۰
يکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۰

روح احمدی نژاد در دولت رئیسی

 در روزهایی که انتقادات از عملکرد دولت رئیسی بالا گرفته است و حتی صدای اعتراض و گلایه برخی حامیان دولت هم بلند شده است، ابراهیم رئیسی در تلاش برای سروسامان دادن به یکی از مهمترین وزارتخانه های دولتش است.
روح احمدی نژاد در دولت رئیسی
به گزارش مردم سالاری آنلاین، رئیسی در چینش اولیه کابینه اش علاقه زیادی به دولتمردان دولت های نهم و دهم نشان داد که البته با انتقاداتی نیز همراه بود. او بی توجه به این نقدها حتی در برخی جابجایی های اخیر دولتش نیز باردیگر به سراغ مردان دولت احمدی نژاد رفته است.
او که سکانداری وزارت کار را در اقدامی پرریسک و انتقادبرانگیز به عبدالملکی، چهره پرحاشیه و نزدیک به جبهه پایداری سپرده بود بعد از چند ماه در نتیجه اعتراضات به تصمیمات آقای وزیر جوان و امام صادقی، فضا را برای کناره گیری او فراهم کرد تا عبدالملکی با نوشتن استعفانامه از دولت خارج شود.
زاهدی وفا که سرپرستی این وزارتخانه را برعهده داشت بعد از معرفی شدن به مجلس نتوانست رای اعتماد بگیرد تا گمانه زنی ها بر سر سکانداری یکی از مهمترین و بزرگترین وزارتخانه دولت ادامه یابد.
رقابت احمدی نژادی ها در دولت رئیسی
در میان گزینه هایی که برای سکانداری این وزارتخانه مطرح می شدند از علی نیکزاد و حاجی بابایی نمایندگان فعلی مجلس تا شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد پیشین دیده می شدند. هر سه چهره زمانی سابقه وزارت در دولت احمدی نژاد را داشتند و وجه اشتراک پررنگ بین آنها محسوب می شد.
رئیسی اما از هر سه چهره عبور کرد و تصمیم گرفت برای سکانداری وزارتخانه مهم دولتش صولت مرتضوی معاون اجرایی و چهره مورد علاقه ای را معرفی کند.
ردپای پررنگ مردان احمدی نژاد در حلقه نزدیکان رئیس جمهور
مرتضوی در حال حاضر هم در پاستور حضور دارد و عنوان معاون اجرایی رئیس جمهور را به دوش می کشد. او از حلقه نزدیکان رئیسی است و پیشتر و در دوران حضور رئیسی در آستان قدس هم از مدیران او در آستان بود و مدتی نیز بر صندلی شهرداری مشهد تکیه زد.
اما کارنامه کاری مرتضوی را که مرور می کنی به مثابه بسیاری دیگر از مردان دولت رئیسی به دولت احمدی نژاد می رسد. او سال ها در وزارت کشور در کسوت معاون سیاسی و رئیس ستاد انتخابات ایفای مسئولیت کرد.
اما مرتضوی تنها عضو دولت احمدی نژاد نیست که بار دیگر پایش به پاستور باز شده و در دولت رئیسی حضور یافته است. 
سهم سنگین احمدی نژادی ها و پایداری ها در دولت رئیسی
رئیسی با اینکه تاکید داشت یک دولت فراجناحی تشکیل می دهد اما خروجی کابینه به شکلی بود که دولت او دولت ائتلافی و سهمی نامیده شد. در این دولت ائتلافی سهم دولتمردان احمدی نژاد و جبهه پایداری ها و امام صادقی ها بیشتر از دیگر جریاات سیاسی شد.
وعده فراجناحی بودن اما محقق نشد و ردپای برخی اعضای کابینه احمدی نژاد و البته مدیرانی برخواسته از جبهه پایداری و دانشگاه امام صادق در دولت رئیسی پررنگ و مشهود بود. 
سهم دهی رئیسی به دولتمردان دولت سابق درحالی صورت گرفت که چهره های شاخص جریان اصولگرا جایی در دولت سیزدهم نیافتند و کم کم رویکرد و مرام پوپولیستی دولت احمدی نژاد هم در رفتار رئیس و دیگر اعضای دولت مشهود شد. 
روح احمدی نژاد در دولت رئیسی
علی اکبر محرابیان وزیر نیرو، احمد وحیدی وزیر کشور، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، حمید سجادی وزیر ورزش، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات، امیرعبداللهیان وزیر خارجه، فرهاد رهبر دستیار اقتصادی رئیسی، محمد حسینی معاون پارلمانی دولت و صولت مرتضوی معاون اجرایی تنها چند نمونه از دولتمردانی هستند که با حضور رئیسی در پاستور بعد از 8 سال به پاستور بازگشته اند تا روح احمدی نژاد را در پاستور بدمند.
بنا به نظر تحلیلگران از آنجا رئیسی چهره ای سیاسی و حزبی نبوده است عملا در دوران فعالیتش کادرسازی سیاسی هم نداشته است شاید از همین روست که حلقه اطرافیان او را یا مردانی از دولت احمدی نژاد پر کرده اند یا کسانی که زمانی دیگر با او در قوه قضاییه و آستان قدس فعال بودند، بی توجه به تخصص، کارآمدی و توانایی آنها./قرن نو
کد مطلب: 177439
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *