۰
سه شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۰

علت افزایش قیمت فولاد چیست؟

در حالی که رکود بلای جان زنجیره آهن و فولاد در دنیا و بازار داخل شده، عرضه اعتباری شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران به رقابت قیمتی در رینگ فولاد منجر شده است.
علت افزایش قیمت فولاد چیست؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین،در حالی که رکود بلای جان زنجیره آهن و فولاد در دنیا و بازار داخل شده، عرضه اعتباری شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران به رقابت قیمتی در رینگ فولاد منجر شده است که این امر زمینه گرانی شمش و محصولات فولادی در بازار داخل را فراهم می‌کند.
به این ترتیب، در شرایطی که بازار صادراتی فولادسازان با فشار جهانی کاهش تقاضا مواجه است، میانگین دلاری نرخ فروش شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران ظرف هفته پایانی مهرماه ۵/ ۵‌درصد بالاتر از نرخ فروش صادراتی فوب خلیج‌فارس قرار گرفت.
فروش شمش فولاد در رینگ صنعتی بازار داخل بالاتر از قیمت صادراتی، ارتباطی به رونق بازار محصولات نهایی ندارد و نمی‌‌‌توان آن را مثبت و منعکس‌‌‌کننده رونق در بازار داخل ارزیابی کرد، بلکه این موضوع از سیاستگذاری نادرست در تعیین قیمت پایه و نحوه فروش نشات گرفته و در نهایت دود آن با تشدید رکود در بازار محصولات نهایی به چشم صنایع تکمیلی و مصرف‌کننده نهایی می‌رود.
عرضه اعتباری، رونق رینگ شمش را حفظ کرد
رینگ شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران در هفته پایانی مهرماه بر پایه عرضه‌‌‌های اعتباری رونق داشت، این در حالی بود که استقبال پررونقی از عرضه‌‌‌های نقدی انجام نشد. افزایش قیمت پایه عرضه شمش فولاد، عدم‌توجیه اقتصادی در تولید محصول با توجه به نرخ فعلی شمش و رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌‌‌ای حاکم بر بازار محصولات در بخش فروش داخلی و صادراتی، عامل اصلی کاهش تحرک در معاملات فروش نقدی شمش فولاد ظرف دوهفته اخیر بود.
به این ترتیب در حالی که فولادسازان روز دوشنبه ۲۵مهرماه حدود ۱۸۶شمش فولاد را روانه رینگ صنعتی بورس کالای ایران کردند، تقاضایی برابر با ۲۲۸هزارتن برای این محصول در بازار به ثبت رسید که در نهایت به فروش ۱۰۷‌هزار تن شمش فولاد با میانگین قیمت ۱۳‌هزار و ۳۰۰تومان منجر شد. البته ۴۵‌درصد کل تقاضای ثبت‌شده در این بازار برای محصول عرضه‌شده به شکل اعتباری بود.
از کل ۱۸۶‌هزار تن شمش فولاد عرضه‌شده در این بازار، بالغ بر ۵۱‌هزار تن به شکل اعتباری بود. فعالان بازار تقاضایی بالغ بر ۱۰۳‌هزار تن را نیز برای شمش فولاد عرضه‌شده به شکل اعتباری در بازار به ثبت رساندند که در نهایت ۴۰‌هزار تن از آن به فروش رفت و معاملات آن مورد تایید بورس‌کالا قرار گرفت.
به این ترتیب در حالی که روز گذشته ۲۷‌درصد حجم عرضه شمش فولاد به شکل اعتباری بود، ۳۷‌درصد میزان معاملات به عرضه‌‌‌های اعتباری اختصاص داشت. بنابراین می‌‌‌توان گفت عرضه‌‌‌های اعتباری توانست به رینگ شمش فولاد در روز ۲۵ مهرماه رونق نسبی بدهد.
میانگین نرخ فروش شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس‌کالا در روز ۲۵مهرماه به ۱۳‌هزار و ۳۰۰تومان رسید که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام‌شده شمش فولاد فروش‌رفته از این بازار به ۱۴‌هزار و ۵۰۰تومان می‌‌‌رسد.
با در نظر گرفتن حداقل هزینه تبدیل، نرخ تمام‌شده تبدیل این شمش به میلگرد برابر ۱۶‌هزار و ۱۰۰تومان خواهد بود که این نرخ بدون در نظر گرفتن هزینه حمل شمش به واحد نورد و در صورت تبدیل شمش در محل تولید به میلگرد محاسبه شده است.
در شرایطی که نوردکاران برای فروش محصول خود حاضر به ارائه محصول در محدوده کف کانال قیمتی ۱۵‌هزار تومانی هستند، خرید شمش فولاد با نرخ ۱۳‌هزار و ۳۰۰تومان فاقد هرگونه توجیه اقتصادی است؛ اما عرضه محصول به شکل اعتباری باعث می‌شود معاملات این بخش جریان داشته باشد.
رشدپلکانی قیمت‌پایه، بی‌‌‌توجه به سیگنال داخلی و جهانی
قیمت پایه عرضه شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران برای هفته پایانی مهرماه افزایشی اعلام شد، به نحوی که کف و سقف قیمتی نرخ پایه تقریبا رشد ۱۵۰تومانی داشت و این محصول روز دوشنبه ۲۵مهرماه با نرخی در بازه ۱۲‌هزار و ۶۷۰تومان تا ۱۳‌هزار و ۴۵۰تومان روانه بازار شد.
در حالی قیمت‌های پایه برای عرضه در رینگ صنعتی بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران افزایشی اعلام شد که متقاضیان شمش، استقبال نسبتا محدودی از عرضه هفته قبل داشتند و در سومین هفته از مهرماه تقریبا ۴۵‌درصد کل عرضه‌‌‌ها معامله شده بود.
با وجود این، کاهش حجم فروش شمش از رینگ صنعتی بورس‌کالا نیز مانع افزایش پلکانی قیمت پایه نشد و برای هفتمین هفته متوالی قیمت پایه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالا افزایشی اعلام شد.
سیگنال جهانی؛ حامی رشد نرخ یا مانع آن؟
میانگین نرخ فروش شمش فولاد صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس هفته گذشته از سوی متال‌‌‌بولتن برابر ۵/ ۴۶۳دلار به‌ازای هر تن اعلام شد. این نرخ نسبت به بهای فروش آن در هفته قبل رشد ۳دلاری به‌ازای هر تن داشت.
اگرچه بهای شمش فولاد صادراتی ایران نسبت به نرخ شمش صادراتی ظرف هفته اخیر رشد داشت که این موضوع می‌‌‌تواند محرک قیمت در بازار داخل باشد؛ اما این افزایش قیمت محدود بود و درعین حال چشم‌‌‌انداز مثبتی پیش‌‌‌روی بازار جهانی آهن و فولاد قرار ندارد.
بانک‌جهانی در آخرین برآورد خود از اقتصاد جهانی، رشد اقتصادی چین برای سال‌جاری میلادی را برابر ۸/ ۲درصد برآورد کرد. از میان رفتن اعتماد عمومی به اقتصاد چین، استمرار اجرای سیاست کروناصفر در این کشور و کاهش سرمایه‌گذاری در بخش مسکن آن، از مهم‌ترین دلایل کاهش رشد اقتصادی چین به‌‌‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد کالامحور دنیاست.
تضعیف رشد اقتصادی چین سیگنالی منفی برای کالاهای صنعتی است و چشم‌‌‌انداز قیمتی اغلب فلزات پایه را منفی کرده است. در شرایطی که سیگنال‌‌‌های اقتصادی چین زمینه عقبگرد بهای کالای صنعتی ظرف ماه‌‌‌های اخیر را فراهم کرده است، تغییر رویکرد دولت چین از توجه ویژه به اقتصاد به حوزه امنیت و نظامی می‌‌‌تواند وضعیت را در بازارهای جهانی به‌مراتب دشوارتر کند.
به این ترتیب باید اذعان کرد که احتمال رشد قیمت محصولات زنجیره آهن و فولاد در بازار جهانی بسیار ضعیف است و اگرچه نرخ شمش فولاد صادراتی ایران ظرف هفته اخیر اندکی رشد داشت، اما احتمال استمرار روند رو به رشد قیمتی دور از انتظار است.
میانگین نرخ فروش شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران در هفته پایانی مهرماه به ۱۳‌هزار و ۳۰۰تومان رسید. با احتساب دلار نیمایی ۲۷‌هزار و ۲۰۰تومانی، نرخ تمام‌شده شمش فولاد از این بازار به ۴۸۹دلار به‌ازای هر تن رسید.
به این ترتیب فولادسازان داخلی، شمش فولاد خود را با نرخی ۵/ ۵‌درصد بالاتر از قیمت صادراتی در رینگ بازار فیزیکی به فروش می‌‌‌رسانند. به این ترتیب، به‌رغم سیگنال رکودی حاکم بر بازار جهانی و داخلی، فولادسازان داخلی همچنان شمش فولاد خود را با نرخی بالاتر از قیمت صادراتی در بازار داخل به فروش می‌‌‌رسانند. گران‌فروشی به کمک شیوه تعیین قیمت پایه امکان‌‌‌پذیر شده و متقاضیان شمش نیز با احتمال افزایش قیمت در میان‌مدت، آن را می‌‌‌پذیرند.
تجار در بلاتکلیفی قیمتی!
در هفته پایانی مهرماه مجددا نرخ ارز در بازار آزاد افزایشی شد، به نحوی که روز یکشنبه ۲۴مهر برای ساعاتی دلار آمریکا در بازار آزاد تهران در کانال قیمتی ۳۳‌هزار تومانی نیز مورد معامله قرار گرفت.
افزایش نرخ ارز در بازار آزاد، همواره محرک بازار آزاد مقاطع طویل فولادی است. این مرتبه نیز این سیگنال ارزی زمینه رشد بهای میلگرد در بازار آزاد تهران را فراهم کرد، به نحوی که نرخ فروش هر کیلوگرم میلگرد سایز۱۶ در بازار آزاد تهران به ۱۶‌هزار و ۲۰۰تومان به‌ازای هر کیلوگرم رسید و بر میزان معاملات در این بازار نیز افزوده شد.
در ادامه با فروکش کردن نسبی روند رو به رشد بهای ارز در بازار آزاد ظرف ساعات ابتدایی روز دوشنبه ۲۵مهرماه از نرخ میلگرد در بازار آزاد تهران کاسته شد، به نحوی که هر کیلوگرم میلگرد سایز۱۶ با قیمت ۱۲‌هزار و ۵۰۰تومان به فروش رفت. همچنان نرخ ارز در بازار آزاد سیگنال‌‌‌ساز بازار مقاطع طویل فولادی است؛ اما به گفته برخی فعالان بازار آزاد، در شرایط کنونی با توجه به انباشت محصول در انبار تجار و بدون مشتری‌ماندن محصول میلگرد واحدهای تولیدی، برخی فعالان بازار که به نقدینگی نیاز دارند اقدام به زیرفروشی کرده‌اند. بنابراین میلگرد در کانال قیمتی ۱۵‌هزار تومانی نیز در بازار آزاد وجود دارد.
منبع:دنیای اقتصاد
کد مطلب: 177711
برچسب ها: فولاد شمش فولاد
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *