۰
دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۴۶

کاهش ۲۰ درصدی مسافران و پروازها

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور پیش‌بینی کرد با توجه به افزایش نرخ بلیت هواپیما امسال کاهش مسافر و پروازها را داشته باشیم.
محمود رسولی‌نژاد با بیان این‌که طرح ایجاد فرودگاه اهواز از مصوبات هیات دولت بوده است گفت: امیدواریم شرکت نفت در اجرای این مصوبه جدی‌تر وارد عمل شود.
به گفته وی فرودگاه فعلی اهواز از نظر شاخص جابه‌جایی مسافر رتبه پنجم و گاها رتبه چهارم را در کشور داشته و حساسیت‌های بالایی دارد.
رسولی‌نژاد افزود: سالانه بیش از دو میلیون مسافر در فرودگاه اهواز تردد می‌کنند در حالی که در گذشته‌های دور در استان خوزستان، فرودگاه آبادان قبل از انقلاب از پرترافیک‌ترین فرودگاه‌های کشور بوده است و این فرودگاه هم جایگاه خاص خود را دارد.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به نگاه ویژه دولت و وزارت راه و شهرسازی به فرودگاه اهواز به دلیل جایگاه صنعتی و اقتصادی آن گفت: حدود ۲۳۰ کارمند در این فرودگاه مشغول به‌کار هستند که هزینه جاری سالانه این فرودگاه ۷.۵ میلیارد تومان و درآمد آن ۵.۵ میلیارد تومان است.
وی بدهی‌های شرکت‌های هواپیمایی را یکی از مشکلات شرکت فرودگاه‌های کشور دانست و خاطرنشان‌کرد: بخش عمده‌ای از درآمدهای این فرودگاه از محل خدمات پرواز و عوارض مسافری تامین می‌شود اما در وصول این درآمدها با مشکلات زیادی رو به رو هستیم. مطالبات ما از شرکت‌های هواپیمایی در بخش داخلی بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان است که برای یک‌ سوم این مبلغ اسناد بهادار و چک دریافت شده و به مرور نقد می‌شود.
رسولی‌نژاد اظهارکرد: مسایل چند ماه اخیر مانند نرخ ارز و قیمت سوخت، شرکت‌های هواپیمایی را با مشکلاتی رو به رو کرد اما در بدنه شرکت فرودگاه‌های کشور با ۵۴ فرودگاه، مسوولیت اداره، نگهداری و ارائه سرویس‌های ناوبری را برعهده داریم.
او یادآور شد: شرکت فرودگاههای کشور به‌ صورت درآمد - هزینه‌ای اداره می‌شود و ریالی از بودجه عمومی دولت استفاده نمی‌کند لذا اگر در دریافت مطالبات موفق نباشیم نمی‌توانیم تکالیف خود را انجام دهیم.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: در سفرهای استانی دولت مصوباتی برای توسعه شرکت فرودگاه‌ها تصویب شد که بر اساس آن بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان برای به‌سازی و توسعه کل فرودگاه‌های کشور در نظر گرفته شده است. قطعا اگر درآمد ورودی‌ ما از سوی شرکت‌های هواپیمایی به موقع وصول نشود، نمی‌توانیم در انجام تکالیف موفق عمل کنیم.
وی افزود: دولت رسما برای اجرای مصوبات، به شرکت فرودگاه‌ها بودجه‌ای نمی‌دهد اما در قالب کمک به استان‌ها، اعتباری به استانداری‌ها می‌دهد؛ مثلا حدود ۳۵ درصد هزینه‌های توسعه فرودگاه اهواز را استانداری تقبل کرده است.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور اظهارکرد: در سال گذشته ۱۴۰ میلیارد تومان اقدامات عمرانی در کشور انجام شده که ۴۰ میلیارد تومان آن از طریق استانداری‌ها و مابقی از طریق شرکت فرودگاه‌ها پرداخت شده است.
رسولی‌نژاد بیان‌کرد: به طور متوسط روزانه بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ پرواز داخلی، حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ پرواز بین‌المللی و ۴۵۰ تا ۵۰۰ پرواز عبوری در آسمان کشور انجام می‌شود که در مجموع بین ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰ هواپیما در روز در آسمان کشور تردد می‌کنند و مسوولیت هدایت، کنترل و مراقبت این پرواز برعهده فرودگاه‌های کشور است.
وی تصریح‌کرد: میزان مسافران جابه‌جا شده در سال گذشته حدود ۱۶.۵ میلیون نفر در بخش داخلی، حدود ۶.۵ میلیون مسافر در مسیر خارجی بوده و تعداد مسافران ورودی و خروجی ما به ۳۱ میلیون نفر می‌رسد.
رسولی‌نژاد پیش‌بینی کرد امسال با توجه به گرانی‌های اخیر بلیت کاهش مسافر و آمار پروازها را داشته باشیم و این گرانی‌ها کاهش ۲۰ درصدی مسافر و پرواز را به دنبال داشته باشد. همچنین در بخش پرواز خارجی کاهش عمده‌ای در تعداد پرواز و مسافر داشته باشیم.
وی افزود: در ۹ ماهه امسال به‌طور متوسط حدود ۲۷۷ هزار پرواز در آسمان کشور انجام شده که به‌صورت روزانه حدود ۶۰ هزار به صورت میانگین در کشور جا‌به‌جا می‌شوند.
رسولی‌نژاد ادامه‌داد: براساس توافق‌نامه وزیران نفت، راه و شهرسازی و شرکت فرودگاه‌های کشور، پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی، استاندار خوزستان و قرارگاه خاتم‌الانبیا مقرر شده که مکان جدیدی در اختیار شرکت فرودگاه‌ها قرار بگیرد تا در آنجا فرودگاه جدیدی براساس استانداردهای روز دنیا ساخته شود.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: فرودگاه فعلی اهواز ۲۸۴ هکتار مساحت دارد و جزو فرودگاه‌های تقریبا کوچک کشور محسوب می‌شود اما از نظر جابه‌جایی مسافر رتبه پنجم را دارد که وسعت کوچک آن تنگناهایی را برای ما و مردم به‌وجود آورده است لذا تصمیم گرفته شد مکان فرودگاه جابه‌جا شود.
رسولی‌نژاد با بیان اینکه مساحت فرودگاه جدید حدود ۱۲۰۰ هکتار است افزود: در حالت خوش‌بینانه ساخت این فرودگاه هشت تا ۱۰ سال طول می‌کشد زیرا ساخت یک فرودگاه با استانداردهای جهانی زمان زیادی را می‌طلبد اما نمی‌توان منتظر ساخت این فرودگاه جدید ماند و فرودگاه فعلی را توسعه نداد، بنابراین در این فرودگاه سه تا چهار طرح بزرگ عمرانی داریم.
وی ادامه داد: کوچکی زمین این فرودگاه باعث شده که باند فرودگاه کوچک باشد و ظرفیت تنها چهار هواپیما را دارد اما گاها شش هواپیما در باند آن فرود می‌آید و این مساله مشکلاتی را برای مسوولان فرودگاه، مراقبت پرواز و خلبان‌ها ایجاد می‌کند، به همین علت در حال توسعه آن هستیم.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور اظهار کرد: با اعتبار تخصیص‌یافته از استانداری، در حال حاضر حصارکشی فرودگاه جدید انجام شده و برآورد می‌شود برای ساخت آن حداقل ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.
به گفته رسولی‌نژاد کار مطالعاتی ایجاد این فرودگاه برعهده قرارگاه قرب‌کربلا و مشاوره ساخت آن برعهده قرارگاه خاتم‌الانبیاء است. کار مطالعاتی ساخت فرودگاه اصولا زمان‌بر است و حداقل چهار ماه دیگر زمان می‌برد اما عملیات اجرایی آن پس از اتمام مطالعات آغاز می‌شود و لازم است که شرکت نفت جدی‌تر وارد شود و اعتبار لازم جهت ساخت فرودگاه را تامین کند.
کد مطلب: 17605
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *