۰
پنجشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۰۵

تب دلار فرونشست

کاهش قیمت دلار ادامه دارد؟
قیمت دلار کانال ۳۳ هزار تومان را از دست داد و یک کانال سقوط کرد. امروز ۱۴ مهرماه قیمت دلار به ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. اما روند نزولی قیمت ادامه دارد؟ 
تب دلار فرونشست
به گزارش مردم سالاری آنلاین،‌در ابتدای هفته دوم مهر ماه قیمت دلار سقف تاریخی خود را شکست و وارد کانال ۳۳ هزار تومان شد. اما روند افزایشی قیمت دلار ادامه‌دار نبود و دلار به کانال ۳۲ هزار تومان برگشت.
همزمان با افزایش قیمت دلار، طلا و سکه هم روند افزایشی داشت. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به بالای یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید و قیمت سکه هم در میانه کانال ۱۵ میلیون تومان ایستاد. اما کاهش قیمت دلار، روند طلا و سکه را هم نزولی کرد. امروز ۱۴ مهر ماه قیمت هر گرم طلا به یک میلیون و ۳۸۰ هزار تومان رسید و قیمت سکه هم ۱۵ میلیون تومان بود. یعنی در آستانه ورود به کانال ۱۴ میلیون تومانی.
علت کاهش قیمت دلار
اما آیا افت قیمت دلار، طلا و سکه ادامه دارد؟ رئیس کل بانک مرکزی وعده داده که بازار ارز متعادل می‌شود. صالح آبادی این وعده را بر اساس آزادسازی دلارهای بلوکه شده ایران داده بود. ۷ میلیارد دلار منابع ارزی که در کره جنوبی بلوکه است و از هفته گذشته زمزمه آزادسازی آن مطرح شده است.
بسیاری معتقدند که این اخبار مثبت توانسته روند بازار را نزولی کند و قیمت دلار را کاهش دهد. اما برخی دیگر معتقدند که این چندمین باری است که ایران وعده آزادسازی دلارهای بلوکه شده را می‌دهد و هر بار مشخص شده که این منابع آزاد نشده و موانع جدی بر سر آزادسازی آن وجوددارد. این گروه معتقدند آنچه روند بازار را نزولی کرده، اخبار آزادسازی منابع بلوکه شده نیست. بلکه علت اصلی ورود بازارساز به بازار ارز است.
جمعه گذشته با شروع روند افزایشی قیمت دلار، بازارساز ۱۰۰ میلیون دلار ارز توافقی با قیمت ۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان به بازار تزریق کرد. این تزریق روز شنبه نتوانست بازار را مهار کند. اما از روز یکشنبه روند نزولی دلار شروع شد. برای همین برخی معتقدند که بازارساز با این اقدامات قیمت دلار را فعلا مهار کرده است.
پیش‌بینی قیمت دلار در هفته آینده
اما قیمت دلار چه می‌شود؟ با توجه به برگشت دلار از کانال ۳۳ هزار تومان، کارشناسان اقتصادی معتقدند کانال ۳۲ هزار تومانی کانال مهمی برای دلار است. اگر دلار در این کانال در نوسان باشد، می‌تواند سیگنال کاهش قیمت به بازار بدهد و حتی احتمال رسیدن دلار به کانال ۳۱ هزار تومان هم وجود دارد.
اما اگر دلار مجددا به کانال بالاتر برگردد،‌سیگنال افزایش قیمت صادر می‌کند و تقاضای جدید وارد بازار می‌شود. بر این اساس باید منتظر ماند و دید که آیا در چند روز آینده روند نزولی دلار ادامه دارد یا نه. البته روند قیمت دلار هرات امروز و روز گذشته نزولی بود و قیمت این ارز هم از کانال ۳۳ هزار تومان به پایین آمد. قیمت دلار هرات در معاملات فردایی تا ۳۲ هزار و ۱۵۰ تومان هم پایین آمده بود. اما حالا به ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.
این مساله نشان می‌دهد که احتمالا قیمت دلار در روز ۱۶ مهرماه روند افزایشی داشته باشد اما باید دید دلار وارد کانال ۳۳ هزار تومان می‌شود یا نه.
به تناسب قیمت دلار، روند قیمت طلا و سکه هم مشخص می‌شود. اما نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور گفت: به نظر نمی‌رسد که روزهای آینده نوسان چندانی را تجربه کند. قیمت‌ها با ثبات نسبی پیدا کرده اند و  اگر هم کاهش قیمتی در این بازار رخ دهد، بسیار جزئی خواهد بود. اکنون نیز مردم می‌تواند اقدام به خرید طلا و مصنوعات آن کنند.
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 176480
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *