۰
پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۰

انتقاد اردوغان از رفتار نابرابر واشنگتن با متحدان ناتو

اردوغان از موضع تغییر یافته آمریکا در بحبوحه تنش‌ها بین ترکیه و یونان انتقاد کرد و واشنگتن را به دلیل رفتار نابرابر با متحدان ناتو مورد انتقاد قرار داد.
انتقاد اردوغان از رفتار نابرابر واشنگتن با متحدان ناتو
به گزارش مردم سالاری آنلاین، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در یک مصاحبه تلویزیونی با تاکید بر اینکه آمریکا «نمی‌تواند متحد دیگری مانند ترکیه پیدا کند» گفت: «در اهمیت ترکیه و یونان در ناتو هیچ مقایسه‌ای وجود ندارد».
اردوغان یادآور شد که ترکیه در بین پنج کشور برتر ناتو هم از نظر مشارکت در ناتو و هم از نظر قدرت ارائه شده توسط نیروهای زمینی خود قرار دارد.
وی همچنین گفت که بر اساس تصاویر پهپادها، خودروهای زرهی مستقر در جزایر یونانی وجود دارند که قرار است غیرنظامی شوند که به گفته وی این امر "غیرقابل قبول" است.
وی افزود: انتظار ما از آمریکا این است که یونان را وارد محاسبات اشتباه نکند و اجازه ندهد افکار عمومی بین‌المللی دستکاری شود.
او تصمیم اخیر واشنگتن برای لغو تحریم تسلیحاتی دولت یونانی قبرس را محکوم کرد و آن را «از نظر محتوا و زمان غیرقابل توضیح» خواند و گفت که این اقدام "بی پاسخ نخواهد ماند" و متعهد شد که تمام اقدامات لازم را برای محافظت از ترک‌های قبرس انجام دهد.
جنگ روسیه علیه اوکراین
اردوغان با توجه به جنگ اوکراین گفت که روز پنجشنبه با ولادیمیر پوتین همتای روس خود صحبت خواهد کرد. رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر، زلنسکی خواهان حمایت ما از چهار منطقه (تحت کنترل روسیه که در آن همه پرسی جدایی برگزار شد) است و از ما می خواهد که پوتین را متقاعد کنیم. من قصد دارم این موضوعات را با پوتین به تفصیل در میان بگذارم.»
وی افزود: ای کاش آنها رفراندوم نمی‌کردند بلکه می‌توانستیم این مشکل را از طریق دیپلماسی حل کنیم.
وی همچنین درباره الحاق احتمالی مناطق اوکراین ابراز "نگرانی" کرد و گفت: "پوتینی که من می‌شناسم کاری را که در ذهنش دارد به نحوی انجام خواهد داد." اردوغان در مورد ترس از یک جنگ هسته‌ای احتمالی گفت که پیامد چنین درگیری "فاجعه بار" خواهد بود. حتی نباید به این موضوع فکر کرد، چه رسد به اینکه در مورد آن صحبت کرد. حل این موضوع از طریق دیپلماسی مناسب‌ترین گام خواهد بود.
او گفت که با «ولادیمیر پوتین» همتای روسی خود درباره ساخت نیروگاه اتمی در سواحل دریای سیاه گفتگو کرده است. وی تصریح کرد: ما قصد داریم در مورد موضوع ساخت نیروگاه هسته‌ای در سینوپ گام برداریم. ما این موضوع را به تفصیل با پوتین در میان گذاشتیم و به گفتگو ادامه می‌دهیم.
اردوغان با اشاره به تعداد زیاد مبادلات دیپلماتیک خود در دو طرف مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در هفته گذشته، گفت که همه همتایانش از تلاش‌های میانجی‌گری ترکیه بین روسیه و اوکراین استقبال کردند.
رئیس‌جمهور ترکیه ضمن ابراز امیدواری برای صلح در اوکراین، گفت که اگر انتظار نتیجه فوری وجود داشته باشد، یک توهم است.
اردوغان در مورد قرارداد غلات بین روسیه و اوکراین که با میانجیگری ترکیه انجام شد، مجددا بر اهمیت صادرات کودهای روسیه تاکید کرد. او گفت که اگر صادرات کود حل شود، بلافاصله به کشورهای نیازمند کود ارسال می شود و به "فراوانی" منجر می شود. وی افزود: "تا به حال ما عمدتا غلات اوکراینی دریافت می‌کردیم. اما اکنون فکر می‌کنم و امیدوارم روسیه در مورد غلات و کود وارد عمل شود."
ترکیه، سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین در 22 ژوئیه در استانبول توافقنامه ای را برای از سرگیری صادرات غلات از سه بندر دریای سیاه اوکراین که پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در فوریه متوقف شده بودند، امضا کردند. یک مرکز هماهنگی مشترک با مقامات سه کشور و سازمان ملل در استانبول برای نظارت بر محموله ها ایجاد شد. اولین کشتی بر اساس قرارداد در اول اوت، اوکراین را ترک کرد. تاکنون بیش از 215 کشتی با بیش از 5 میلیون تن محصولات کشاورزی بنادر را ترک کرده‌اند.
اردوغان درباره تلاش‌های ضد تروریسم ترکیه گفت که تلاش‌های کشورش علیه گروه‌های تروریستی تا زمانی که در سوریه وجود داشته باشند و تهدیدی برای امنیت ملی ترکیه باشند، ادامه خواهد داشت.
اردوغان با بیان اینکه عملیات برون مرزی ترکیه علیه تروریست‌ها نه تنها امنیت ملی این کشور، بلکه ثبات منطقه‌ای را نیز تضمین می‌کند، از آمریکا و روسیه خواست به تعهداتی که در توافقنامه سال 2019 برای نابودی سازمان‌های تروریستی از شمال سوریه داده بودند عمل کنند.
در سال 2019، روسیه تعهد خود را برای حذف سازمان تروریست پ ک ک و ی پ گ از مناطق تل رفعت و منبج در شمال غرب سوریه پس از دستیابی به توافق با ترکیه در جریان عملیات چشمه صلح آنکارا ابراز کرد. مسکو همچنین وعده داده بود که تروریست ها از مناطقی تا 30 کیلومتری از مرز ترکیه تا جاده M4 و در منطقه مجاور منطقه عملیات چشمه صلح خارج خواهند شد. به همین ترتیب، مایک پنس معاون رئیس جمهور وقت آمریکا نیز به ترکیه متعهد شده بود که گروه تروریستی پ ک ک و ی پ گ از منطقه عملیات چشمه صلح خارج شود. اما نه مسکو و نه واشنگتن به وعده‌های خود عمل نکرده‌اند.
ی پ گ شاخه سوریه پ.ک.ک است.
اردوغان درباره درخواست آنکارا برای به رسمیت شناختن جمهوری ترک قبرس شمالی گفت: اگر شورای امنیت سازمان ملل منصفانه عمل کند، این روند را تسریع خواهیم کرد.
وی همچنین از جامعه بین‌المللی خواست که این جمهوری را به رسمیت بشناسد و افزود: «این راه را برای حل مسئله قبرس باز می‌کند».
قبرس علیرغم مجموعه‌ای از تلاش‌های دیپلماتیک سازمان ملل برای دستیابی به یک راه‌حل جامع، در یک مناقشه چندین دهه بین یونانی‌های قبرس و ترک‌های قبرس گرفتار شده است. جمهوری ترک قبرس شمالی در سال 1983 تأسیس شد. در سال‌های اخیر شاهد یک روند صلح بی‌وقفه بوده است، از جمله یک ابتکار شکست خورده در سال 2017 در سوئیس تحت نظارت کشورهای ضامن ترکیه، یونان و بریتانیا. دولت یونانی قبرس در سال 2004 وارد اتحادیه اروپا شد.
کد مطلب: 175762
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *