۰
جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۳۰

پنج الی شش نفر برای کل کشور تصمیم می‌گیرند

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: وقتی حزبی فراگیر و اثرگذار می شود به سرعت موانعی برایش ایجاد کرده و دست اندازی می‌کنند و این حزب را زمین گیر می ‎کنند.
پنج الی شش نفر برای کل کشور تصمیم می‌گیرند
به گزارش مردم سالاری آنلاین، مرتضی مبلغ، فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو حزب اتحاد ملت، در گفت و گو با منیبان  در رابطه با اینکه برخی تشکیل یک حزب واحد اصلاح طلبی را راهکار نجات این جریان می دانند، اظهار کرد: هر جناح سیاسی باید به حزبی بزرگ و فراگیر تبدیل شود به طور مثال مانند کشورهایی که از نظر دموکراسی پیشرفته هستند باید دو سه حزب بزرگ و فراگیر داشته باشیم. در کشور ما موانع و مشکلاتی وجود دارد که این شعار را به آرزو تبدیل می کند و عملا امکان پذیر نیست تا موانع و مشکلات حل نشود چنین چیزی امکان پذیر نیست. کاری به مفید یا غیرمفید بودن مساله نداریم. چنین چیزی امکان پذیر نیست و طبیعی است اگر شرایط و ساختار احزاب انتخاباتی و سیاسی ما به گونه ای بود که می‌شد هر جریان سیاسی ما که از پایگاهی گسترده برخوردار است حزبی واحد تشکیل بدهد این مساله درست و مفیدتر بود.
او افزود: متاسفانه در کشورمان از چنین سازوکارهایی محروم هستیم. حاکمیت ما هنوز نپذیرفته است که احزاب رکن اصلی و از ارکان اصلی دموکراسی هستند و نپذیرفته است که بدون احزاب مردم سالاری محقق نخواهد شد. از این رو در کشور ما وضعیت به گونه ای است که حتی اگر هیچ حزبی نباشد انتخابات انجام می‌شود و هیچ اتفاقی نمی افتد و حتی اگر دویست حزب داشته باشیم باز هم انتخابات انجام می شود و باز هم اتفاقی نمی افتد اصولا احزاب نقشی ندارند. مضاف بر این که وقتی حزبی فراگیر و اثرگذار می شود به سرعت موانعی برایش ایجاد می شود و دست اندازی می کنند و این حزب را زمین گیر می کنند. دستگاه های امنیتی و دستگاه های مختلف از موضع حاکمیت به احزاب اجازه رشد نمی دهند. یک طرف دیگر ماجرا این است که در دنیا کشوری را نداریم که قانون انتخاباتش هیچ نسبتی با قانون احزاب نداشته باشد. قانون احزاب در ارتباط با قانون انتخابات شکل می گیرد. احزاب در انتخابات و در قانون نقش تعیین کننده دارند و در هر پارلمان و هر شورایی برای احزاب سهمیه ای وجود دارد. مساله این طور نیست که پارلمان و شورا بدون حضور و فعالیت احزاب تشکیل شود.
مبلغ با توضیح اینکه دغدغه امروز اصلاح طلبان تشکیل حزب فراگیر نیست گفت: به نظر من دغدغه امروز اصلاح طلبان فوق این مسائل است. دغدغه بزرگ اصلاح طلبان و همه کسانی که دل در گرو این ملت دارند و نگران سرنوشت کشور و ملت هستند مشکلاتی جدی است که امروزه به وجود آمده است. مساله نظارت استصوابی به شکلی که امروزه اعمال می شود از جمله مسائل و مشکلات کشور است یعنی انتخابات عملا به انتخاب تعداد محدودی تبدیل شده است. چند نفر برای ملت تصمیم می گیرند که مردم باید به چه کسی رای بدهند و مردم باید از بین کسانی که قبلا انتخاب شده اند کسی را برگزینند و این انتهای داستان است در واقع پنج الی شش نفر برای کل کشور تصمیم می گیرند.
او افزود: امروز اصلاح طلبان به دنبال این هستند که مبادا جریان ۱۳۹۸ مجلس و ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تکرار شود و از قبل معلوم باشد که چه کسی باید رای بیاورد و صحنه رقابت برنامه ریزی شده باشد این مساله زیر ساخت نظام و زیر ساخت حق اساسی مردم را زیر سوال می برد. اصلاح طلبان سعی دارند حاکمیت را متوجه این نکته کنند که باید از این رفتارها فاصله بگیرد تا انتخاباتی معنی دار، آزاد و با مشارکتی بالا شکل بگیرد و مردم به طور واقعی سرنوشت خود را تعیین کنند.
این چهره اصلاح طلب در رابطه با اینکه برخی اصلاح طلبی را مرده یا پایان یافته می‌دانند ادامه داد: اگر گفته می شود اصلاح طلبی مرده است پس کسی نباید از مرده بترسد. این همه ترس، واهمه، نگرانی و واکنش های غیر سازنده و غیر طبیعی که رقبا از خود نشان می دهند چه دلیلی دارد؟! بنابراین نشان می دهد اصلاح طلبی هنوز نمرده است و آنها به شدت از اصلاح طلبی می ترسند. در واقع اگر می گویند اصلاحات مرده آنها از مرده اصلاحات به لرزه افتاده اند.
او در پایان گفت: اینها جزو شوخی های سیاست و یا نادانی های بخشی از سیاست ورزان کشور است. اما اصلاح طلبان همواره تلاش کرده و می کنند که اجازه ندهند انتخابات به شکلی کامل استحاله شود چون چیزی مهمتر از انتخابات نیست. اگر خدای نکرده همه روزنه ها بسته شود و انتخابات به امری نمادین مبدل شود و در حقیقت بیشتر انتصابات باشد تا انتخابات در این صورت دیگر نه چیزی از انقلاب و نه چیزی از آزادی و دموکراسی باقی نمی ماند. امروز همه تلاش ها بر این است که این روزنه‌ها بسته نشود. وقتی حاکمیت به گونه ای دیگر فکر می کند و قدرت آنجا است طبیعتا راه سختی در پیش است. ولی مطالبات ملی و خواست مردم و مشکلاتی که وجود دارد اجازه نمی دهد کسانی که در درون حاکمیت می خواهند انحصار طلبی کنند موفق شوند و به کار خود ادامه بدهند. تجربه نشان داده است که آنها در بسیاری از موارد به دلیل خواسته های مردم با شکست روبرو شده اند و اصلاح طلبان هم در این زمینه تلاش می کنند ولی باید دید آینده چطور رغم می خورد؟ اگر بخواهند مثل سالهای ۱۳۹۸ و یا ۱۴۰۰ عمل کنند فاجعه روی فاجعه رخ می دهد. جریاناتی که در هیات حاکمه راه دیگری را طی می کنند باید منصرف شوند و عقلای هیات حاکمه و بزرگان هیات حاکمه که درد انقلاب و نظام دارند باید مانع این حرکت ها شوند. انشاالله گشایش های سازنده ای پیش رو داشته باشیم.
کد مطلب: 175788
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *