۰
جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۰
سورپرایز پرسپولیسی با بازگشت عزت‌اللهی

نبض تیم ملی در قطر دست کیست؟

بال‌های پرواز برای رویای صعود
سابقه استراتژی فنی کارلوس کی‌روش مربی پرتغالی تیم ملی ایران نشان از خالی بودن پستی مهم در ترکیب ایران برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را دارد.
نبض تیم ملی در قطر دست کیست؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین،تیم ملی فوتبال ایران برای سومین دوره متوالی با هدایت کارلوس کی روش راهی رقابت‌های جام جهانی می‌شود تا رؤیای صعود از مرحله گروهی را برای هواداران خود برآورده کند.
کارلوس کی روش بر خلاف دوره هشت ساله اول حضورش در رأس کادر فنی در فاصله دو ماه مانده به آغاز این رقابت‌ها بار دیگر هدایت تیم ملی ایران را بر عهده گرفت.
مرد پرتغالی در فرصت کوتاه تا برگزاری بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ تمام حاشیه‌های پررنگ گذشته شخصی اش را کنار گذاشت تا بدون توجه به هر چیزی خارج از مستطیل سبز دنبال آماده سازی بازیکنان تیم ملی ایران باشد.
شبیه سازی برای بازگشت به عقب
تیم ملی ایران در دو بازی اخیر تدارکاتی خود مقابل اروگوئه و سنگال شیوه‌ای کاملاً مشابه با تفکرات قدیمی کی روش را پیاده کرد.
علیرضا بیرانوند، محمدحسین کنعانی‌زادگان، شجاع خلیل‌زاده، صادق محرمی، سید ابوالفضل جلالی، سعید عزت‌اللهی، احسان حاج‌صفی، سامان قدوس، علیرضا جهانبخش، مهدی ترابی و سردار آزمون بازیکنان ایران را در تقابل با اروگوئه تشکیل دادند. ترکیبی بر گرفته از دو هافبک دفاعی که نشان دهنده توجه دوباره کی روش به نقش تخریبی هافبک‌های میانی است. حاج صفی و عزت الهی در قلب تیم ملی ایران بازی کردند تا استراتژی دفاعی کی روش در ادوار جام جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ برای ۲۰۲۲ نیز مرور شود.
این روش در بازی با سنگال نیز تکرار شد. کی روش در این بازی ترجیح داد علاوه بر حاج صفی و عزت الهی از احمد نورالهی نیز استفاده کند تا او نیز در صورت لزوم بتواند به توپ‌گیری در وسط زمین کمک کند.
چه کسی هافبک ارمنی الاصل می‌شود
آندرانیک تیموریان نقش کلیدی تیم ملی ایران را در جام‌های جهانی ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴ داشت. هافبک ارمنی تیم ملی ایران با درخشش خیره کننده خود در این رقابت‌ها نظر کارشناسان فوتبال را به خود جلب کرد تا پر کردن جای او در ۲۰۱۸ تبدیل به دغدغه اصلی کی روش شود. با این حال امید ابراهیمی و سعید عزت الهی به بهترین شکل ممکن توانستند مقابل پرتغال، اسپانیا و مراکش قد علم کنند تا کمترین میزان اشتباه را داشته باشند.
درخشش خیره کننده ابراهیمی در میانه میدان به لژیونر شدن او کمک بیشتری کرد اما با رفتن کی روش و حضور دراگان اسکوچیچ کمتر رنگ و بوی اردوهای ملی را دید.
با این حال بازگشت کی روش حضور دوباره امید ابراهیمی را به همراه داشت تا این بازیکن شاید در ۲۰۲۲ نیز بتواند جای خالی امثال آندو را پر کند.
بازگشت عزت با هر جام جهانی
سعید عزت الهی پس از رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۸ به وایلد کلوب دانمارک پیوست اما پس از مدتی کوتاه با مصدومیت جدی روبرو شد تا جام ملت‌های ۲۰۱۹ را از دست بدهد. عزت الهی در نبود کی روش هم یکی از بازیکنان همیشه حاضر در اردوهای تیم ملی ایران بود تا حالا تبدیل به یکی از مهم‌ترین عناصر خط میانی برای ایستادن در ترکیب تیم ملی ایران باشد.
سورپرایز پرسپولیسی
احمد نورالهی و میلاد سرلک جزو هافبک‌های تازه وارد برای بازی در تیم ملی محسوب می‌شوند. نورالهی با عملکرد درخشان در سال ۲۰۱۹ دل کی روش را برد و پس از رفتن او نیز یکی از بازیکنان همیشه حاضر در تیم ملی ایران شد. بازیکن پیشین پرسپولیس که حالا برای شباب الاهلی میدان داری می‌کند قرار است در جام جهانی ۲۰۲۲ اولین تجربه خود در مهم‌ترین تورنمنت ملی را پشت سر بگذارد. میلاد سرلک نیز اولین حضور در جام جهانی را در صورت تأیید کی روش تجربه می‌کند. هافبک بازی‌ساز پرسپولیس که در دو سال گذشته یکی از اردو نشینان تیم ملی ایران بود حالا می‌تواند یکی از شگفتی‌های تیم ملی ایران در تقابل با انگلیس، آمریکا و ولز باشد.
انتخاب کی روش قدرت است نه سرعت
ترکیب جواد نکونام، احسان حاج صفی و آندرانیک تیموریان در جام جهانی ۲۰۱۴ کمربند میانی شاگردان کی روش را محکم کرد. در ۲۰۱۸ نیز حاج صفی همراه با سعید عزت الهی و امید ابراهیمی این وظایف را عهده دار شدند و توانستند مقابل مراکش به برتری رسیده و در تقابل با پرتغال به تساوی یک - یک رسیدند.
زوج پرنده چه کسانی هستند
رؤیای صعود به مرحله حذفی جام جهانی قطر تنها خواسته هواداران از کاروان اعزامی تیم ملی ایران به قطر است. اتفاقی که اگر قرار باشد با کی روش رقم بخورد به اهمیت هافبک‌ها بستگی دارد. شاید همین موضوع دلیل بازگشت ابراهیمی به اردوهای اخیر تیم ملی باشد تا او بتواند در رقابت با میلاد سرلک، احسان حاج صفی و احمد نورالهی بار دیگر برای تیم ملی بازی کند. بدون شک عزت الهی به عنوان یکی از مهره های کارلوس کی روش در فوتبال ملی شانس زیادی برای حضور دوباره در ترکیب تیم ملی ایران دارد اما پیرمرد پرتغالی نشان داده است هیچ چیز جز آمادگی بازیکنان مهم‌تر نیست. او بارها نشان داده است اسم‌ها برایش بازی نمی‌کنند اما همه می‌دانند بال‌های صعود تیم ملی ایران با تعیین نفرات مرکزی ترکیب تیم ملی ایران با تفکرات کی روش رابطه مستقیم دارد. تیمی که گل نخوردن را اصل اساسی خود برای رویارویی با غول‌های فوتبال دنیا همچون انگلیس می‌داند.
برنامه بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران در گروه B جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به شرح زیر است:
* ایران - انگلیس؛ دوشنبه ۳۰ آبان؛ ساعت ۱۶:۳۰
* ایران - ولز؛ جمعه ۴ آذر؛ ساعت ۱۳:۳۰
* ایران - آمریکا؛ سه‌شنبه ۸ آذر؛ ساعت ۲۲:۳۰
منبع:مهر
کد مطلب: 179459
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *