۰
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۲۹
سخنگوي شوراي نگهبان؛

قانون و نظام انتخاباتی لازم است اصلاح شود

سخنگوی شورای نگهبان گفت: قانون و نظام انتخاباتی ما در همه موارد لازم است اصلاح شود که انشاءالله با تعیین سیاست‌های کلی قانون جامع انتخابات این موضوع مورد تصویب مجلس قرار خواهد گرفت.
قانون و نظام انتخاباتی لازم است اصلاح شود
 نشست خبری عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با حضور نمایندهای رسانه‌ها و خبرنگاران صبح امروز(۱۴ مرداد) در محل شورای نگهبان برگزار شد.



درابتدای این نشست کدخدایی ضمن تبریک به مناسبت روز خبرنگار به بیان مصوبات مجلس شورای اسلامی و نظر شورای نگهبان درباره آن‌ها پرداخت و آن دسته مصوباتی را که از نظر شورای نگهبان خلاف قانون اساسی و شرع اسلام تشخیص داده شده بود برای خبرنگاران بیان کرد.


کدخدایی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اصلاح قانون انتخابات کشور و مباحث مطرح شده در این باره با بیان اینکه من تحلیل‌ها را تایید نمی‌کنم، اظهار کرد: انتخابات در طول سالیان گذشته در کمال سلامت و دقت برگزار شده و خدشه‌ای به سلامت آن وارد نیست اما قانون انتخابات و نظام انتخاباتی ما در همه موارد لازم است اصلاح شود که انشاءالله با تعیین سیاست‌های کلی قانون جامع انتخابات این موضوع مورد تصویب مجلس قرار خواهد گرفت.



سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا انجام اصلاحات در قانون انتخابات به منزله تایید تخلفات انتخاباتی و ایجاد شبه در سلامت انتخابات نیست؟ با بیان این پرسش که آیا وقتی قوانین دیگر اصلاح می‌شود فرض براین است که تخلفی در این حوزه صورت گرفته است؟ گفت: این‌ها براساس تجارب بشری است و اینکه مجلس به این موضوع ورود کند به منزله تخلف در گذشته نیست قانون انتخابات باید اصلاح شود تا کارآمدی بیشتری داشته باشد و بقیه مواردی که مطرح می‌شود گمانه زنی‌های بی‌مبنای سیاسی است.



کدخدایی در پاسخ به این سوال که اگر اجرای انتخابات از دولت گرفته شود و به شورای نگهبان داده شود آیا شورای نگهبان بدنه لازم برای انجام این کار را دارد یا نه تاکید کرد: ما نه چنین ادعایی داریم و نه چنین آرزویی و معتقدم اگر نظارت از اجرا جدا باشد بهتر است.



کدخدایی درباره اینکه آیا اصلاح قانون انتخابات به انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ می‌رسد یا نه گفت: این موضوع در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت است اما زمان رسیدگی به آن را نمی‌دانم.



سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی درباره رای دیوان عدالت اداری علیه برخی انتصاب‌ها گفت: در مورد آرای دیوان عدالت اداری نظری نمی‌دهم.


وی همچنین در مورد مباحث مطرح شده راجع به مصونیت نمایندگان برای اظهارات خود در مجلس گفت: نظر ما سال‌ها قبل اعلام شده و همچنان بر‌‌ همان نظر هستیم ضمن اینکه نمایندگان به موجب اصل ۸۶ به سبب اظهار نظر در حوزه مسئولیت نمایندگی خود مصونیت دارند اما در غیر از آن مصون نیستند خصوصاً زمانی که نظر آن‌ها مشتمل بر افترا و تهمت بر دیگران باشد.



کدخدایی درباره حکم انتصاب مرتضوی خطاب به خبرنگار سوال کننده گفت: این سوالات را باید در جلسه سخنگوی قوه قضاییه مطرح کنید.



وی همچنین در پاسخ به سوالی که مبنی براینکه اگر مجلس با توجه به سخنان مقام معظم رهبری و اقتصاد مقاومتی بخواهد بودجه را تعدیل کند این موضوع مستلزم نظر شورای نگهبان هست یا نه گفت: اگر این موضوع براساس مصوبه انجام بشود مصوبات مجلس نیاز به تایید شورای نگهبان دارد.



سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی راجع به اینکه آیا فعالیت‌های زود هنگام انتخاباتی برخی شخصیت‌ها باعث رد صلاحیت آن‌ها می‌شود یا نه اظهار کرد: باید دید منظور شما از فعالیت اقتصادی چیست اینکه گفته شود فردی در انتخابات شرکت می‌کند تبلیغات است یا نه و این یکی از نواقص قانون انتخابات است که معیار مشخص و معینی برای تبلیغات انتخاباتی ذکر نکرده اما اگر فعالیتی مصداق تبلیغ محسوب بشود در مورد تایید صلاحیت فرد لحاظ خواهد شد.



کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره تشکیل فراکسیون نظام پارلمانی در مجلس و نظر شورای نگهبان در این باره خطاب به خبرنگاران سوال کننده گفت: این موضوع را از شما می‌شنوم و تعجب می‌کنم زیرا نظام پارلمانی فراکسیون نمی‌خواهد بلکه مستلزم تعیین قوانین و مقدمات مخصوص به خود است.



کدخدایی درباره نادیده گرفتن آرا مردم در نظام پارلمانی نیز با بیان اینکه این‌ها مسائل حقوقی است نسبت به تی‌تر یکی از نشریات که او را متهم به عقب نشینی از مواضع خود کرده بود ایراد گرفت و خطاب به خبرنگاران سوال کننده گفت: شما باید تیتر خود را اصلاح می‌کردید و در این زمینه هم من نظری نمی‌دهم و تا زمانی که این موضوع به صورت رسمی مطرح نشود نظر خود را اعلام نمی‌کنم اما اگر می‌خواهید در مورد آن بحث کنید می‌توانم در دانشگاه در خدمت شما باشم.
کد مطلب: 1776
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *