۰
دوشنبه ۲ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۱۵

پرداخت 120 هزار میلیارد تومان یارانه نان

شکست طرح نصب کارتخوان در نانوایی‌ها
بنا بر اعلام محمدجواد کرمی، یک فعال صنفی، در حال حاضر دولت ۱۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه نان پرداخت می‌کند. این در حالی است که نه مردم از کیفیت نان رضایت دارند و نه برای تولیدکنندگان با توجه به افزایش ۲۰۰ درصدی هزینه تولید انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت باقی مانده است.
پرداخت 120 هزار میلیارد تومان یارانه نان
به گزارش مردم سالاری آنلاین،دولت افزایش قیمت نان بعد از طرح هوشمندسازی یارانه‌ها را جزو خط قرمز خود اعلام کرد. این در حالی است که قیمت آرد برای نانوایی‌ها بعد از این طرح آزاد شد. اما مردم با همان قیمت گذشته اقدام به خرید نان سنتی می‌کنند.
در همین راستا دولت برای جلوگیری از فروش خارج از شبکه آرد اقدام به نصب دستگاه‌های پوز در نانوایی‌ها کرد. چراکه گفته می‌شود تا پیش از این برخی از نانوایی‌ها بیش از ۳۰ درصد سهمیه آرد خود را خارج از شبکه به فروش می‌رساندند.
افزایش ۲۰۰ درصدی هزینه طبخ نان
دولت برای جبران افزایش هزینه‌ نانوایی‌ها، ازجمله دستمزد کارگران، اجاره و هزینه‌های حمل‌ونقل، ۱۵ درصد مشوق مالی در نظر گرفت. اما گویا با گذشت بیش از سه ماه از اجرای این طرح هنوز این طرح تشویقی به‌حساب نانوایی‌ها واریز نشده است.
اخیراً محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی کشور، از افزایش ۲۰۰ درصدی هزینه طبخ نان خبر داد و تاکید کرد که دستگاه‌های هوشمند بنا به نرخنامه ۱۴۰۰ کار می‌کنند و فروش با نرخ سال گذشته نمی‌تواند پاسخگوی هزینه نانوایان باشد.
او این موضوع را تائید کرد که دولت هنوز بسته حمایتی مورد اشاره را به حساب نانوایان واریز نکرده است.
یارانه نان به حساب مردم واریز می‌شود؟
محمدجواد کرمی، رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و غیرحجیم،درباره افزایش ۲۰۰ درصدی هزینه پخت نان عنوان کرد: با توجه به ثبات قیمت نان در سه سال اخیر، افزایش ۲۰۰ درصد هزینه طبخ نان دور از ذهن نیست. برای مثال در سال جاری در کنار سایر هزینه‌ها، فقط هزینه کارگری ۵۷ درصد افزایش پیدا کرد.
او شیوه فعلی پرداخت یارانه نان را صحیح ندانست و گفت: یک بار در سال ۱۳۸۹ یارانه نان هدفمند شد. در آن سال یارانه نان به‌حساب مردم واریز شد و با توجه به ایجاد فضای رقابتی برای نانوایان کیفیت نان نیز خواه ناخواه افزایش یافت.
وی خاطرنشان کرد: شیوه فعلی پرداخت یارانه نان منسوخ‌ است. در روش‌های جدید یارانه مستقیماٌ به‌حساب مردم واریز می‌شود و یا در قالب بسته حمایتی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.
این فعال صنفی ابراز کرد: دولت سالانه حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به یارانه نان تخصیص می‌دهد. اما نکته جالب اینجاست که نه دولت، نه مردم و نه تولیدکنندگان از وضعیت فعلی راضی نیستند.
حال این صنف خوب نیست
کرمی بهترین راه‌حل برای رضایتمندی سه گروه را آزادسازی و پرداخت یارانه به مردم دانست و افزود: این موضوع حتی چندی پیش به سمع و نظر رئیس‌ دولت رسید.
وی با اشاره به وجود مشکلات مذکور در بخش صنعتی نیز بیان کرد: در اردیبهشت‌ماه آزادسازی در بخش نان صنعتی انجام شد. اما بدون اینکه به زیرساخت‌های توجهی شود. از سال ۸۶ به بعد مصوبات دولت در راستای این بود که ۴۰ درصد نان کشور به سمت صنعتی برود. اما اکنون روی ۱۵ درصد مانده‌ایم که بعد از آزادسازی این بخش به دلیل قدرت خرید پایین مردم این درصد کمتر هم شد.
این فعال صنفی با طرح این پرسش که چه کسی باید پاسخگوی شرایط فعلی باشد، تصریح کرد: در این مدت بالای ۲۰۰ نامه به مسئولان کشور نوشته‌ایم. اما به دلیل نبود یک متولی واحد هیچ‌کس پاسخگو نیست.
کرمی با تأکید بر اینکه حال این صنف خوب نیست، یادآور شد: در حال حاضر دولت به بخش صنعتی ۱۵ درصد یارانه پرداخت می‌کند. این رقم در مقابل هزینه‌های واحدهای نانوایی بسیار ناچیز است.
طرح هدفمندی نان شکست خورد
کرمی در پایان طرح نصب دستگاه‌های پوز در نانوایی‌ها یک طرح شکست‌خورده دانست و بیان کرد: ما همان زمان نیز با این طرح مخالفت کردیم، چراکه می‌دانستیم جوابگو نخواهد بود. حال وزارت اقتصاد به‌عنوان متولی این طرح پاسخگو نیست که فاز سوم و چهارم این طرح به کجا رسید. تاکنون نیز وزارت اقتصاد گزارشی درباره این طرح ارائه نکرده است.
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 178340
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *