۰
جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۰
رئیس پنتاگون

اوکراین می‌تواند خرسون را از روسیه پس بگیرد

وزیر دفاع آمریکا با بیان اینکه اوکراین می‌تواند شهر جنوبی استراتژیک "خرسون" را از دست نیروهای روسی باز پس بگیرد، گفت: این یک شکست بزرگ برای روسیه محسوب خواهد شد.
اوکراین می‌تواند خرسون را از روسیه پس بگیرد
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از خبرگزاری رویترز،اظهارات لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا با گفته‌های یکی از مقام‌های منصوب شده روسیه در خرسون همزمانی داشت که گفته بود مسکو احتمالا نیروهایش را از این کرانه غربی رودخانه دنیپرو خارج می‌کند که اگر این مساله تایید شود، به منزله یک عقب نشینی بزرگ برای روسیه خواهد بود.
اوکراین نیز گفته که هنوز در منطقه با نیروهای روسی در نبرد است و نسبت به ایجاد تله توسط نیروهای روسیه محتاطانه عمل می‌کند.
وزیر دفاع آمریکا به سوالی درباره اینکه آیا نیروهای روسی آماده عقب نشینی هستند یا خیر، پاسخی نداد اما در خوشبینانه‌ترین اظهاراتش درباره اقدامات نیروهای اوکراینی اطمینان خاطر داد که آنها توانایی عقب راندن و شکست دادن نیروهای روسی را دارند.
وی در یک نشست خبری در پنتاگون گفت: درباره این مساله که آیا نیروهای اوکراینی می‌توانند قلمروی باقی مانده در طرف غرب رودخانه دنیپرو و در خرسون را بازپس گیرند، من مطمئنم که آنها توانایی و این ظرفیت را دارند.
وی افزود: از همه مهمتر اوکراینی‌ها خودشان باور دارند که چنین ظرفیت و توانایی را دارند. ما دیدیم که آنها در تلاشی بسیار هدفمند اما مؤثر برای بازپس‌گیری قلمروی مستقل خود شرکت کردند.
خرسون تنها شهر بزرگی است که روسیه آن را از زمان حمله ۲۴ فوریه خود به اوکراین تصرف کرده است.
این منطقه که اوکراینی‌ها به دنبال بازپس گیری آن هستند در ساحل غربی روزخانه دنیپرو شامل یک سد بزرگ هم می‌شود که در سراسر این رودخانه قرار دارد و کنترل منابع آبی را که به آبیاری کریمه می‌پردازد، در اختیار دارد. کریمه از ۲۰۱۴ در تصرف روسیه است.
در همین حال، یک مقام غربی که خواست نامش فاش نشود، ارزیابی کرد که روسیه در حال برنامه ریزی برای عقب نشینی از پایگاه خود در سمت غربی رودخانه به سمت شرق است جاییکه می‌تواند بهتر از نیروهای خود دفاع کند.
وی ادامه داد: بر این باوریم که این برنامه ریزی در حال انجام است. برخی از فرماندهان ارتش روسیه در طرف دیگر رودخانه مستقر شده‌اند.
این مقام غربی که خواست نامش فاش نشود، در ادامه گفت: ما ارزیابی می‌کنیم که در خرسون این احتمال وجود دارد که اکثر رده‌های فرماندهی در حال حاضر در آن سوی رودخانه به سمت شرق عقب‌نشینی کرده‌اند و در برخی موارد، نیروها ضعیف شده و اغلب بدون فرماندهی در مقابل اوکراینی‌ها باقی مانده‌اند.
کد مطلب: 179450
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *