۰
چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۰

تمدید بیمه تکمیلی کارگران بازنشسته در ابهام!

قرارداد خدمات بیمه درمان تکمیلی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در انتهای آذرماه خاتمه می‌یابد. قرار است برای سال جدید هم مسئولیت تمدید این قرارداد به کانون عالی بازنشستگان محول شود.
تمدید بیمه تکمیلی کارگران بازنشسته در ابهام!
به گزارش مردم سالاری آنلاین، در روزهای اخیر زمزمه‌هایی در خصوص احتمال وقوع تغییراتی در نحوه دسترسی بازنشستگان تامین اجتماعی به خدمات بیمه درمان تکمیلی مطرح شد، به صورت مشخص این تغییرات چیست؟
قرارداد فعلی ارائه خدمات بیمه درمان تکمیلی به بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی تنها تا انتهای پاییز امسال اعتبار دارد و از از این تاریخ به بعد لازم است تا برای دسترسی نزدیک به چهار میلیون مستمری بگیر این سازمان به این خدمات، قرارداد جدیدی منعقد شود.
انتظار می‌رفت که برای سال جدید مسئولیت تمدید این قرارداد از کانون عالی بازنشستگان به کانون‌های استانی و شهرستانی منتقل شود، با این حال علی دهقانکیا، مسئول کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز از منتفی شدن این موضوع خبر می‌دهد.
به گفته دهقانکیا، برای سال ۱۴۰۱ مسئولیت تمدید قرارداد بیمه تکمیلی خدمات درمانی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی همچنان برعهده کانون عالی خواهد بود، این تصمیمی بود که در جلسه اخیر کانون‌های شهرستانی و استانی اتخاذ شد.
وی ادامه می‌دهد: به قرارداد کنونی انتقادات جدی مطرح است. برای همین ممکن است این قرارداد برای سال جدید تغییر کند اما مشخص است که کانون عالی بازنشستگان به دلیل کثرت اعضا توان بیشتری برای چانه زنی و مذاکره با شرکت‌های بیمه دارد.
در مجموع قوانین سازمان تامین اجتماعی، قانونی به نام قانون الزام وجود دارد که به موجب آن سازمان تامین اجتماعی ملزم است به بیمه‌شدگان شاغل، بازنشسته، اصلی و تبعی خدمات درمانی رایگان ارائه کند.
باوجود آنکه سازمان تامین اجتماعی، یکی از تولیدکنندگان عمده خدمات درمانی در کشور محسوب می‌شود اما در سالهای اخیر این سازمان ناتوان در اجرای قانون موسوم به الزام بوده است.
از همین رو طی سال‌های گذشته کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی به نیابت از تمام بازنشستگان و مستمری بگیران این سازمان قراردادی سالانه با یکی از شرکت‌های بیمه منعقد می‌کند تا از این طریق امکان دسترسی این گروه از بازنشستگان به خدمات بیمه‌ درمانی مکمل فراهم شود.
براساس همین رویه در حال حاضر شرکت بیمه آتیه سازان حافظ خدمات درمان تکمیلی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی را ارائه می‌کند و پرسش اینجاست که آیا برای سال جدید این قرارداد یکبار دیگر تمدید خواهد شد؟
در هفته‌های اخیر این زمزمه تقویت شده بود که شاید برای سال ۱۴۰۱ کانون‌های استانی و شهرستانی به صورت مستقل از کانون عالی بازنشستگان برای انعقاد قرارداد جدید خرید خدمات بیمه درمان تکمیلی با شرکت‌های بیمه وارد مذاکره شوند.
این تغییر و تحول در میان بازنشستگان تامین اجتماعی موافقان و مخالفانی دارد. به صورت مشخص نحوه ارائه خدمات بیمه تکمیلی به بازنشستگان تامین اجتماعی همیشه با انتقاداتی از ناحیه بازنشستگان همراه است.
دلیل این انتقادات از یکسو با بالا بودن هزینه‌های درمانی، محدودیت پوشش‌های بیمه‌ای و بدحسابی آنها مرتبط است و از سوی دیگر متاثر از نقل‌قوهایی است که در میان بازنشستگان تامین اجتماعی جریان دارد و موضوع آن به عملکرد کانون‌ عالی بازنشستگان در مقام امضا کننده این قرارداد مربوط است.
به همین دلیل دور انتظار نبود که برای دور جدید، زمزمه تغییر رویه موجود مطرح شود و این مسئولیت از کانون عالی بازنشستگان به کانون‌های استانی و شهرستانی منتقل شود.
با این حال در نشست اخیر اعضای کانون‌های بازنشستگی تامین اجتماعی سراسر کشور، پرونده این جابجایی یکبار دیگر بسته شد و در نتیجه برای یکبار دیگر ماموریت تمدید قرارداد جدید خرید خدمات بیمه درمان تکمیلی به کانون عالی واگذار شد.
کد مطلب: 176194
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *