۰
چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۴۵

پشت پرده انتخاب برنده نوبل پزشکی

جایزه نوبل پزشکی به سوانت پابو زیست‌شناس سوئدی و متخصص ژنتیک تکاملی اهدا شد. اما چه کسانی دریافت‌کننده این جایزه را انتخاب می‌کنند و چگونه این کار را انجام می‌دهند؟
پشت پرده انتخاب برنده نوبل پزشکی
به گزارش مردم سالاری آنلاین، جولین زیرات(Juleen Zierath)، از اعضای کمیته نوبل در مصاحبه‌ای با وبسایت رسمی نوبل در مورد نحوه تصمیم گیری و اعطای جایزه نوبل پزشکی توضیحاتی ارائه داده است که در ادامه می‌توانید آن را مطالعه کنید.
نامزدها چگونه انتخاب می‌شوند؟
کمیته نوبل سالانه یک درخواست به جامعه علمی گسترده‌ای ارسال می‌کند. چیزی که ما به دنبال آن هستیم، معرفی‌کننده‌هایی هستند که به ما در شناسایی یک تا سه نفر که در رشته فیزیولوژی یا پزشکی کشفی انجام داده‌اند، کمک می‌کنند. ما نمی‌توانیم به افراد این امکان را بدهیم که خودشان را نامزد کنند. اما اعضای انجمن‌های علمی، روسای دانشکده‌های پزشکی، برندگان سابق جایزه نوبل، و افراد دیگری که در جوامع علمی گسترده‌تر کار می‌کنند و این درخواست را دریافت کرده‌اند، می‌توانند نامزدها را انتخاب کنند.
چگونه می‌توان نامزد دریافت جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی شد؟
فرد باید تحقیقات خود را در نشریات علمی منتشر کند و مورد انتخاب قرار بگیرد. برای اینکه بتوانید جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی را دریافت کنید، باید کشف انجام دهید. هیچ تمایزی بر اساس نژاد، سن، جنسیت فرد، ملیت یا موسسه‌ای که در آن کار می‌کنید وجود ندارد. ما سالانه تمام افراد نامزد شده را در نظر می‌گیریم.
برای انتخاب برنده جایزه نوبل به دنبال چه معیارهایی هستید؟
آلفرد نوبل در وصیت نامه‌خود به خوبی معیارهای انتخاب برنده جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی را برشمرده است. او به طور خاص اظهار داشت که به دنبال کشفی است که برای بشر مفید باشد، بنابراین معیارهای ما بسیار محدود هستند. ما به دنبال کشفی هستیم که درها را به سوی یافتن روشی جدید برای حل یک مشکل گشوده باشد، یا نحوه تفکر ما را در مورد یک مشکل تغییر داده باشد. نقطه اوج این کشف باید عالی باشد. این کشف نمی‌تواند یک اختراع یا یک پیشرفت باشد. باید یک کشف باشد، باید از تمایز بالایی برخوردار باشد و برای بشریت مفید باشد. در نهادهای اهداکننده جوایز علمی، این سخنان اینگونه تعبیر شده که اکتشافات اساسی که افق دانش بشری را به سوی روش‌های ژرف گسترش می‌دهند، همیشه "به نفع نوع بشر" هستند. اغلب این اکتشافات اساسی سال‌ها پس از دریافت جایزه به طور مستقیم برای بشر فایده پیدا می‌کنند، اما در زمان تصمیم‌گیری، فواید عملی آنها گاهی مبهم است.
آیا برای دریافت نوبل پزشکی محدودیت سنی وجود دارد؟
نه، ملاک این است که شما کشفی انجام داده باشید. شما می‌توانستید در مراحل اولیه کار تحقیقاتی خود به این کشف دست پیدا کرده باشید، یا در مراحل بسیار پایانی کار تحقیقاتی خود به آن برسید. آنچه می‌خواهم بگویم این است که اغلب سال‌ها طول می‌کشد تا این حوزه تشخیص دهد که کشفی که شما انجام داده‌اید، متمایز است و باید برای دریافت جایزه نوبل در نظر گرفته شود. بنابراین گاهی اوقات باید کاملاً صبور باشید.
من چگونه می‌توانم جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی را دریافت کنم؟
توصیه من این است که مطمئن شوید که واقعاً آموزش اساسی در فیزیولوژی یا پزشکی دیده‌اید. واضح است که شما باید فردی باشید که در حال انجام تحقیق است. نظر آلفرد نوبل خیلی روشن بود. شما باید کشف انجام دهید. آموزش اهمیت دارد. بنابراین شما باید در آزمایشگاه‌های برتر فعالیت کنید.
شما باید کنجکاو باشید، نباید از دستیابی به زمینه‌های جدید بترسید. باید به حوزه‌هایی پا بگذارید که هیچ کس دیگری نرفته است و باید کمی پیگیر باشید. ممکن است چندین دهه طول بکشد تا کشف شما به رسمیت شناخته شود و جایزه دریافت کنید. پس باید صبور باشید. ممکن است ۳۰، ۴۰، ۵۰ سال طول بکشد.
و در نهایت باید بگویم مطمئن شوید که از کار خود لذت می‌برید، آن چیزی را پیدا کنید که به آن علاقه دارید، زیرا این همان چیزی است که شما را به حرکت در می‌آورد. تعداد کمی از مردم حرفه‌ی خود را برای دریافت جایزه نوبل انتخاب کردند اما بسیاری از افراد حرفه‌ی خود را برای اثرگذار بودن برگزیده‌اند.
کد مطلب: 176256
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *