۰
شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۴۳

هفت ساده‌ انگاری مهلک آقای سخنگو

چندی پیش گفت‌و گویی از امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت در روزنامه دنیای اقتصاد با موضوع عرضه خودرو در بورس کالا منتشر شد که در آن مواضع صمت از زبان سخنگوی آن منعکس شده است
هفت ساده‌ انگاری مهلک آقای سخنگو
در این گزارش به ساده‌ انگاری‌های اقای سخنگو از واقعیات و ابعاد پیچیده صنعت اشاره خواهد شد. تصوراتی که به دلیل مرتبط نبودن سوابق کاری این مجری شناخته شده تلویزیون، امید قالیباف از صنعت خودرو خودش را آشکار کرده است.
 
ساده‌انگاری اول: با بلاتکلیفی بحران‌های صنعت خودرو حل می‌شود
مدیران وزارت صمت در حل بحران‌های صنعت خودرو بلاتکلیف هستند یا از نحوه موضع‌گیری سخنگوی این وزارتخانه چنین استنباط می‌شود که تکلیف این مجموعه برای حل مشکلات صنعت خودرو مشخص نیست و معلوم نیست که آنها عرضه خودرو در بورس کالا را می‌پسندند یا روش قرعه کشی!
 
سخنگوی وزارت صمت در طول گفت‌و گوی خود چند باری تاکید می‌کند این وزارتخانه «فعلا» مخالفتی با عرضه خودرو در بورس ندارد اما الزاماتی وجود دارد یا وی در جای دیگری می‌گوید: وزارت صمت همچنان با عرضه بیش از ۲۰درصد خودروها و همچنین عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا مخالف است و بر فروش تمامی محصولات در سامانه یکپارچه تاکید دارد.
 
ساده انگاری دوم: وزارت صمت می‌تواند دایه مهربان‌تر از مادر باشد
سخنگوی وزارت صمت نه تنها پشتیبانی قطعی خود را از روش بورس کالا اعلام نمی‌کند بلکه هفته گذشته که مدیرعامل خودروسازان خصوصی و دولتی با حضور در آیین افتتاحیه عرضه خودرو در بورس کالا حمایت خود را از این روش فروش نشان دادند، صمت شاخص‌ترین غایب این نشست بود. وزارت صمت همچنان بر مواضع غلط خود پافشاری می‌کند و قرعه کشی را بهترین روش فروش می‌داند. ساده انگاری این مجری سابق تلویزیون و سایر مدیران وزارت صمت آنجاست که تصور می‌کنند مصحلت مدیرانی که هریک ده‌ها سال سابقه فعالیت در این صنعت دارند را بهتر از خودشان تشخیص می‌دهند.
ساده انگاری سوم: عرضه خودرو در بورس در دنیا مرسوم نیست
امید قالیباف در نقد روش عرضه خودرو در بورس کالا به جای استدلال این سوال را می‌پرسد که: عرضه خودرو در بورس در کدام نقطه از جهان سابقه داشته است که بتوان از تجربه موفق آن الگوبرداری کرد. وی می‌گوید هیچ‌یک از افرادی که موافق عرضه کامل خودرو در بورس هستند پاسخی برای این سوال ندارند.
اگر امید قالیباف به اندازه نوجوانان اخبار خودرو را دنبال ‌می‌کرد، متوجه می‌شد مدیران خودروساز بارها به این سوال جواب داده‌اند. هرچند تمامی این مدیران عرضه خودرو در بورس کالا موقتی می‌دانند. برای مثال مدیرعامل گروه بهمن، به عنوان شرکتی که خواهان بورس کالا بود، بارها تاکید کرد که روش بورس کالا به اندازه قرعه کشی در دنیا عجیب است اما در شرایط کنونی بهترین راه حل توسط به بورس کالاست.
 
ساده انگاری چهارم: دهک‌های اول با فروش حواله قرعه‌کشی پولدار می‌شوند
آقای سخنگو ساده‌انگارانه تصور می‌کند در روش قرعه‌کشی بسیاری از افراد در دهک‌های یک و دو و سه به خودرو دسترسی خواهند داشت حال آنکه با روش بورس دهک‌های مذکور از خرید خودرو محروم می‌شوند. قالیباف معتقد است اگر این خودروها یا حواله‌های آنها فروخته شوند بهتر است که عایدی آن به جیب همین دهک‌ها برود.
روشن است تلقی این مجری سابق تلویزیون و سخنگوی امروز وزارت صمت از بازار خودرو چیزی شبیه لاتاری است؛ یعنی تصور می‌کند اگر شانس با فقرا یار باشد پول چشمگیری را به جیب خواهند زد. اما تا کنون تصور می‌شد مدیران وزارت صمت و مدیران خودرویی تمایل ندارند بازار خودرو شبیه لاتاری یا بخت‌آزمایی شود ولی گویا سخنگوی این وزارتخانه نظر متفاوتی از مدیران بالادستی خود دارد.
ساده انگاری دیگر اقای مجری این است که تصور می‌کند طبقات فرودست شانس بیشتری نسبت مرفهین در برنده شدن در قرعه کشی خودرو دارند.
 
ساده انگاری پنجم: بورس سیگنال افزایش قیمت می‌دهد!
قالیباف نگران است با عرضه خودروهایی مانند پژو پرشیا، پژو ۲۰۶ و دیگر خودروهای پرتقاضا در بورس رقابت برای خرید آنها بالا بگیرد و سیگنال افزایش قیمت را به بازار داده شود. وی می‌گوید در چنین شرایطی آیا بورس کالا پاسخگوی تنظیم بازار خواهد بود؟
قالیباف اما ساده انگارانه متوجه این موضوع نیست که بورس کالا مکانیسم کشف قیمت واقعی کالاست؛ یعنی بازار میزان ارزندگی یک خودرو را ارزیابی می‌کند. به همین خاطر اگر در شرایطی افرادی حاضر شدند بابت پژو ۲۰۶ مبلغ بالاتری بپردازد این نشانه ارزشمندی آن کالاست؛ اما مشروط بر آنکه این معامله در بازاری شفاف انجام شود. این مسیر با روش دلالی که توسط قرعه کشی تقویت می‌شود و وزارت صمت حامی آن است کاملا متفاوت است.
ساده انگاری ششم: بورس کالا نمایندگی فروش را نادیده می‌‎گیرد
قالیباف دلسوزانه این سوال را طرح می‌کند که اگر همه خودروها در بورس عرضه شوند تکلیف نمایندگی‌های فروش چه خواهد شد؟ وی تاکید می‌کند این تصور ساده‌انگاری است که بورس کالا بفروشد و برود. خودرو کالایی است که اگر آن را می‌فروشید باید تا انتها کنار مشتری باشید.
اما آقای سخنگو نمی‌گوید چرا وزارتخانه متبوعش چندی پیش برگزاری قرعه‌‎کشی را از خودروسازان گرفت و انحصارا وزارت صمت آن را در اختیار خودش گرفت؟! امید قالیباف توضیح نمی‌دهد چطور در آنجا نگران تکلیف نمایندگی‌های فروش خودروسازان نبوده و اکنون که مدیران خودرویی می‌خواهند سامانه فروش را شفاف کنند و از اختیار وزارت صمت خارج کنند، سخنگوی این وزارتخانه نگران نمایندگی‌های فروش شده است؟
وزارت صمت، به سیاستگذاری یک بام و هوا آلوده شده است. در موضوع قرعه‌کشی مصاحبه می‌کند و از انحصار وزارت صمت در برگزاری قرعه کشی دفاع می‌کند ولی وقتی نوبت عرضه خودرو در بازار شفاف بورس می‌شود، دلسوز نمایندگان فروش می‎‌شود!
 
ساده انگاری هفتم: تاثیر امضای برجام خیلی سریع است
سخنگوی وزارت صمت می‌گوید اگر برجام به نتیجه برسد بازار خودرو تنظیم شده و دیگر نیازی به بورس کالا یا قرعه‌کشی نیست و نمی‌توان شاید برای چند هفته عرضه خودرو را به بورس برد. این خوش بینی اقای سخنگو در شرایطی است که مقامات مافوق او اعم از رئیس جمهور و وزیر خارجه و وزیر صمت بارها تذکر داده‌اند که نباید مسائل داخلی کشور را به برجام گره زد. ضمن آنکه هنوز واکنش آمریکا و غرب به پیشنهادهای ایران مشخص نیست، گویا آنطور که سخنگوی وزارت صمت می‌گوید بیش از غرب این وزارتخانه امیدوار است، امریکا و غرب شرایط ایران بپذیرند.
در مرتبه بعدی ساده انگاری اقای قالیباف جایی است که تصور می‌کند با امضای برجام طی چند روز و خیلی سریع بازار خودرو گلستان می‌شود. این در حالیست که در خوش بینانه‌ترین حالت با امضا برجام مدت زمان قابل توجهی نیاز است تا معضلات ناشی از برجام رفع گردد.

امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت در مصاحبه خود بارها تمامی حامیان عرضه خودرو در بورس را به ساده‌انگار متهم کرد. گفتنی است در هفته‌های اخیر بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزیر اقتصاد، مقامات بورس، معاون اجتماعی قوه قضائیه و مدیران عامل خودروسازی‌های کشور که هریک سابقه طولانی در امور اجرایی یا صنعت خودرو دارند از عرضه خودرو در بورس کالا حمایت کرده‌اند؛ اما از نظری مجری سابق تلویزیون آنها ساده انگار هستند و پخته این صنعت این مجری تلویزیون است.
 
کد مطلب: 176640
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *