۰
سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۰

چرا رای فاطمی امین جلوی دوربین‌ها شمرده شد؟

یکی از موضوعات سوال برانگیز جلسه استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، نحوه شمارش آرای نمایندگان مجلس بود؛ آرایی که جلوی دوربین‌ها شمرده شد.
چرا رای فاطمی امین جلوی دوربین‌ها شمرده شد؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین،در جلسه امروز مجلس برای تصمیم‌گیری درباره استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت، میزی مقابل تریبون مجلس با چهار گلدان تعبیه شده بود؛ گلدان‌های شیشه‌ای با برچسب‌های جداگانه «آرا موافق»، «آرا مخالف»، «آرا ممتنع»، «آرا باطله».
اما کارکرد این گلدان‌های شیشه‌ای چه بود؟ بعد از پایان بیان نظرات نمایندگان متقاضی و مخالف استیضاح و دفاعیات وزیر صمت، کارت های رای بین نمایندگان با چهار گزینه «موافق»، «مخالف»، «ممتنع» و «باطله» توزیع شده بود؛ گزینه‌هایی که نمایندگان‌ مجلس بر اساس جمع بندی خود، نظرشان را در آن نسبت به استیضاح وزیر بیان می‌کردند.  
این کارت ها در گلدان‌هایی ریخته شد و گلدان های حاوی کارت‌ها در همان میز جلوی تریبون مجلس و مقابل چشمان همه نمایندگان و دوربین‌ها خالی شد تا چهار نماینده مجلس آراء را شمارش کنند؛ بنا بر اعلام احمد امیرآبادی عضو هیات رییسه مجلس، نوری قزلچه، فاطمه رحمانی، ایزدخواه و آذری مسوول شمارش آراء شدند.
اما نکته قابل توجه این بود که آرای نمایندگان مقابل چشمان دوربین‌ها و خبرنگاران شمارش شد تا جایی که هیات رییسه چندین بار از نمایندگان خواست مقابل میز تعبیه شده نایستند و اجازه دهند دوربین‌ها، شمارش آراء را ثبت و ضبط کنند.
این روال شمارش آراء در انتخابات هیات رییسه مجلس یازدهم و رای اعتماد به کابینه دولت سیزدهم وجود داشت ولی غیر از این، موردی وجود نداشت چه اینکه در زمان بررسی صلاحیت محمدهادی زاهدی وفا و صولت مرتضوی دو وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی این اتفاق نیفتاد؛ آراء جمع آوری شد اما شمارش در جایگاه هیات رییسه و بدون ثبت دوربین‌ها بود
دور از تصور نیست که حاشیه های پیش آمده برای رای گیری زاهدی وفا در تغییر در روند شمارش آرا و شفافیت تاثیرگذار بوده است چون زاهدی وفا تا تکیه زدن بر صندلی وزارت تنها یک رای کم داشت؛ آن زمان سه بار رای زاهدی وفا شمارش شد اما در نهایت او با اختلاف یک رای نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.
قطعا هر گام مجلس برای شفافیت اقدامی قابل تقدیر است که ظاهرا این گام را امروز مجلس در رای گیری برای استیضاح فاطمی امین برداشته است؛ باید منتظر ماند که آیا این روند در سایر رای اعتمادها و یا استیضاح‌های احتمالی تکرار می‌شود یا خیر؟
منبع:ایسنا
کد مطلب: 179184
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *