۱
چهارشنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۵

چرا حسن روحانی از مجمع تشخیص حذف شد؟  

روز گذشته فهرست اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام در شرایطی منتشر شد که جای خالی حسن روحانی، احمد جنتی و علی اکبر ناطق نوری در ترکیب جدید مجمع خودنمایی می‌کرد.
چرا حسن روحانی از مجمع تشخیص حذف شد؟  
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از تجارت‌نیوز، انتشار فهرست اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام باعث بروز پرسش‌هایی در اذهان عمومی شد. جای خالی اعضای تاثیرگذاری مانند احمد جنتی و علی اکبر ناطق نوری در ترکیب جدید مجمع تعجب بسیاری از کارشناسان و ناظران را برانگیخت. اما مهمترین ابهامی که پیرامون لیست جدید وجود دارد، حذف نام حسن روحانی از بین اعضای مجمع است.
البته روحانی در دوره گذشته به عنوان رئیس جمهوری در مجمع جایگاه حقوقی داشت اما بسیاری انتظار داشتند وی به عنوان عضو حقیقی در دور جدید نیز حضور داشته باشد. برخی شایعات پیرامون حضور نداشتن حسن روحانی در ترکیب جدید جریان شنیده می‌شود اما با توجه به اظهارات کارشناسان به نظر می‌رسد این دست شایعات صحت نداشته باشند.
تداوم سیاست‌های گذشته
حمیدرضا جلایی‌پور، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با تجارت‌نیوز، ترکیب جدید مجمع را نشانه‌ای از وجود اراده برای ادامه وضعیت گذشته دانست. وی ضمن تاکید بر وخیم‌تر شدن وضعیت معیشتی مردم ایران، از اتخاذ چنین رویکردی به عنوان یک خطای کلیدی یاد کرد.
جلایی‌پور ضمن اشاره به ترکیب جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام، عنوان کرد: نگاهی به لیست جدید اعضای مجمع تشخیص نشان می‌دهد قصدی برای ادامه همان وضع گذشته وجود دارد. به عبارتی نشانه‌ای از وجود قصد تغییر سیاست‌های راهبردی خارجی و داخلی دیده نمی‌شود.
وی افزود: در واقع می‌توان گفت «سیاست بازدارندگی» از «سیاست توسعه» کشور همچنان مهم‌تر است. در صورتی‌که ایران در حال فقیر شدن است و کشور توسعه‌ نیافته قدرت بازدارنگی زیادی نخواهد داشت. از همین رو است که معتقدم چنین رویکردی خطای کلیدی است.
این استاد جامعه‌شناسی بیان کرد: توجه کنید کشور کوچک همسایه‌ ما (امارات متحده عربی) قدرت اول اقتصادی منطقه شده است. اما ایران کماکان در دام تحریم، تورم، بیکاری و عدم سرمایه‌گذاری مانده است. ضمن این‌ که ایران با یک جامعه مطالباتی روبرو است و به آن توجه ندارد. پاسخ به این جامعه مطالباتی حرکت در راه «توسعه» با رشد بالای هشت درصد است. از همین رو می‌توان گفت ترکیب مجمع تشخیص برای توسعه کشور تجهیز نشده است.
دلیل حذف روحانی چه بود؟
جلایی‌پور با اشاره به جای خالی روحانی در فهرست اعضای جدید مجمع به تجارت‌نیوز گفت: دلیل این اتفاق کاملا روشن است، دوره دوم روحانی قابل نقد است اما باید توجه داشت وی یک سیاستمدار توسعه‌گرا است (که در عین حال بازدارندگی را هم می‌فهمد). تصمیم‌گیرندگان همچنان ریسک نمی‌کنند و برایشان بازدارندگی مهم است نه توسعه! بنابراین روحانی حذف می‌شود.
وی در ادامه اظهار کرد: البته صحبت‌هایی هم شنیده می‌شود که روحانی برای عضویتش در مجمع تشخیص شرط گذاشته که به نظر من این شایعه است. فردی «مردم‌انگیز» مانند احمدی‌نژاد عضو مجمع می‌شود اما روحانی را عضو نمی‌کند. چرا؟ چون از همان موضع بازدارندگی می‌گوید احمدی نژاد در اقشار فرودست پایگاه دارد بنابراین خوب است که افرادی مانند روحانی و جهانگیری در مجمع باشند تا در جهت حرکت ایران به سوی توسعه فرد خطرناک و توسعه‌گرایی ایفای نقش کنند.
جای خالی جنتی و ناطق‌نوری
این جامعه‌شناس یادآور شد: به نظر می‌رسد دلیل غیبت آقای جنتی کهولت سن ایشان است. ضمن اینکه در مجمع کسانی هستند که راه جنتی را ادامه بدهند. آقای ناطق هم مشکل روحانی و خاتمی را دارد. ایشان یک سیاستمدار باتجربه اما واقع‌بین و متوجه مشکلات کشور است. ایشان مدت‌هاست که از سیاست‌های کنونی کشور دفاع نکرده، طبیعی است که حذف شود.
جلایی پور در پایان خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت در همین مجمع هم چند نفری هستند که اگر حاکمیت بخواهد به طرف توسعه حرکت کند می‌توانند کمک کنند. از جمله این شخصیت‌ها می‌توان به افرادی چون محمد صدر، مجید انصاری و عارف و… اشاره کرد.
کد مطلب: 175133
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *