ضریب پیدا می‌کند و شایعه قتل مهسا را تشدید می‌کند. در این گزارش به مهم‌ترین شایعات و دروغ‌های مطرح‌شده پیرامون این حادثه غمبار و مستندات موجود در رد آنها پرداخته‌ایم. شایعات و دروغ‌هایی که برخی سیاسیون و رسانه‌ها با انتشار و ترویج آن امنیت روانی و اجتماعی جامعه را مخدوش کردند. اقدامی که قوه قضاییه باید با برخورد قاطع با آن به‌گونه‌ای عمل کند که چنین رفتاری بدون هزینه برای عاملانش نباشد.
شایعه
براساس اطلاعات رسیده یک دختر ۲۲ساله به‌دلیل آسیب شدید مغزی در اثر ضرب و جرح مأموران در خودروی گشت ارشاد و بازداشتگاه «وزرا» تهران، به کما رفته است. سجاد خداکرمی، روزنامه‌نگار می‌گوید یکی از بازداشتی‌ها که در خودروی گشت ارشاد حضور داشته، تأیید می‌کند که ضرب و جرح در خودرو انجام شده و وقتی به بازداشتگاه می‌رسند حال عمومی او ناخوشایند بوده است.

واقعیت
تصاویر دوربین‌های مداربسته از مرکز امنیت اخلاقی در خیابان وزرا نشان می‌دهد مرحومه امینی با حالت عادی در مرکز پلیس حضور پیدا کرده و حالت ایشان که در دوربین‌ها ثبت شده نشانه‌ای دال بر ضرب و شتم و درگیری در خودروی ون ندارد. به‌گفته مقامات ارشد پلیس در زمان انتقال خانم امینی هیچ مشاجره و مقاومتی صورت نگرفته است. قرار است افراد حاضر در ون در این‌باره با رسانه‌ها صحبت کنند.

دروغ
فیلم دوربین مداربسته تقطیع شده و لحظاتی که مهسا مورد ضرب و شتم قرار گرفته در آن حذف شده است. چرا همه فیلم را نشان نمی‌دهند؟ از چه چیزی می‌ترسند؟ مگر آنجا چه اتفاقی رخ داده که فیلم را نشان نمی‌دهند!

واقعیت
تمام فیلم‌ها با خانواده مهسا امینی به‌صورت طولانی‌مدت و کامل بازبینی شده اما امکان انتشار فیلم کامل در رسانه‌ها وجود ندارد. براساس اطلاعات و بررسی‌های ما از طرف تیم عملیاتی گشت امنیت اخلاقی در این حادثه هیچ قصوری انجام نشده است.

شایعه
برخی افراد که در مرکز پلیس امنیت اخلاقی بازداشت بوده‌اند مدعی شده‌اند مهسا حالش در محل وزرا به هم خورد اما مأموران توجهی به این موضوع نمی‌کردند و خیلی دیر به وضعیت مهسا رسیدگی کردند. مأموران می‌گفتند از این فیلم‌ها بازی نکنید و حالش خوب است اما وقتی دیدند واقعا حال مهسا خراب است با تأخیر زیاد مأموران اورژانس را بالای سر او آوردند.

واقعیت
دوربین ها نشان می دهد بعد از افتادن خانم امینی روی زمین، خدمات درمانی در کمترین زمان به او ارائه شده است.تیم اورژانس و حتی تیم موتورآمبولانس در محل دعوت احیای لازم را انجام می دهند.

دروغ
پوشش مهسا امینی هیچ مشکلی نداشت، اگر اینطور باشد باید با همه برخورد کنند؛ در همین شهر تهران به 2 منطقه بالاتر برویم بی‌حجابی بسیار محرزتر است. در مرکز شهر با یک دختر شهرستانی که از این قضایا بی‌خبر بوده و با روسری و مانتوی بلند و متعارف بوده اینطور رفتار شده! معلوم نیست دلیل انگیزه برخورد با این پوشش چه بوده است.

واقعیت
براساس گزارش پلیس؛ ایشان همراه ۳خانم و 2آقا در پارک طالقانی در حال قدم‌زدن بوده که با گشت ارشاد روبه‌رو می‌شوند. حجاب خانم‌های دیگر با تذکر قابل رفع بوده و تنها حجاب خانم امینی مناسب نبود.

دروغ
با انتشار تصویری از مهسا امینی در بیمارستان، فردی که خود را پزشک معرفی کرده است، با استناد تصویر مهسا در بیمارستان مدعی می‌شود که او به‌دلیل ضربه مغزی درگذشته است؛ دلیلی که این فرد برای مدعای خود می‌آورد، خونریزی ادعایی از گوش‌ مهساست.

واقعیت
گزارش کادر درمان در پرونده پزشکی مهسا هرگونه آسیب جسمی به او را رد می‌کند. پزشک مدعی ضربه مغزی نیز ساعتی بعد با عذرخواهی از کاربران خود اعلام می‌کند که در تشخیصی که داده اشتباه کرده و با تأکید بر اینکه به قسم پزشکی خود پایبند است گزارش قبلی خود را به‌دلیل اینکه معاینه بالینی از او انجام نداده است، رد می‌کند.

شایعه
بستگان مهسا می‌گویند او در گذشته سابقه بیماری نداشته است. نه صرع داشت و نه بیماری قلبی و زمینه‌ای. بیشترین بیماری را که داشت سرماخوردگی بود. به بیماری خاصی نیز مبتلا نبوده و در کمال صحت و سلامت قرار داشته است.

واقعیت
زهره الهیان، نماینده مجلس و پزشک می‌گوید: «پزشکی قانونی اعلام کرده هیچ‌گونه آثار برخورد فیزیکی و ضرب و جرح مشاهده نشده و همچنین در سوابق پزشکی مهسا امینی زمینه بیماری وجود داشته است.» براساس اسناد پزشکی؛ مهسا امینی در 5سالگی سابقه جراحی روی مغز داشته است. گزارش بالینی بیمارستان کسری و گزارش اولیه اعلام می‌کند نامبرده دارای سابقه تومور مغزی و آثار قدیمی ناشی از جراحی در سمت راست پیشانی و سابقه دیابت است.

دروغ
برخی رسانه‌ها از ماجرای مهسا برای «ارشادهراسی» استفاده می‌کنند. تیترهایی مانند «ارشادکشی»، «ارشاد شد؟»، «ارشاد مرگبار»، «مرگ ارشادی» بخشی از این تیترهاست که به جو وحشت از گشت ارشاد در جامعه دامن می‌زند.

واقعیت
تاکنون از فوت افراد در مراکز گشت ارشاد گزارشی ارائه نشده است. مهسا امینی تنها فردی است که در یکی از مراکز ارشادی نیروی انتظامی دچار عارضه شده و در بیمارستان درگذشته است. بنابراین تیترهای به‌کار گرفته‌شده عاری از حقیقت است.

دروغ
عباس عبدی از چهره‌های اصلاح‌طلب و مخالف گشت ارشاد در توییتی عجیب درباره فوت مهسا امینی مدعی می‌شود: «مهسا امینی را به‌دلیلی به بازداشتگاه وزرا بردند که می‌تواند شامل نیمی از زنان و دختران این کشور شود.» معصومه ابتکار، علی ربیعی، آذر منصوری و برخی دیگر از چهره‌های منتسب به یک جریان سیاسی خاص نیز این خط را پیگیری می‌کنند.

واقعیت
رئیس پلیس پایتخت می‌گوید: «90درصد کسانی که توسط گشت ارشاد، ارشاد می‌شوند فقط به آنها تذکر داده می‌شود، ۹درصد داخل ون تذکر گرفته و یک‌درصد به مقر منتقل می‌شوند. همچنین بررسی‌های ما نشان می‌دهد افرادی که با گشت امنیت اخلاقی ارشاد می‌شوند بیش از ۸۱درصد تخلف آنها تکرار نمی‌شود.»


کد مطلب: 174990

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/174990/شایعه-ها-واقعیت-های-پرونده-مهسا-امینی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir