۰
سه شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۴۰
مرتضی عزتی،کارشناس اقتصادی

اگر اجازه اعتراض به مردم ندهید آنها هم اجازه نمی‌دهند در مسند بمانید

یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر مسئولان اجازه اعتراض مسالمت‌آمیز به مردم را ندهند متقابلا مردم هم نمی‌گذارند مسئولان به طور مسالمت آمیز در مسند باقی بمانند.
اگر اجازه اعتراض به مردم ندهید آنها هم اجازه نمی‌دهند در مسند بمانید
به گزارش مردم سالاری آنلاین،ایجاد رفاه و افزایش رشد اقتصادی در کشور می تواند بسیاری از مشکلات را پوشش دهد. امروز مشکل اصلی خانواده ها و اقشار مردم نبود رفاه است و افزایش رفاه اقتصادی باید برنامه اصلی دولت ها باشد. 
مرتضی عزتی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگویی درباره وضعیت این روزهای کشور و حواشی پیش آمده صحبت‌های جالبی انجام داده است که مهم‌ترین بخش‌های آن را در ادامه می‌خوانید:
*یکی از اهداف مهم همه انسان‌ها در زندگی دستیابی به رفاه در تمام ابعاد از جمله اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ...است و مهمترین عامل ایجاد رفاه کلی و اثرگذاری بر روی آن، وضعیت اقتصادی و درآمد افراد است.
*هر چند اقتصاد یک بُعد از زندگی مردم است اما نقش مهمی در زندگی‌ آنها دارد و در این شرایط اگر وضعیت اقتصادی مردم خوب نباشد ناخشنودی آنها را در پی خواهد داشت که فشار روانی مردم را تشدید می‌کند.
مردم در ابعاد فرهنگی و اجتماعی خواهان رفع محدودیت‌ها و آزادی هستند و ارتباطات سالم اجتماعی می‌خواهند و خواستار جایگاه، شان و منزلت مناسب کشور در دنیا هستند.
*مردم ارتقای زیرساخت‌های مناسب در بخش‌های مختلف فناوری، اینترنت، حمل و نقل،درمان و بهداشت، آموزش را می‌خواهند اما در هیچ یک از این بخش‌ها امکانات موجود مطابق با میل مردم نیست و در این شرایط اعتراضات مردم طبیعی است.
*حاکمین خدمتگذار مردم هستند و طبق گفته امام خمینی حاکمین نوکر مردم محسوب می‌شوند و با این وجود اگر مسئولان وظایف تعریف شده را به اجرا نرساندند، مردم باید به عملکرد آنها معترض باشند و این منطق برای همه قابل پذیرش است.
*ریشه اصلی مشکلات ایجاد شده اقتصاد است و اگر دولت‌ها می‌توانستند رشد اقتصادی را افزایش دهند و رفاه ایجاد کنند، دغدغه اصلی مردم کاهش پیدا می‌کرد و با این کاهش مردم سایر فشارهای موجود را تحمل می کردند.
*دولت‌ها اگر نتوانند نیازهای مردم در بُعد اقتصادی را فراهم کنند سایر فشارها بزرگ‌تر جلوه می‌کنند و این عوامل منجر به تغییر رفتار افراد می‌شود و مردم را به اعتراض می‌کشاند.
متاسفانه در کشور ایران، مسئولان بدون توجه به این واقعیت‌های علمی اثبات شده تنها خواسته و تمایلات فردی خود را در تصمیمات اقتصادی اعمال می‌کنند.
*اعمال تمایلات فردی ممکن است که با جامعه هماهنگ نباشد و اساسا همین ناهماهنگی‌ها منجر به تعارضات می‌شود.
ریشه بسیاری از مشکلات و اعتراضات همین موضوع است، در حالی که مطالبه مردم موضوع مشخصی است اما مسئولان موضوع دیگری از آن را انجام می‌دهند و پیگیری می‌کنند.
*در چنین شرایطی شاهد اعتراضات مردمی هستیم و اگر اجازه اعتراضات مسالمت‌آمیز هم داده نشود، این اعتراضات از حالت مسالمت آمیز خارج خواهد شد.
*منطق طراحی جمهوری اسلامی این بوده که حکومت برای مردم است و مسئولان خدمت‌گذار مردم هستند و اگر مسئولان خدمات مناسب ارایه نکردند مردم حق اعتراض دارند و قانون اساسی کشورمان هم این حق اعتراض را به مردم داده است.
*اگر مسئولان اجازه اعتراض مسالمت‌آمیز به مردم را ندهند متقابلا مردم هم نمی‌گذارند مسئولان به طور مسالمت آمیز در مسند باقی بمانند اساسا مردم همین سطح از رفتار را با مسئولان قبل تر از خود هم داشته‌اند.
*طبق قانون اساسی مردم حق حضور در تمام تصمیمات را دارند این مردم هستند که تصمیم می‌گیرند مسئولان چه اقدامی را انجام دهند اما شاهد انحراف حقوقی و قانونی هستیم و بجای اینکه مسئولان خواست مردم را اجرا کنند، مسئولان انتظار دارند مردم خواسته‌های آنها را اجرا کنند.
*در حال حاضر مهمترین خواست مردم بهبود وضعیت اقتصادی است اینکه نرخ رشد اقتصادی و درآمد مردم افزایش پیدا کند و تورم کنترل شود اما مسئولان چه اقداماتی برای تحقق این خواسته مردم انجام داده‌اند؟
*در حالی که رشد اقتصادی کشورهای مشابه وضعیت ایران در طول 4 دهه گذشته بین 7 تا 15 درصد بوده، میانگین نرخ رشد اقتصادی ایران در این مدت بین صفر تا یک درصد بوده است.
*با وجود رشد منفی اقتصادی مسئولان همواره به مردم گفته‌اند که شرایط خوب بوده و بهتر هم می‌شود در حالی که مردم می بینند شرایط بهتر نشده‌ و همین باعث سلب اعتماد مردم از مسئولان شده است.  
در شرایط نبود اعتماد، وجود مشکلات اقتصادی و پایین آمدن سطح رفاه ، ذهنیت مردم دچار تلاطم شده و اعتراض به این شرایط هم طبیعی است.
منبع:ایلنا
کد مطلب: 177000
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *