۰
جمعه ۸ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۲

گرانی دلار بساط میوه‎‌ خارجی را برچید

در حالی که تا پیش از این، جولان میوه‌های خارجی از انگور شیلی گرفته تا میوه‌هایی که شاید یک بار هم نام آنها به گوش ما نخورده بود، در بازار جولان می‌دادند و به دلیل رنگ و لعاب یا طعم جدیدی که برای مصرف‌کنندگان به ارمغان آورده بودند، جای میوه‌های داخلی را پر کرده بودند.
مهر: بعد از اینکه دولت سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای را در رابطه با واردات میوه اعمال کرد و از سوی دیگر، نرخ دلار نیز کار واردات را کم و بیش غیرقابل صرفه کرده است، دیگر کمتر اثری از انگورهای شیلی و میوه‌های متنوع خارجی در بازار مشاهده می‌شود.
گرانی دلار اگرچه مضرات زیادی در اقتصاد ایران گذاشته است و کمتر به منافع آن توجه می‌شود، اما شاید یکی از آثار مثبت بالا رفتن نرخ دلار، فرای از موضوعات صادراتی و رغبت بیشتر صادرکنندگان به ارزآوری بالاتر، برچیده شدن بساط میوه‌های خارجی در بازار بوده است.
دلار به جای قانون و مقررات جلوی واردات را گرفت
این در شرایطی است که تا پیش از این، نه قانون و مقررات و نه سختگیری‌های تعرفه‌ای و مجوزی دولت نتوانسته بود، به این خوبی کارساز باشد و از واردات میوه به کشور جلوگیری کند؛ اما هم اکنون به دلیل اینکه جلوی واردات میوه‌های خارجی به کشور گرفته شده است و از سوی دیگر، نرخ دلار نیز کار واردات را غیرقابل صرفه کرده است، کمتر اثری در بازار از میوه‌های وارداتی مشاهده می‌شود.
در حالی که تا پیش از این، جولان میوه‌های خارجی از انگور شیلی گرفته تا میوه‌هایی که شاید یک بار هم نام آنها به گوش ما نخورده بود، در بازار جولان می‌دادند و به دلیل رنگ و لعاب یا طعم جدیدی که برای مصرف‌کنندگان به ارمغان آورده بودند، جای میوه‌های داخلی را پر کرده بودند.
تغییر ذائقه مردم از میوه‌های خارجی به داخلی
البته زمانی که میوه‌های خارجی مشتریان خود را در بازار داشتند، به نظر می‌رسید که میوه‌های داخلی کم‌کیفیت‌تری هم وارد کشور می‌شدند و بیشتر میوه‌های کیفی راه صادرات را در پیش می‌گرفتند، اما هم اکنون با سخت‌تر شدن صادرات به دلیل تحریم‌ها و مشکلاتی که در نقل و انتقال پول صادراتی به کشور وجود دارد، میوه‌های با کیفیت ایرانی روانه بازار شده‌اند و گویا ذائقه مصرف‌کنندگان نیز به سمت آنها گرایش پیدا کرده است.
هم اکنون به گفته مصرف‌کنندگان، کیفیت میوه‌ها در بازار عمدتا مناسب است و از قیمت مناسبی نیز نسبت به سنوات گذشته برخوردار است؛ البته قیمتها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، اما از نوسان برخوردار نیست و البته افزایش قیمت نیز به نسبت زیاد نیست.
قیمت انواع میوه در بازار
هم اکنون قیمت هر کیلوگرم انار در بازار ۲۵۰۰ تومان، انگور ۲۴۰۰ تومان، به ۳۲۰۰ تومان، پرتقال آبگیری ۷۰۰ تومان، پرتقال تامسون شمال ۱۶۰۰ تومان، پرتقال رسمی جنوب ۱۲۰۰ تومان، خیار گلخانه‌ای ممتاز ۹۵۰ تومان و خرمالو ۱۸۰۰ تومان است.
قیمت هر کیلوگرم سیب زرد در بازار ۱۴۰۰ تومان، سیب قرمز ۲۳۰۰ تومان، نارنگی شمال ۱۴۰۰ تومان، موز ۳۲۰۰ تومان، آناناس هر عدد ۱۲۰۰۰ تومان، کیوی ۱۲۰۰ تومان و گریپ فروت ۱۲۰۰ تومان است.
همچنین قیمت هر کیلوگرم لیموترش سنگی جنوب ۲۲۰۰ تومان، لیموشیرین ۱۵۰۰ تومان و هندوانه ۱۱۰۰ تومان است.
کد مطلب: 17922
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *