۰
شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۱۰

قیمت گوشت امروز 16 مهر 1401

صادرات دام قیمت گوشت را بالا می‌برد؟
قیمت گوشت قرمز امروز شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ نسبت به روز گذشته هیچ تغییری نداشته است.
قیمت گوشت امروز 16 مهر 1401
به گزارش مردم سالاری آنلاین،قیمت گوشت قرمز در ۱۶ مهر ۱۴۰۱ به شرح زیر است:
راسته با استخوان گوسفندی
۱۶۹,۰۰۰
ران کامل ممتاز گوسفندی
۱۷۸,۰۰۰
کف دست گوسفندی با ماهیچه
۱۶۲,۰۰۰
ران پاک کرده گوساله
۱۸۶,۰۰۰
سر دست پاک کرده گوساله
۱۶۷,۰۰۰
گردن گوسفندی
۱۳۵,۰۰۰
قلوگاه گوساله
۱۴۷,۰۰۰
گردن گوساله
۱۳۲,۰۰۰
قلم گوساله
۱۶,۰۰۰
سردست گوسفندی
۱۳۱,۰۰۰
ماهیچه گوساله
۱۶۵.۰۰۰
دمبالیچه گوسفندی
۸۹,۰۰۰
نیم شقه سردست گوسفند
۱۵۸.۰۰۰
شقه لاشه گوسفندی
۱۴۹,۰۰۰
نیم شقه ران گوسفندی
۱۸۵,۰۰۰

بازار داخلی دام راکد است
رئیس اتحادیه مرکزی دام سبک در پاسخ به این پرسش که آیا صادرات دام تاثیر خود را بر قیمت گوشت در بازار داخلی می‌گذارد؟ گفت: بازار داخلی به‌شدت راکد است و دام نر پروارشده در بازار داخلی خریدار ندارد و تنها مشتری این دام‌ها شرکت پشتیبانی امور دام است که در غالب برنامه خریدهای حمایتی اقدام به خرید کرد، اما بیشتر از ۲ ماه پول دامداران را پرداخت نکرده است.
افشین صدر دادرس ادامه داد: تمایل برای خرید میش و بز در بین فعالان بازار گوشت افزایش پیدا کرده است. چراکه این دام‌ها را ارزان خریداری و به قیمت گوشت درجه یک یعنی گوشت بره نر به مردم می‌فروشد.
صدر دادرس با اشاره به خروج بره‌های نر٬ تصریح کرد: صادرات بره نر نباید در قیمت گوشت تاثیر منفی بگذارد، اما این قاعده در یک بازار سالم امکان تحقق دارد نه در سیستم توزیع ما که بیمار است و اقدامی برای حل مشکلات این سیستم در دستور کار مسئولان قرار نگرفته است.
وی با بیان اینکه تعرفه بالا صادرات دام سنگین خروج این دام را غیرمنطقی کرده است٬ خاطر نشان کرد: تعرفه صادرات یک راس گوسفند ۵۳هزار و ۷۰۰ تومان و هر کیلو گوساله زنده ۱۶هزار و ۷۰۰ بسته شده است به اضافه در نظر گرفتن نیم درصد تعرفه صادراتی آب مجازی. این تعرفه صادرات گوساله را متوقف کرده است این در حالیست که صادرات گوسفند ادامه دارد.
اعمال سلیقه روند صادرات را متوقف کرد
رئیس اتحادیه مرکزی دام سبک  با اشاره به نارضایتی دامداران از روند صادرات دام زنده٬ اذعان کرد: شورای قیمت‌گذاری مصوبه‌ صادرات دام زنده را ۲۴ خرداد سال جاری صادر کرد که بعد از ۴۵ روز این مصوبه ابلاغ و یک ماه بعد شیوه‌نامه آن داده شد و در مهر اولین محموله دام خارج شده است به نظر می‌رسد این شیوه‌نامه تنظیم شده بسیار پیچیده و باعث دشواری در روند کارها شده است.
به گفته افشین صدر دادرس٬ مصوبه صادرات دام زنده٬ سال گذشته پیچیده‌ نبود و شیوه‌نامه صادرات خوب تنظیم شده بود، اما سال گذشته اعمال سلیقه افرادی خاص به بهانه گران شدن قیمت گوشت در بازار باعث شد که روند صادرات متوقف شود٬ اما در سال جاری شیوه‌نامه صادرات بسیار پیچیده است.
صدر دادرس میانگین قیمت دام زنده را کیلویی ۷۰ تا ۷۳هزار تومان دانست و افزود: در برخی استان‌ها دام زنده کیلویی ۶۸هزار تومان نیز عرضه می‌شود. همچنین قیمت دام زنده در مهر سال جاری با قیمت آن در اسفند سال گذشته برابر است. این در حالیست که قیمت نهاده‌ها در این بازه زمانی حدود ۶ برابر افزایش پیدا کرده است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا خشکسالی تاثیری در روند تولید گذاشته است؟ افزود: ظرفیت مراتع به‌شدت کاهش پیدا کرده است و دامدار سبک معمولا در ۵ تا ۶ ماه نخست دام‌شان را برای چرا به مراتع می‌برند اما امسال در فصل‌های بهار و تابستان دامدار مجبور به تغذیه دستی دام شد و از آنجایی‌که هزینه تغذیه بالاست دامدار دام‌اش را به کشتارگاه می‌فرستد.
منبع:تحلیل بازار و ایلنا
کد مطلب: 176660
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *