۰
جمعه ۱ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۰

خسارت‌های سرسام‌آور جنگ اوکراین

هزینه بازسازی اوکراین چقدر است؟
با ادامه جنگ اوکراین، هزینه بازسازی کشور و اقتصاد آن به شدت افزایش یافته است. میزان خسارت‌های اقتصادی، اجتماعی و انسانی وارد شده به این کشور بسیار بالاست. بدون احتساب سه ماه اخیر، ۳۹۴ میلیارد دلار برای بازسازی اوکراین نیاز است.
خسارت‌های سرسام‌آور جنگ اوکراین
به گزارش مردم سالاری آنلاین،جنگ اوکراین پس از گذشت بیش از ۶ ماه همچنان ادامه دارد. بر اساس گزارش جدید مشترک بانک جهانی، کمیسیون اروپا و دولت اوکراین، هزینه بازسازی اوکراین و اقتصاد آن تاکنون به حداقل ۳۴۹ میلیارد دلار (۳۴۶ میلیارد یورو) رسیده است.
بیش از شش ماه از حمله روسیه به اوکراین گذشته و این کشور دچار ویرانی‌های گسترده‌ای شده است. در این گزارش آمده است: « با وجود خانواده های آواره و جدا شده، اختلال در توسعه انسانی و نابودی میراث فرهنگی و معکوس شدن مسیر اقتصاد و افزایش فقر، تاثیر تهاجم تا چند نسل آینده نیز حس خواهد شد».
به نقل از دویچه‌وله،این گزارش تنها تا ۱ ژوئن را پوشش می‌دهد و خسارات رخ داده در سه ماه گذشته را هنوز برآورد نکرده است. در این گزارش برآورد شده که هزینه تخریب مستقیم ۹۷ میلیارد دلار است که بیشتر بر بخش‌های مسکن، حمل و نقل، بازرگانی و صنعت تاثیر گذاشته است. اختلال در روند اقتصادی و تولید نیز حدود ۲۵۲ میلیارد دلار خسارت به بار آورده.
ارزیابی خسارت همزمان با داده‌های اقتصادی جدید اوکراین منتشر شد. این داده‌ها نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه دوم سال ۳۷ درصد کاهش داشته است.
بازسازی همزمان با ادامه جنگ اوکراین
گزارش بانک جهانی با تاکید به اهمیت بازسازی چنذ مرحله‌ای در سال‌های آینده می‌گوید در کوتاه مدت به حدود ۱۰۵ میلیارد دلار نیاز است تا اوکراین بتواند زیرساخت‌های اجتماعی همانند مدارس و بیمارستان‌ها را بازسازی و جاده‌ها را تعمیر کند و برای کمبود احتمالی انرژی در زمستان امسال آماده گردد.
آنا بیرده از مدیران بانک جهانی می‌گوید: «آنچه که بسیار مهم است این است که اوکراین همچنان از سوی جامعه بین‌المللی برای پوشش هزینه‌های جاری روزانه مورد حمایت قرار می‌گیرد». وی همچنین تاکید کرد که به رغم ان که مناقشه هنوز در اوکراین ادامه دارد، لازم است که روند بازسازی از هم اکنون آغاز شود.
او گفت: «اگر بگذاریم خدمات اجتماعی در طی جنگ فرسوده شوند، بازسازی و بهبود وضعیت بسیار گرانتر تمام خواهد شد». حمایت از کشور در طی جنگ مانع از بدتر شدن وضعیت معیشت و کاهش تاثیرات فقر می شود».
فقر و سختی‌های روزانه
برای مردم عادی اوکراین، اثرات اقتصادی جنگ بسیار عمیق است. قیمت سوخت، غذا و خدمات افزایش یافته و مردم از کار بیکار شده‌اند. در این گزارش آمده است که فقر در اوکراین ده برابر شده است و انتظار می‌رود از هر پنج نفر اوکراینی تا پایان سال ۲۰۲۲ یک نفردر فقر زندگی کند.
بانک جهانی اضافه کرد که بالا رفتن قیمت مواد غذایی و همین طور جا به جایی میلیونها نفر به دلیل تخریب خانه‌ها، از عوامل اصلی این امر به شمار می‌روند.
این گزارش تاکید می‌کند که اگر دولت‌ها و نهادها در سراسر جهان نتوانند منابع مالی کافی برای جبران کسری مالی عظیم و رو به رشد اوکراین فراهم کنند، میزان فقر پیش‌بینی شده بسیار بیشتر خواهد بود.
امیدی به بازسازی هست؟
شوک اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین، پیشرفت ایجاد شده در سال‌های اخیر را به طرز چشمگیری از بین برد. طبق گفته ایلونا سولوگوب، اقتصاددان شرکت وکس اوکراین، اقتصاد کشور بین سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۱ رشد کرد تا تولید ناخالص داخلی را به سطحی که قبل از الحاق روسیه به کریمه در سال ۲۰۱۴ بود، بازگرداند.
وی گفت که جنگ اوکراین تاثیر چشمگیری بر اشتغال مردم سراسر کشور داشته است. آخرین نظرسنجی‌ها نشان داد که حدود ۴۰٪ افرادی که قبل از جنگ کار می‌کردند، شغلشان را از دست داده‌اند، در حالی که ۵۰٪ از کسانی که هنوز کار می‌کنند، شاهد کاهش دستمزد بوده‌اند.
بانک مرکزی این کشور هفته جاری اعلام کرد که اگر درگیری‌ها آرام شوند، احتمال دارد رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۳ از سر گرفته شود. علی رغم کاهش ۳۷ درصدی در تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم، برخی آمارها در ماه اوت به ویژه انهایی که به کشاورزی مربوط بودند مقداری خوش‌بینانه هستند.
توافقی که به تازگی با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل میان اوکراین و روسیه انجام شد، نشان داده است که در پی مسدودیت چند ماهه، ارسال محموله‌های گندم از اوکراین به سایر کشورها از سر گرفته می‌شود. غلات منبع اصلی درآمد صادرات اوکراین است.
کد مطلب: 175289
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *