۰
جمعه ۱ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۰
پس از تابستان سرد

پیش بینی بورس شنبه اول مهر

پاییز،فصل خوشبختی می شود؟
بورس در حالی پا به فصل پاییز می گذارد که تابستان امسال شاهد بدترین بازدهی شاخص کل و شاخص هم وزن در سه ماهه دوم ۱۵ سال گذشته بودیم. تابستانی که شاخص کل حمایت ها زیادی را از دست داد و حالا برای بازگشت به روند صعودی باید از آن ها عبور کند. اما آیا با توجه به فضای سیاسی و اقتصادی ایران و جهان معاملات پاییز می توان خاطره تلخ تابستان را از یاد اهالی بازار سهام پاک کند و یا به بیان دیگر می توان امیدوار بود که ریسک های اساسی بازار در این فصل کمی تعدیل شود و شاهد بازگشت نقدینگی به بورس باشیم؟
پیش بینی بورس شنبه اول مهر
به گزارش مردم سالاری آنلاین،پرونده تابستان ۱۴۰۱ بورس در حالی بسته شده که نگاهی به آمارها نشان می دهد که بازار سهام بدترین عملکرد سه ماهه دوم سال را از حیث بازدهی شاخص کل و شاخص هم وزن طی ۱۵ سال گذشته به جا گذاشته است. شاخص کل با افت بیش از ۱۲ درصدی همراه شد که با اختلاف بدترین عملکرد فصل تابستان از سال ۱۳۸۷ محسوب می شود.شاخص هم وزن نیز در حالی بازدهی ۶.۶- درصدی را ثبت کرد که از سال ۱۳۹۴ به غیر از یکسال همواره شاهد بازدهی مثبت شاخص هم وزن در تابستان بودیم.
نگاهی به متغیرهای کلیدی بورس در هفته پایانی شهریور نشان می دهد که شاید بازگشت بازار حداقل در ابتدای پاییز دور از ذهن باشد؛ به ویژه آنکه در هفته نخست به دلیل تعطیلات احتمالا شاهد معاملات کم رمقی هم باشیم.
سقوط به سبک شاخص کل
شاخص کل در هفته پایانی شهریور با افت ۲.۴ درصد همراه شد تا از یکسو شاخص کل در پنجمین هفته متوالی با افت همراه شود و از سوی دیگر،‌ بدترین عملکرد هفتگی شاخص کل از ابتدای سال محسوب باشد.
شاخص هم وزن هم با افت ۲.۳ درصدی همراه شد و تاسطح ۳۹۵ هزار واحدی پایین آمد. این بدترین عملکرد هفتگی شاخص هم وزن در ۸هفته گذشته محسوب می شود.
ارزش معاملات خرد رکورد شکنی می کند؟
مجموع ارزش معاملات خرد در هفته پایانی شهریور برابر با ۸هزار و ۷۷۸ میلیارد تومان بود که با توجه به ۴ روز معاملاتی این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد روزانه در هفته پایانی شهریور برابر با ۲هزار و ۱۹۵ میلیارد تومان ثبت شد. بنابراین از یکسو پایین ترین ارزش معاملات خرد طی ۷هفته گذشته ثبت شد و از سوی دیگر، در هفته پایانی تابستان شاهد سومین ارزش معاملات خرد پایین در سال ۱۴۰۱ بودیم.
همچنان حقیقی ها از بازار خارج می شوند
در هفته پایانی شهریور،‌ حقیقی‌ها به طور متوسط روزانه ۲۲۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند که بالاترین میزان طی ۷هفته گذشته بود. طی ۲۰ هفته گذشته همواره شاهد خروج پول حقیقی بودیم و به طور کلی از ابتدای سال و در ۲۶ هفته تنها در ۳ هفته حقیقی‌ها به طور میانگین ورود پول حقیقی ثبت کردند.
پیش بینی بورس روز شنبه اول مهر
برجام و بازار جهانی دو متغیر اساسی هستند که سایه سنگین آن ها در تابستان امسال بدترین عملکرد تابستانه بورس طی ۱۵ سال گذشته را رقم زدند. نگاهی به اخبار  و شرایط این دو متغیر نشان می دهد که فعلاً در بر روی همان پاشنه می چرخد و نه تنها شاهد بهبود شرایط نیستیم بلکه وضعیت کمی سخت تر نیز شده است.
تیغ نرخ بهره بر گلوی بازارهای جهانی
آخر هفته فدرال رزرو نرخ بهره را ۰.۷۵ واحد درصد دیگر افزایش داد تا نرخ وجود فدرال رزور به ۳.۲۵ درصد برسد. موضوعی که منجر شد از یسکو نرخ برابری یورو برابر دلار به ۰.۹۷ برسد که پایین ترین میزان از سال ۲۰۰۲ محسوب می شود و بازارهای کامودیتی روند نزولی به خود بگیرند.
بانک مرکزی انگلستان نیز با افزایش ۰.۵ واحدی درصدی،‌ نرخ بهره در این کشور را به ۲.۲۵ درصد رساند. بنابراین فعلاً باید منتظر تشدید سیاست‌های انقباضی بانک های مرکزی جهان برای کنترل تورم باشیم. پاول در کنفرانس خبری با اشاره به سخنرانی سیاست‌گذاری در سمپوزیوم سالیانه فدرال رزرو در ماه آگوست در وایومینگ اعلام کرد: پیام اصلی من از زمان نشست جکسون هول تاکنون تغییر نکرده و کمیته بازار آزاد مصمم است که تورم را به ۲ درصد کاهش دهد و تا زمانی که کار به پایان برسد، به این روند ادامه خواهیم داد.
در این میان بحران اکراین و همچنین عملکرد نه چندان مثبت اقتصاد چین، چشم  انداز روشنی را پیش روی اقتصاد جهانی قرار نمی دهد. بنابراین به نظر می رسد که ریسک بازارهای جهانی فعلاً نه تنها روند امیدوارکننده ای ندارد بلکه بر ابعاد آن با نزدیک شدن به فصل سرد افزوده می شود.
برجام فعلاً خبری نیست
پیش از سفر رییسی به نیویورک برخی تحلیل می کردند که با توجه به همراهی وزیر خارجه و همچنین باقری کنی، احتمال ایجاد گشایش در روند مذاکرات برجامی وجود دارد،‌ با این وجود به نظر می رسد که همچنان دو اختلاف اساسی یعنی تضمین طرف آمریکایی و مسائل فراپادمانی که سرعت گیر و یا عوامل شکست احیای برجام هستند به قوت خود باقی است. بنابراین برجام همچنان در برزخ باقی مانده است و حداقل در کوتاه مدت نباید وزن بالایی به احیای برجام داد. در بهترین حالت باید منتظر ادامه مذاکرات فرسایشی باشیم.
بنابراین به نظر می رسد که باتوجه به اینکه از یکسو دو ریسک اساسی بازار سهام نه تنها همچنان به قوت خود باقی هستند،‌ بلکه بر ابعاد آن نیز افزوده شده است و از سوی دیگر،‌ تعطیلات هفته اول مهر،‌ بورس پاییز را با فشار فروش و البته رکود شدید معاملاتی دنبال کند.
منبع:اقتصادآنلاین
کد مطلب: 175285
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *