۰
پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۴۰

ارمنستان در صف قرعه‌کشی خودروسازان ایرانی

ادعای صادرات خودرو با 200 دستگاه!
در پی افزایش همکاری‌های تجاری بین ایران و ارمنستان، قرار است ۲۰۰ خودرو ایرانی به این کشور صادر شود. در حالی که مصرف‌کنندگان داخلی برای خرید خودرو هنوز باید در صف قرعه‌کشی خودروسازان بایستند، آیا ارمنستان سه میلیون نفری بازار هدف مناسبی است؟
ارمنستان در صف قرعه‌کشی خودروسازان ایرانی
به گزارش مردم سالاری آنلاین،باز هم اوراسیا؛ باز هم ادعای توسعه صادرات محصولاتی که تولید مناسبی ندارند. این بار نوبت به خودرو رسید تا در برنامه صادراتی مسئولان دولت قرار بگیرد. چنانکه وزارت صمت با برنامه‌ریزی و مذاکرات متعدد با ارمنستان سرانجام به توافق دست یافته که ۲۰۰ دستگاه خودرو ایرانی را به این کشور صادر کند. اما آیا با فروش ۲۰۰ دستگاه خودرو، ایران در زمره کشورهای صادرکننده خودرو قرار می‌گیرد؟
نکته جالب توجه آنکه هنوز متقاضیان داخلی برای خرید خودرو باید مدت‌ها در صف لاتاری خودروسازان بایستند. خودروهایی که اغلب در موعد مقرر هم تحویل مشتری نمی‌شوند. حال آیا قرار است ارمنی‌ها هم به صف قرعه‌کشی خودروسازان ایرانی بپیوندند؟ آیا جمعیت سه میلیون نفری این کشور با توجه به وجود خودروسازان رقیب در این حاضر به خرید محصولات ایرانی می‌شوند؟
در پی برنامه تقویت رابطه تجاری میان ایران و ارمنستان و اعلام وزیرصمت برای همکاری بیشتر با این کشور، حالا خبر از صادرات خودروهای ایرانی به این کشور منتشر می‌شود. رئیس سازمان توسعه تجارت در این زمینه گفت: ارمنستان سفارش‌گذاری ۲۰۰ دستگاه خودرو از ایران داشته که این خودروها به تدریج در حال ارسال هستند.
اما این گسترش روابط به صادرات خودرو ختم نمی‌شود. پیش از این هم گفته شد که ایران قصد دارد که یک خط تولید خودروهای ایرانی در این کشور راه‌اندازی کند!
راه‌اندازی خط تولید زیان‌ده در ارمنستان
در این میان، باید توجه کرد که در صورت‌های مالی دو خودروساز دولتی کشور آمده است که با تولید هر دستگاه خودرو، مبلغی بین ۴۰ میلیون تا ۹۰ میلیون تومان زیان می‌کنند. حال آیا قرار است این خطوط زیان‌دهی خود را به کشورهای دیگر و به صورت ارزی برسانند؟
این دو شرکت در تامین نیازهای بازار هم با مشکل مواجه‌اند. حال اینکه یکی از این دو خودروساز می‌خواهد در کشوری دیگر خط تولید راه‌اندازی کند نیز جای پرسش دارد.
البته خودروسازان کشور در سال‌های گذشته تجربه‌هایی در این زمینه داشتند که به دلایل متفاوتی، همچون نبود برق یا آب در کشورهایی نظیر ونزوئلا، سنگال یا همین ارمنستان که کارخانه ساخته شده بود، با شکست مواجه شد.
صادرات محدود در بازاری محدود
تعداد خودروهای صادراتی نیز قابل توجه است. ۲۰۰ دستگاه خودرو عددی نیست که بتوان آن را به عنوان صادراتی در نظر گرفت که برای تامین بازار خارجی و حضور در بازارهای جهانی در نظر گرفته شده باشد. حتی اگر این بازار سه میلیون نفری باشد.
جمعیت کم این کشور باعث شده که ارمنستان به فکر راه‌اندازی صنعت خودرو نباشد و با خودروهای خارجی نیازهای مردم را برطرف کند.
کارشناسان در این رابطه می‌گویند که این همکاری صرفا خودرویی نیست و جنبه سیاسی دارد. چراکه خودروهای ایرانی توان رقابت با خودروهای اروپایی که با همان قیمت وارد ارمنستان می‌شود را ندارد و از طرفی دیگر هم، خودروهایی در این کشور یافت می‌شوند که کیفیت بالاتری دارند.
کدام خودروها صادر می‌شوند؟
وزارت صمت هنوز هم اعلام نکرده که این ۲۰۰ خودرو صادراتی از کدام شرکت خودروسازی است؟ اما پیش از این گفته شد دو محصول دنا و تارا اتوماتیک برای آزمایش به این کشور صادر می‌شوند. در نتیجه احتمالا این ۲۰۰ خودرو صادراتی از شرکت خودروسازی ایران خودرو باشد.
در رابطه با صادرات محصولات ایران خودرو و راه‌اندازی خط تولید در این کشور، این ابهام وجود دارد که آیا خودروهای ایرانی با کیفیت‌ بالاتری به این کشور می‌رود؟
کارشناسان صادرات تنها یک مدل خودرو را با چند کیفیت متفاوت بدون توجیه اقتصادی می‌دانند. اما ممکن است که تغییراتی در این خودروها ایجاد شود که متناسب آب و هوای کشور ارمنستان باشد. البته این احتمال وجود دارد که یک سری آپشن هم روی خودروهای صادراتی اضافه شود.
پای واردات خودرو در میان است؟
با ضرب‌العجلی که وزیر صمت برای اجرای آیین‌نامه واردات خودرو به کشور تعیین کرد و گفت خودروهای خارجی هرچند کم که شده، باید تا پایان پاییز وارد کشور شود، این احتمال را قوی‌تر می‌کند که صادرات خودرو به ارمنستان هم به دلیل همان تامین ارزی باشد که وزارت صمت و مجلس برای شرط واردات در نظر گرفته بود.
در این شرایط هم خودروسازان سعی دارند که با ارز به دست آمده از این صادرات، استارت واردات هم بزنند. البته با توجه به نکته‌ای که در رابطه با صنعت خودروسازی ارمنستان اشاره شد، همکاری خودرویی تنها به صادرات محصولات ایرانی به این کشور محدود است و به نظر نمی‌رسد که ایران‌ بتواند خط تولیدی در این کشور راه‌اندازی کند.
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 177935
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *