۰
پنجشنبه ۵ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۰

رشد پایه پولی و کاهش تورم در شهریور ماه

نقدینگی به 5,595 همت رسید!
بر اساس اعلام بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه در شهریور ماه امسال به ۴۴٫۹ درصد رسید. در این ماه نقدینگی ۳٫۶ درصد و پایه پولی ۲٫۷ درصد رشد کردند.
رشد پایه پولی و کاهش تورم در شهریور ماه
به گزارش مردم سالاری آنلاین،بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود آمار تورم، پایه پولی و نقدینگی شهریور ۱۴۰۱ را منتشر کرد.
آمارهای مربوط به تورم بانک مرکزی در حالی منتشر شده‌اند که طبق معمول اختلاف فاحشی با آمارهای مرکز آمار دارند. همچنین طبق روال گذشته، آمارهای تورم منتشر شده توسط بانک مرکزی، سطح تورم را کمتر از گزارش‌های مرکز آمار نمایش می‌دهند.
به طوری که طبق گزارش‌های مرکز آمار، نرخ تورم سالانه و نقطه به نقطه در شهریور ماه سال ۱۴۰۱ افزایش یافته اما ادعای بانک مرکزی بر خلاف موضع مرکز آمار است.
تورم نقطه به نقطه و سالانه چقدر شد؟
مطابق اعلام بانک مرکزی، در شهریور ماه امسال تورم نقطه به نقطه با کاهش ۰٫۹درصدی نسبت به مرداد ماه به رقم ۴۴٫۹ درصد رسیده است. این در حالی است که تورم نقطه به نقطه اعلام شده توسط مرکز آمار برابر با ۴۹٫۷ درصد است.
از سوی دیگر بانک مرکزی اعلام کرده است که تورم سالانه شهریور ماه معادل ۳۹٫۶ درصد ثبت شده است که این رقم نشان دهنده کاهش ۰٫۵ واحد درصدی این شاخص است. با این وجود گزارش مرکز آمار تورم نشان می‌دهد که تورم سالانه شهریور ماه با ۰٫۶ درصد افزایش به ۴۲٫۱ درصد رسیده است.
رشد ۳٫۶ درصدی نقدینگی در شهریور ماه
بر اساس گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی، حجم نقدینگی در شهریور ماه سال ۱۴۰۱ معادل ۳٫۶درصد افزایش یافته و در پایان این ماه به ۵,۵۹۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.
لازم به ذکر است که حجم نقدینگی از ابتدای سال ۱۴۰۱ افزایشی ۱۵٫۸ درصدی را ثبت کرده است. همچنین نقدینگی در شهریور ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته جهشی ۳۷٫۵ درصدی را ثبت کرده است.
پایه پولی به ۶۹۱ هزار میلیارد تومان رسید
آمارهای رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهند که رشد پایه پولی در دوازده ماهه منتهی به شهریور­ ماه سال ۱۴۰۱ به ۳۳٫۱ درصد رسیده است. به این ترتیب پایه پولی در طول شهریور ماه امسال ۲٫۷ درصد رشد کرد و به ۶۹۱ هزار میلیارد تومان رسید.
همچنین این رقم نسبت به پایان سال ۱۴۰۰، رشدی معادل ۱۴٫۴ درصد را تجربه کرده است. گفتنی است که این رشد در مقایسه با رشد ۱۳٫۱ درصدی پایه پولی در دوره مشابه سال قبل، به میزان ۱٫۳ واحد درصد افزایش یافته است.
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 178663
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *