۰
پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۰۱
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

از پلیس جوان که صد تا مشکل اقتصادی دارد در گشت ارشاد استفاده نکنند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مرگ مهسا امینی گفت: نیروی انتظامی مجری قوانین و تصمیمات دولت است منتها نحوه اجرای قوانین محل نقد است چرا که به هر صورت می‌توان به دور از خشونت قوانین را اجرا کرد.
از پلیس جوان که صد تا مشکل اقتصادی دارد در گشت ارشاد استفاده نکنند
به گزارش مردم سالاری آنلاین، شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با مُنیبان با اشاره به قضیه مرگ مهسا امینی و اظهارات پلیس در این مورد گفت: رئیس جمهور و رئیس مجلس در رابطه با حادثه مرگ مهسا امینی صحبت کردند. در حقیقت حادثه مرگ مهسا امینی تلخ و ناگوار بود که هیچ‌کس راضی به این اتفاق نیست. از طرف دیگر نیروی انتظامی مجری قوانین و تصمیمات دولت است منتها نحوه اجرای قوانین محل نقد است چرا که بهر صورت می‌توان به دور از خشونت قوانین را اجرا کرد. 
او افزود: روز دوشنبه هم در سطح خیابان‌های تهران در اعتراض به مرگ مهسا امینی تجمعاتی شکل گرفته و نیروی انتظامی با مردم برخوردهایی کرده بود که وقتی همه این قضایا کنار هم گذاشته می‌شوند این برخوردها قابل نقد است اما در عین حال نباید به دلیل برخورد برخی از نیروهای انتظامی، همه خدمات و زحمات این نهاد در تأمین امنیت اجتماعی را زیر سوال ببریم. بنابراین فرمانده کل نیروی انتظامی باید بر رفتار پلیس تجدیدنظر داشته باشد به این ترتیب که این نیروها آموزش ببینند و نحوه مواجهه با مردم را بلد باشند به این صورت نباشد که اول بسم‌الله با زور برخورد کنند. 
حیدری در توضیح شیوه برخورد بهتر نیروی انتظامی با مردم تصریح کرد: به نظر بنده همان لحظه‌ای که نیروی انتظامی با خانم‌هایی که از نظر اینها حجاب ندارند برخورد می‌کند و آن خانم اصرار می‌کند که من را رها و آزاد کنید همان تنبیه است و در همان لحظه می‌توانند تعهدی بگیرند و بگویند تکرار نشود. لذا اینکه با اصرار حتماً فرد را ببرند و پروند بسازند اقدام خوبی نیست و برای نیروی انتظامی اقدام شایسته‌ای نیست. در حال حاضر مردم شرایط اقتصادی خوبی قرار ندارند و از طرفی اقداماتی که نیروی انتظامی در خیابان‌ها و کوچه‌ها انجام می‌دهد بار روانی فراوانی دارد کما اینکه این قبیل اقدامات خوراک رسانه‌های بیگانه است. وقتی که یک قانونی تبعات سیاسی، اجتماعی و نارضایتی برای جمهوری اسلامی دارد چرا بر اجرای آن اصرار می‌کنند؟ البته قانون گشت ارشاد مربوط به مجلس دهم است و نیروی انتظامی هم در قالب همین قانون این اقدامات را انجام می‌دهد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به اینکه در بودجه برای گشت ارشاد مبلغی در نظر گرفته شده است اظهار کرد: ردیف بودجه کلی است و در مورد گشت ارشاد بودجه خاصی در نظر نگرفتند. به عبارت دیگر گشت ارشاد در زمره شرح وظایف ناجا است که در حال اقدام به آن هستند. به نظر بنده قانونی که در حال اجرای آن هستند تبعات منفی آن بیشتر از تبعات مثبتش است. در هر صورت نیروی انتظامی هم باید برخوردهای خود را از مرحله خشن به مرحله تذکر تقلیل دهد در عین حال موضوعی که نباید فراموش کنیم خدمات و زحمات نیروی انتظامی در تأمین امنیت کشور است. واقعیت این است که اگر نیروی انتظامی نباشد شب و روز مردم به خاطر سرقت و دزدی آرامش ندارند منتها قضیه گشت ارشاد قابل تجدیدنظر است و باید دولت و نیروی انتظامی تجدیدنظر کنند، جلسه برگزار کنند چرا که با برخورد خشن هیچ‌کس اصلاح نمی‌شود بلکه بدتر می‌شود و تبعات آن هم منفی‌تر می‌شود.
حیدری ادامه داد: در هر صورت نیروی انتظامی می‌خواهد از اجرای گشت ارشاد نتیجه مثبت بگیرد که تا الان با برخوردهای خشن نتیجه مثبتی نگرفتند لذا نیروهای گشت‌های ارشاد باید آموزش دیده باشند، دو روحانی و دو خانم طلبه که رفتار اجتماعی بلد هستند در کنار آنها باشد و از پلیس جوان که ممکن است خود او هم صد تا مشکل اقتصادی دارد در گشت ارشاد استفاده نکنند. در حقیقت چه لزومی وجود دارد که حتماً نیروی انتظامی از رفتار یک پلیس حمایت کند. این موضوع قابل نقد است و باید نقد منصفانه هم صورت بگیرد. خدمات نیروی انتظامی بر کسی پوشیده نیست و در عین حال به این مورد هم توجه کنند که وقتی رفتاری تبعات سیاسی و اجتماعی دارد لزومی به استمرار آن نیست بلکه باید اصلاح شود.
او با اشاره به لزوم ارشاد در آیات و روایات اظهار کرد: البته ارشاد در ذات اسلام و انقلاب وجود دارد اما اجرای آن به این شیوه، مدنظر حاکمیت جمهوری اسلامی نبوده و نیست کمااینکه در حدیث، آیات و روایات به این نکته اشاره شده که افراد خاص باید امر ارشاد را برعهده بگیرند و هرکسی نمی‌تواند ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر انجام دهد چرا که اگر فرد غیر صالح و غیر متخصص ارشاد کند نتیجه بد می‌شود. همچنان که برخورد با فردی مانند مهسا امینی که برای دیدار با اقوام به تهران آمده و هیچ آشنایی با محیط نداشته که بداند گشت ارشاد چیست از نظر قضایی و امنیتی قابل پیگیری است و همه دستگاه‌ها در حال پیگیری این قضیه هستند. در هر صورت مهسا امینی یک شهروند بود که حق زندگی داشت. نکته قابل توجه این است که این قضیه نباید بهانه‌ای برای عده‌ای از افراد شود که با دستاویز قرار دادن آن به خیابان بیایند و ناامنی به‌ وجود بیاورند. در حقیقت این قبیل اقدامات مدنظر خانواده امینی و دستگاه‌های مختلف نیست چرا که به مصلحت کشور هم نیست.
حیدری در پاسخ به اینکه قانون مربوط به گشت ارشاد قابل اصلاح است خاطرنشان کرد: مصوبات مجلس کلی است و دولت و دستگاه‌های مربوطه آئین نامه اجرایی را تنظیم می‌کنند حتی مجلس دهم هم با هدف اصلاح و ارشاد این اقدام را انجام داده نه اینکه این اتفاقات شکل بگیرند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به اینکه گفته شده گشت ارشاد به پیشنهاد احمدی‌نژاد تشکیل شد یادآور شد: در دولت احمدی‌نژاد گشت ارشاد اجرا شد اما خودش هم آن را نقض کرد. در حقیقت وقتی دولت متوجه شد اجرای گشت ارشاد تبعات منفی دارد آن را رها کرد. امر به معروف، نهی از منکر، ارشاد و عفاف از جمله مواردی هستند که مستمر در طول انقلاب ادامه داشته اما این مأموریت را باید دستگاه‌های فرهنگی مانند ستاد امر به معروف و نهی از منکر انجام دهند که متأسفانه درحال حاضر به دستگاهی سپردند که پلیس است و پلیس هم وقتی با لباس نظامی ورود پیدا می‌کند مشخص است که نتیجه آن همین اتفاقات امروز می‌شود.
کد مطلب: 175722
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *