۰
شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۲۰
گزارشی از بازار دلار سهمیه‌ای

2 هزار دلار،600 هزار تومان!

همزمان با رشد پرشتاب قیمت دلار، هیجان زیادی به بازار آزاد، تزریق شده است. با این حال به نظر می‌رسد سیاست ثبت نام اینترنتی برای دریافت ارز سهمیه‌ای هم از سوی مردم چندان جدی گرفته نمی‌شود و اغلب صرافی‌ها همچنان به عرضه حضوری ارز سهمیه‌ای مشغول هستند.
2 هزار دلار،600 هزار تومان!
به گزارش مردم سالاری آنلاین،دلار بازار آزاد داغ شده و قیمت‌ها با شتاب بالا می‌روند. با این حال اما معامله‌ای در کار نیست. در این میان ظهر امروز دلار توانست کانال ۳۶ هزار تومانی را هم فتح کند و طی ساعات گذشته در همین کانال نوسان داشته است. روند رو به رشد نرخ دلار این بار هم مردم را به خیابان فردوسی کشانده و صفوف طولانی را در برابر صرافی‌ها برای دریافت ارز سهمیه‌ای ایجاد کرده است.
در حالی دلار توانسته است از روز چهارشنبه هفته گذشته تا کنون سه کانال تاریخی را فتح کند و اکنون در سطوح بالای 36 هزار تومان قرار گیرد که بازارساز هنوز اقدام مشخصی برای کنترل هیجانات بازار ارز انجام نداده است. تنها سیاستی که بانک مرکزی طی این مدت عملیاتی کرده اینترنتی‌شدن روند ثبت نام دریافت سهمیه سالانه دلار برای مردم بوده که مشاهدات میدانی حاکی است همین اقدام نیز دست کم در روز نخست جدی گرفته نشده و پاسخگوی هیجانات دلار نبوده و با شکست مواجه شده است.
خیز دلالان برای خرید دلار سهمیه‌ای
در بحبوحه پرواز دلار و تلاش شکست‌خورده بانک مرکزی برای کنترل تقاضا از طریق ثبت‌نام اینترنتی، دلالان همچنان به خرید ارزان‌قیمت ارزهای سهمیه‌ای مردم مشغولند. در این روند دلالان با فردی که به سهمیه سالانه دلار خود نیازی ندارد بر سر 600 تا 700 هزار تومان توافق می‌کنند. در این فرایند صاحب سهمیه همراه با دلال دلار به صرافی مراجعه و با استفاده از وجهی که دلال به حساب او واریز کرده است، سهمیه خود را دریافت می‌کند.
طی این معامله اما تنها همان مبلغ گفته شده نصیب صاحب سهمیه شده و او می‌تواند در صورت تمایل، دلارهای دریافت شده را مجددا از دلال خریداری کند! معامله‌ای عجیب و سرشار از سود برای دلالان و لبریز از زیان برای صاحبان سهمیه. این فرایند همچنین دلار صرافی را به سرعت به بازار آزاد تزریق خواهد کرد. معامله‌ای که البته مدت‌هاست در بازار ارز تهران انجام می‌شود اما امروز با افزایش نرخ دلار به اوج خود رسیده است. به نظر می‌رسد این تنها معامله دلاری در شرایط فعلی بازار ارز است.
قیمت دلار سهمیه‌ای حدود 34 هزار و 840 تومان است و قیمت دلار بازار آزاد حدود 36 هزار تومان. بنابراین خرید دلار سهمیه‌ای حدود دو میلیون و 300 هزار تومان برای دلالان سود دارد که البته بین 600 تا 700 هزار تومان آن را باید به صاحبان کارت ملی بدهند. اما این کار همچنان برای آنها تجارت سودآوری است.
نوسان در قیمت‌های بالا
در حالی قیمت دلار بازار آزاد از ساعت ۱۱ صبح امروز تا کنون دست کم ۱۰۰۰ تومان رشد کرده است که مشاهدات میدانی از بازار حاکی از معاملات بسیار اندک، آن‌ هم در حجم‌های بالاست. بر همین اساس در حال حاضر معاملات خرد در بازار آزاد صورت نمی‌گیرد و مشتریان عادی هم فروشنده نیستند.
دلالان هم در این میان اظهار می‌کنند ارزی برای عرضه ندارند اما با این حال هر لحظه قیمت بالاتری برای دلار عنوان می‌کنند؛ همین رفتار بازار سبب شده است نرخ دلار از 33 هزار تومان در ابتدای معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته تا کنون، از سه سقف تاریخی عبور کند! رشد هیجانی قیمت‌ها اما به معنای داغ شدن معاملات نبوده است. به عبارت دیگر در حالی روند دلار افزایشی است که دارندگان این ارز از معاملات عقب‎ نشینی کرده‌ و تمایلی برای فروش ندارند.
معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند نرخ دلار همچنان افزایشی باشد و از همین رو  دست از خرید و فروش کشیده‌اند. گفتنی است نرخ دلار ساعاتی قبل حتی به 36 هزار و  400 تومان هم رسید اما با نوسانات کاهشی روبرو بود. در این میان اما اگرچه معاملات دلار عملا تعطیل شده است اما با این حال این ارز توانسته است طی ساعات گذشته در کانال 36 هزار تومانی پایداری کند؛ رقمی که تا وعده دلار 5 هزار تومانی رییسی دست کم 31 هزار تومان فاصله دارد!
کد مطلب: 179598
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *