۰
پنجشنبه ۷ دی ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۵۶

انگلیس اسرائیل را به جنایت جنگی متهم کرد

وزارت خارجه انگلیس در واکنش به طرح جدید رژیم‌صهیونیستی برای گسترش شهرک‌سازی‌ها در قدس شرقی، با صدور بیانیه‌ای شدیداللحن، اسرائیل را به نقض کنوانسیون ژنو و جنایت جنگی متهم کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه صهیونیستی تایمز اسرائیل، «آلیستر برت» معاون خاورمیانه‌ای وزارت خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای شدیداللحن، نسبت به دور جدید شهرک‌سازی‌های اسرائیل در قدس شرقی واکنش نشان داد و این اقدام را به صورت ضمنی مصداق جنایت جنگی دانست.
برت در بیانیه خود متذکر شده است که «ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس هفته قبل هم «محکومیت و ناراحتی» خود از طرح اسرائیل برای گسترش ساخت و ساز در مناطق فراتر از محدوده سبز را اعلام کرده بود. وی همچنین طرح‌های جدید اسرائیل برای ساخت و ساز در دو منطقه «گیوات حاماتوس» و «گیلو» را تقبیح کرده است.
در بخشی از بیانیه وزارت خارجه انگلیس که به صورت ضمنی به جنایت جنگی بودن این ساخت و سازها اشاره شده، آمده است: این اقدامات به شدت تحریک‌آمیز هستند و برخلاف کنوانسیون چهارم ژنو انجام می‌گیرد. اسرائیل با وجود اینکه جامعه بین‌الملل بارها نگرانی خود را از این اقدامات ابراز کرده، دولت اسرائیل به اعتبار بین‌المللی خود نیز آسیب می‌زند.
بند ۴۹ از کنوانسیون ژنو می‌گوید دولت‌هایی که قدرت‌های اشغالگر حق ندارند بخشی از جمعیت خود را به مناطق اشغال شده منتقل کنند و بر همین اساس است که جامعه بین‌الملل ساخت و ساز شهرک‌های اسرائیلی در مناطق فراتر از محدوده سبز، غیرقانونی می‌داند.
بنا بر این قوانین، نقض کنوانسیون ژنو مصوب سال ۱۹۴۹، به عنوان جنایت جنگی به حساب می‌آید و از آنجا که اسرائیل عضو این کنوانسیون است، لذا به دلیل شهرک‌سازی در قدس شرقی و کرانه باختری که به اراضی اشغالی موسوم شده‌اند، جنایتکار جنگی به شمار می‌آید.
«اروین کوتلر» وزیر سابق دادگستری کانادا و از حامیان اسرائیل است که می‌گوید اشاره برت به کنوانسیون ژنو در حقیقت تشدید تدریجی انتقادات علیه شهرک‌سازی‌های مداوم اسرائیل است. وی همچنین می‌گوید گروه‌های حامی حقوق بشر پیش از این در بیانیه‌های خود از این کنوانسیون برای محکوم کردن اقدامات اسرائیل استفاده می‌کردند، اما دولت‌های غربی تاکنون از به کار بردن لفظ این کنوانسیون در بیانیه‌هایشان در مورد شهرک‌سازی‌ها، خودداری کرده بودند.
کوتلر در مصاحبه با تایمز اسرائیل گفت: شهرک‌ها در ابتدا غیرسازنده بودند، سپس تبدیل به یک مشکل در مسیر صلح شدند، سپس از آنجا بود که به یک نکته غیرقانونی بدل شدند، و حالا ناقض کنوانسیون ژنو شده‌اند. به نظر می‌رسد که این واکنشی تدریجی در جهت محکوم کردن سیاست اسرائیل در گسترش شهرک‌سازی‌ها باشد.
برت که از محافظه‌کاران و هم حزبی‌های «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس است، همچنین از اسرائیل خواسته است تا فورا از تصمیم خود برای تبدیل مرکز تحصیلی «آریل» به دانشگاه صرف نظر کند. این مرکز تحصیلی در یکی از شهرک‌های غیرقانونی اسرائیل واقع در اراضی اشغالی واقع است و اسرائیل اخیرا با تبدیل آن به یک دانشگاه کامل موافقت کرده است. برت در این مورد هم آورده است: این تصمیم حضور شهرک‌ها در اراضی فلسطینی‌ها را تعمیق می‌بخشد و مشکلی جدید در مسیر صلح ایجاد می کند.
وزارت خارجه انگلیس در بخشی دیگر از بیانیه خود به تمجید از «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پرداخته و اقدامات وی را «سنجیده» دانسته است. او همچنین از وی خواسته است تشکیلات حماس را از صدور بیانیه‌های جنگ‌افروزانه بازدارد.
دور جدید شهرک‌سازی‌های رژیم‌صهیونیستی پس از آن آغاز شد که این رژیم به فاصله یک هفته متحمل دو شکست از فلسطینی‌ها شد. اولین بار در جنگ هشت روزه و پس پذیرش آتش‌بس آن هم با اعطای امتیازاتی به فلسطینی‌ها و یک هفته بعد هم در نبرد دیپلماتیک زمانی که اسرائیل تنها توانست ۸ کشور را نسبت به دادن رأی منفی به ارتقا وضعیت فلسطین در سازمان ملل متقاعد کند. در نتیجه طرح ارتقای وضعیت فلسطین با ۱۳۸ رأی موافق در سازمان ملل رأی آورد و کشور فلسطین رسما بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۸ به رسمیت شناخته شد.
کد مطلب: 17889
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *