۰
چهارشنبه ۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۰۰

قطعی اینترنت تا کی ادامه دارد؟

از چه ساعتی اینترنت قطع می‌شود؟
ظرف چند روز گذشته اینترنت در بسیاری از نقاط کشور قطع شده و اینستاگرام و واتساپ هم مسدود شده است. سوالی که وجود دارد این است که آیا امروز هم مانند روزهای گذشته با اختلال و قطعی اینترنت مواجهیم؟
قطعی اینترنت تا کی ادامه دارد؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، دیروز با قطعی سراسری اینترنت از ساعت 5 تا 12 شب مواجه بودیم. بنظر میرسد امروز هم از ساعت 6 تا 12 شاهد این قطعی سراسری باشیم. 
اینترنت تبدیل به هزینه ای واجب در سبد مردم شده است.اینترنت دنیای زندگی مردم را عوض کرده است. اینترنت هزینه بسیاری دارد.تقریبا برای بیشتر کارهای امروزی نیاز به اینترنت هست.اینترنت فرصت ها و درآمد های بیشتری فراهم کرده است
بررسی‌ها نشان می‌دهد با قطعی سراسری اینترنت در ایران کسب‌وکارها روزانه حداقل متوجه زیان ۳۰۰۰ میلیارد تومانی می‌شوند.
 در این بین فقط معیشت ۱۰ میلیون نفر از شهروندان به دلیل قطعی اینستاگرام با خطر مواجه می‌شود.
بررسی داده‌های معاونت پژوهشی سازمان امور مالیاتی حاکی از آن است که ارزش کل گردش مالی تجارت الکترونیکی در ایران در سال ۹۹ نزدیک به ۱۱۰۰ هزار میلیارد تومان بود.
حال اگر این رقم را در ۳۶۵ روز سال تقسیم کنیم، نشان می‌دهد که قطعی اینترنت در ایران روزانه حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان به کسب‌وکارهای ایران آسیب وارد می‌کند
میزان خسارت کسب‌وکارهای آنلاین در پی قطعی اینترنت
دنیای اقتصاد نوشت: بالغ بر ۱۰ میلیون کسب‌وکار خرد در بستر اینستاگرام فعالیت دارند و بر اساس اعلام نت‌بلاکس خسارت ناشی از قطعی اینترنت در ایران چیزی در حدود ۱.۵ میلیون دلار برای هر ساعت برآورد می‌‌شود.
دنیای اقتصاد در گزارشی به خسارتی که کسب‌وکارهای آنلاین در زمان قطع اینترنت متحمل می‌شوند پرداخته و نوشته است: دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت، با شدت زیادی مختل شده است. آخرین شبکه‌های اجتماعی فعال در ایران -یعنی اینستاگرام و واتس‌اپ- هم فیلتر شدند.
بر این اساس نت‌بلاکس، سازمان غیردولتی ناظر بر اینترنت در جهان این موضوع را تایید کرده است و خسارت ناشی از قطعی اینترنت در ایران را چیزی در حدود ۱.۵ میلیون دلار برای هر ساعت برآورد می‌کند.
این سازمان در ادامه تایید کرد که دسترسی به واتس‌اپ و اینستاگرام در ایران محدود شده است.
دنیای اقتصاد در بخشی از این گزارش به درآمدزایی بسیاری از کاربران ایرانی از اینستاگرام اشاره کرده و نوشته: فیلترینگ اینستاگرام که حالا دیگر به بستری برای درآمدزایی بسیاری تبدیل شده، نگرانی جدی کسب‌وکارهای فعال در این شبکه اجتماعی را به دنبال داشته‌است. طبق آماری که در سال گذشته منتشر شد، بالغ بر ۱۰ میلیون کسب‌وکار خرد در بستر این شبکه اجتماعی فعالیت دارند. این در حالی است که از روز پنج‌شنبه اپ‌استورها نیز از فیلترینگ و اختلالات موجود مصون نماندند؛ حالا دو اپ‌استور مهم گوگل‌پلی و اپ‌استور اپل از دسترس کاربران ایرانی خارج شده‌اند. بعضی کارشناسان معتقدند که ممکن است این قطعی‌ها دائمی باشد. 
لینکدین فیلتر شد
بعد از فیلتر شدن اینستاگرام، واتساپ، گوگل پلی و اپ استور حالا نوبت به فیلتر شدن لینکدین رسیده است.
پس از فیلتر شدن پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و واتساپ و گوکل‌ پلی در روزهای اخیر، به نظر می‌رسد از بامداد امروز دسترسی به شبکه اجتماعی لینکدین نیز‌ با اختلال شدیدی همراه است و این پلتفرم هم برای کاربران داخل ایران مسدود شده است.
راه‌هایی برای دور زدن اختلال یا قطع اینترنت
یورونیوز نوشت: در یک هفته گذشته اعتراضات به مرگ مهسا امینی شدت گرفته و مانند آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ و دیماه ۱۳۹۶، دسترسی به شبکه اینترنت، مهم‌ترین سلاح رسانه‌ای معترضان برای انتقال اطلاعات و تصاویر مختل و محدود شده است. 
بسیاری در ایران از استقرار یک شبکه اینترنت ملی و اجرای طرح موسوم به صیانت می‌گویند. اما دغدغه‌ بسیاری از شهروندان پاسخ به این سوال است: آیا با ملی شدن اینترنت، همچنان شهروندان می‌توانند با شبکه جهانی ارتباط برقرار کنند؟ برای فهم و درک بیشتر چالش‌های پیش روی مردم برای دور زدن اینترنت ملی با یکی از متخصصان ایرانی که به‌دلایل امنیتی نخواست نامش فاش بشود، گفتگو کردیم. 
یورونیوز: اما در صورت اختلال و یا کنترل کامل اینترنت،مانند اتفاقی که امروز در ایران بوضوح اجرایی شده است چه راه حل‌هایی وجود دارند؟
این متخصص در جواب می‌گوید: «ابتدا باید به روش‌هایی که اطلاعات در بستر اینترنت منتقل می‌شوند بپردازیم که با مفهومی بنام پروتکل‌های ارتباطی در فضای شبکه تعریف می‌شوند. دو پروتکل‌ معروف و پر استفاده HTTP و HTTPS هستند که بطور روزمره برای دسترسی به محیط وب از آن‌ها در مرورگرها BROWSER استفاده می‌کنیم.»
وی اضافه می‌کند: «طبیعتا از این طریق می‌توانیم با جعل آی پی‌ خود به مرورگرهایی مثل «تور» از طریق همین پروتکل‌های HTTP و HTTPS ، که در واقع سیستم رمز نگاری شده‌ای هستند، به دنیای خارج دسترسی داشته باشیم. »
وی درباره پروتکل‌های دیگری هم سخن می‌گوید: «پروتکل‌های دیگری هم موجود هستند که اینها در مراحل اولیه اختلال در اینترنت (مسدود کردن) معمولا بسته نمی‌شوند زیرا بسیاری از زیرساخت‌های مالی و نظامی کشور هم روی آن پروتکل‌ها مستقر هستند. در نتیجه مسدود کردن همه پروتکل‌های ارتباطی برای مدت زمان طولانی امکان‌پذیر نیست.   پروتکل‌هایی نظیر FTTP یا  FTTPS  از جمله این موارد هستند که صرفا برای انتقال فایل استفاده می‌شوند. این دست از پروتکل‌ها می توانند به ما در ارسال فایل‌های ارتباطی کمک کنند.  پروتکل‌های دیگری مانند «آر دی پی» هم موجود است که امکان دسترسی از راه دور به یک کامپیوتری خارج از شبکه ایران را فراهم می کنند. این همان راهی است که خودم در ایران در آبان ۹۸ استفاده کردم. از طریق دسترسی به سروری در خارج از ایران  براحتی توسط این پروتکل به اینترنت جهانی متصل شدم.»
اینترنت ماهواره ای سلاح مقابله با طرح ملی؟
این کارشناس شبکه دراینباره می‌گوید: «به نظر می‌رسد تنها راه قطعی دور زدن اینترنت ملی پیاده سازی چنین ایده هایی خواهد بود. بدلیل اینکه دروازه‌های ورودی و خروجی دسترسی به شبکه جهانی را در چنین پلتفورم‌هایی خواهیم داشت. اما از طرف دیگری پیاده سازی و اجرای یک چنین ایده‌هایی در کوتاه مدت بدلیل گران بودن سخت‌افزارها و نیازمندی به استقرار سخت‌افزارهایی نظیر رسیورها در ایران و همین طور عدم دانش فنی عمومی برای نگاه‌داری این سخت افزارها و حتی از سوی متخصصین، باعث می‌شود که در به ثمر نشستن آن در کوتاه مدت خیلی خوش بین نباشیم. اما از طرف دیگری تجربه دسترسی به تلفن‌های ماهواره‌ای و یا ماهواره‌ها از کانال‌های غیررسمی در ایران نشان می‌دهد می‌تواند در بلند مدت به آن امیدوار بود.»
وزیر ارتباطات: فعالیت پیام‌رسان‌ها ادامه دارد
وزیر ارتباطات در مصاحبه تلویزیونی گفت: فعالیت سایت‌ها و پیام‌رسان‌های داخلی به مانند قبل ادامه دارد و هیچ‌گونه کندی و یا قطعی وجود ندارد.
از ساعتی قبل دسترسی به پهنای باند اینترنت بین الملل روی شبکه موبایلی کشور بدون مشکل شده است. از شب گذشته، دسترسی به اینترنت موبایلی تنها برای شبکه اینترنت ملی مقدور بود. فارس در گزارشی نوشت این محدودیت ها با تصمیم شورای عالی تمنیت کشور لحاظ شده بود و خبرگزاری تسنیم هم نوشته بود این تصمیمات مقطعی هستند.
حالا از صبح امروز اگرچه همچنان بنابر اعلام خبرگزاری فارس دسترسی به پیام رسان واتساپ و شبکه اجتماعی اینستاگرام محدود شده اما امکان دسترسی به اینترنت بین الملل برای کاربران مقدور شده است.
قطعی اینترنت ادامه دارد
به نقل از برنا، سایت خبری وزارت ورزش و جوانان نوشت:اینترنت از غروب روز گذشته قطع شده و این قطعی اینترنت همچنان ادامه دارد.
اینترنت از غروب روز گذشته با قطعی سراسری روبرو شده و همچنان این قطعی ادامه دارد. گفته می شود این قطعی در اینترنت های همراه به وجود آمده و اینترنت های خانگی قطعی ندارند.
گویا اتفاقات و خشونت های دو روز گذشته در کشور باعث شد از غروب روز گذشته ابتدا در برخی مناطق و سپس به صورت سراسری اینترنت قطع شود و همچنان این قطعی ادامه دارد.
شبکه‌های اجتماعی فیلتر شد
از ساعتی قبل امکان دسترسی به اینستاگرام با آی پی ایران امکان‌پذیر نیست و اینستاگرام تنها با کمک فیلترشکن باز می‌شود. این مساله گمانه فیلتر اینستاگرام را مطرح می‌کند.
همچنین مشاهدات خبرنگار تجارت‌نیوز حاکی از آن است که در بیشتر نقاط مرکزی شهر تهران، از جمله خیابان جمهوری، تقاطع خیابان حافظ و انقلاب اسلامی، چهارراه ولی‌عصر (عج) و… اینترنت همراه قطع است.
 این کاهش سرعت و قطعی اینترنت مربوط به شهر یا اپراتور خاصی نیست. در بسیاری از نقاط کشور و همچنین روی شبکه بیشتر اپراتورهای ارائه دهنده خدمات اینترنت، اختلالات و مشکلاتی در اینترنت مشاهده می‌شود. اختلال در این شبکه اجتماعی از مدت‌ها پیش شروع شده بود و بسیاری از کاربران برای اتصال به اینستاگرام گاهی مجبور به استفاده از وی پی ان می‌شدند.
وزیر ارتباطات احتمال اعمال محدودیت‌ها را تایید کرد!
 ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ عیسی زارع‌پور در حاشیه هیات دولت، در توضیح دلیل محدودیت‌های جدید گفت: پهنای باند کاهش پیدا نکرده است. ما این موضوع را به صورت مستمر رصد می‌کنیم. بخاطر مسائل امنیتی و برخی از بحث‌ها که این روزها است، ممکن است گاهی اوقات محدودیت‌هایی توسط دستگاه‌های امنیتی تصمیم گیری و اعمال شود، ولی در کل ما هیچ کاهش پهنای باندی نداشته‌ایم و پهنای باند مورد نیاز کشور را به صورت روتین تامین می‌کنیم.
اگرچه وزیر ارتباطات خبر ایجاد محدودیت اینترنت را داده اما هیچ توضیح تکمیلی اعلام نکرده که منظور از ایجاد محدودیت، قطع اینترنت به شکل روزهای گذشته است. یعنی اینکه ساعاتی از روز برخی از مناطق ایران اینترنت نخواهند داشت یا اینکه قرار است تجربه آبان ۹۶ تکرار شود که اینترنت قطع و بعد از آن تلگرام برای همیشه فیلتر شد.
تکذیب گفته‌های وزیر
بعد از انتشار خبر تایید احتمال اعمال محدودیت‌های اینترنت از سوی وزیر ارتباطات روابط عمومی این وزارتخانه اعلام کرد ظهر امروز برخی خبرگزاری‌ها نقل قول اشتباهی از سخنان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیات دولت منتشر کردند که پس از پیگیری‌های مرکز روابط عمومی این نقل قول اشتباه اصلاح شد.
اختلالات شبکه‌های اجتماعی
حامد بیدی کارشناس فناوری اطلاعات پیش‌تر در گفتگو با تجارت‌نیوز از وجود اختلالات مبهم در شبکه اجتماعی اینستاگرام خبر داده بود. این کارشناس معتقد به هک شدن اینترنت کاربران است.
نت‌بلاکس فیلتر اینستاگرام را تایید کرد
نت‌بلاکس نیز در توییتی فیلتر شدن شبکه اجتماعی اینستاگرام را برای کاربران ایرانی تایید کرد.
کد مطلب: 175676
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *