; ?>; ?> ادعای نتانیاهو درباره مزایای توافق هسته‌ای برای ایران و روسیه - مردم سالاری آنلاين
۰
شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۵

ادعای نتانیاهو درباره مزایای توافق هسته‌ای برای ایران و روسیه

نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی با مطرح کردن ادعایی درباره روابط ایران و روسیه، خواستار اعمال «تحریم‌های سنگین» علیه ایران شد.
ادعای نتانیاهو درباره مزایای توافق هسته‌ای برای ایران و روسیه
به گزارش مردم سالاری آنلاین،وبگاه خبری اردوپوینت نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی که از مخالفان اصلی توافق هسته‌ای و از مشوقان دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا برای خروج از این توافق در سال ۲۰۱۸ بود، در گفت‌وگویی با شبکه فاکس نیوز مدعی شد: از نظر من، ما باید تحریم‌های سنگینی علیه ایران و کسانی اعمال کنیم که از لغو تحریم‌ها حمایت می‌کنند. توافق هسته‌ای در صورت امضا شدن، منجر به آن[لغو تحریم‌ها] خواهد شد.
نتانیاهو در ادامه اتهامات کشورهای غربی علیه ایران مبنی بر فروش پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، مدعی شد: توافق هسته‌ای موجب خواهد شد که میلیاردها دلار نه فقط به ایران، بلکه به خزانه روسیه برسد.
نتانیاهو در ادامه، شراکت روسیه و ایران را «مخوف» توصیف کرد.
نتانیاهو، در دوران نخست‌وزیری‌اش با ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران،‌کارزاری را برای بی‌نتیجه گذاشتن تلاش‌های دیپلماتیک جهت انجام شدن توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی رهبری می‌کرد.
علیرغم تلاش‌های او، توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ و در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، میان ایران، آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان، فرانسه، چین و روسیه انجام شد. با انجام شدن این توافق، ایران در ازای لغو تحریم‌ها برنامه هسته‌ای‌اش را محدودتر کرد.
دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا، در سال ۲۰۱۸ با ناقص تلقی کردن توافق هسته‌ای و با تکرار ادعای نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران از این توافق خارج شد. بنا بر گزارش‌ها، نتانیاهو از مشوقان اصلی ترامپ برای اتخاذ این تصمیم بود.
او در حالی بر سودمند بودن توافق هسته‌ای برای نه فقط ایران، بلکه روسیه تاکید کرده است که اخیرا کشورهای غربی مدعی شده‌اند، ایران پهپادهایی را برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه داده است.
این در حالی است که واسیلی نبنزیا، نماینده فدراسیون روسیه در سازمان ملل در نشست روز جمعه شورای امنیت با رد ادعاها مبنی بر استفاده مسکو از پهپادهای ساخت ایران در حملات علیه اوکراین تاکید کرد که این هواپیماهای بدون سرنشین ساخت روسیه است.
علاوه بر این، دمیتری پولیانسکی،‌ معاون نبنزیا، پنج‌شنبه گذشته و پس از یک جلسه غیرعلنی شورای امنیت برای رسیدگی به این ادعا،‌ در این باره بیان کرد: ما صنعت پهپادسازی خودمان را داریم که چیزهای مورد نیازمان در این جنگ را برایمان می‌سازد و این‌ها تماما اتهامات همکاران غربی ما هستند.
پولیانسکی با اشاره به این‌که هیچ شواهد و مدارکی برای اثبات این ادعای کشورهای غربی به شورای امنیت سازمان ملل ارائه نشده است، گفت: هدف همکاران غربی ما روشن است؛ آن‌ها سعی دارند هم‌زمان به دو هدف بزنند، این که با پیش کشیدن بهانه‌ای ساختگی هم‌زمان به ایران و روسیه فشار بیاورند.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، اخیرا در گفت‌وگو با همتای کرواتش در این باره با اشاره به حوادث اخیر اوکراین و ادعاهای مطرح‌شده از سوی برخی مقامات این کشور، مبنی بر این‌که از پهپادهای ایرانی که سال‌ها قبل به روسیه تحویل داده شده‌اند، در جنگ علیه اوکراین استفاده شده، اظهار کرد: ما قویاً مخالف جنگ و تسلیح هر یک از طرفین جنگ بوده و هستیم و به مقامات اوکراین گفته‌ایم چنانچه سندی در خصوص استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین وجود دارد، ارائه کنند.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: البته ما سال‌هاست که با روسیه همکاری دفاعی داریم، اما از جنگ علیه اوکراین حمایت نکردیم و هیچ‌یک از تسلیحات ایرانی را در اختیار روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین قرار نداده‌ایم.
کد مطلب: 178093
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *