۰
جمعه ۸ دی ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۰۴

غرب از انتخابات در سوریه می‌ترسد

سخنگوی وزارت امور خارجه در خلال دیدار خود از ترکیه، در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران ایرانی و خارجی به ارزیابی تحولات ایران و کشورهای منطقه پرداخت
 رامین مهمانپرست که در راس یک هیات رسانه ای در ترکیه بسر می‌برد، طی نشستی مطبوعاتی در محل سرکنسولگری ایران در استانبول در مقابل خبرنگاران قرار گرفت و به تحولات ایران و خاورمیانه و جهان پرداخت.
ما نباید اخبار منطقه را از رسانه‌های غربی بشنویم
مهمانپرست با اشاره به اینکه ایران و ترکیه دو کشور بسیار مهم منطقه هستند، اظهار داشت: ایران و ترکیه باید بتوانند سیاست های خود را در زمینه ای محکم دنبال کنند. این امر هم تنها با گفت‌وگوی مشترک میسر خواهد بود. این مسئله هم با تقویت روابط دوجانبه در عرصه های رسانه ای، فرهنگی و تجاری ممکن است. نباید فراموش کرد که کشورهای غربی برای رسیدن به اهداف خود با همراه کردن تعداد زیادی از رسانه ها به افکارعمومی جهت می دهند. چرا ما باید اخبار مربوط به منطقه را از آژانس های خبری غربی دریافت کنیم؟ همکاری بیشتر بین رسانه های ایران و ترکیه می تواند این مشکل را حل کند.
دیکتاتورهای منطقه دست پرورده دولت‌های غربی هستند
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه با تاکید بر اینکه خاورمیانه دوران حساسی را سپری می کند، خاظر نشان کرد که ساختارهای قدرت در منطقه رفته رفته در حال تغییر است. مهمانپرست تصریح کرد تحولات خاورمیانه به لحاظ جامعه بشری حائز اهمیت فراوانی است. وی افزود: به دنبال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی کشورهای غربی تصور کردند که دیگر هیچ قدرتی در مقابل آنان قرار ندارد. اما امروز شاهدیم که کشورهای غربی با بحران های اقتصادی دست به گریبانند. تعداد زیادی از این کشورها در آستانه ورشکستگی قرار گرفته اند. فلسفه تاسیس اتحادیه اروپا زیر سوال رفته است. برخی از اعضا خواهان جدایی از اتحادیه شده اند. یعنی امروز می بینیم که روش های قدیمی دیگر فایده ای ندارند و نیاز به اندیشه های جدید است. این هم همان خواسته مردم برای تعیین آینده خود توسط خودشان است. کلیه دیکتاتورهای خاورمیانه دست پرورده و مورد حمایت دولت های غربی هستند. اما قیام های مردمی همه طرح های غربی ها را زیرورو کرد.
سکوت مدعیان دمکراسی در مقابل تحولات بحرین
مهمانپرست در مورد تحولات منطقه نیز گفت: قیام‌های مردمی منافع دولت های غربی را به خطر انداخته است. برای مثال می توان به انتخابات مصر اشاره کرد. اسرائیل و آمریکایی‌ها شکست سنگینی را متحمل شدند. در دوران مبارک گسترده ترین همکاری، در ارتباط با محاصره فلسطین بود. اما مردم مصر سفیر اسرائیل را از مصر بیرون کردند. گذشته و حال تونس را نگاه کنید. کدام یک به آمریکا نزدیک تر بود؟ آیا واقعا می توان باور کرد که کشورهای غبری طرفدار مطالبات مردم هستند؟ آیا کشورهای غربی واقعا به دنبال دموکراسی هستند؟ مگر دیکتاتورهایی که مردم سرنگون کردند، توسط چه کسانی در راس قدرت نشانده شده بود؟ مگر آمریکا تا دو روز قبل از سرنگونی مبارک اعلام نکرد که از مبارک حمایت می کند؟ مگر حالا معجزه ای شده که از دموکراسی دفاع می کنند؟ مادام از دموکراسی دفاع می کنند، پس چرا در مورد بحرین دست به اقدامی نمی زنند؟ در عربستان سعودی زنان حتی از حق رانندگی محروم هستند، پس چرا صدای غربی ها در نمی آید؟ به یاد دارید که در فلسطین انتخابات شد و حماس آرای زیادی کسب کرد. مگر اسماعیل هنیه دولت تشکیل نداد؟ چرا غرب این دولت را قبول نکرد؟ تنها دلیل این امر این است که کشورهای غربی از دموکراسی در راستای منافع خود استفاده ابزاری می کنند.
غرب از انتخابات می‌ترسد
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه گفت: ما می‌گوییم مردم سوریه به مطالبات خود دست یابد. اما فکرش را بکنید که عده ای دست به اسلحه برده و بگوید ما نماینده مردم هستیم و شروع به جنگ بکند. آیا این امر مشروع تلقی خواهد شد؟ اگر در ایران و یا ترکیه و یا کشوری دیگر گروهی مخالف مسلح شده و با دولت بجنگند و کشورهای غربی هم از آنها حمایت کنند، آیا شما به عنوان یک دولت بلافاصله این امر را پذیرا شده و تسلیم می شوید؟ دولت هایی که تا به دیروز از دیکتاتورها حمایت می کردند، آیا امروز دلشان برای مردم می سوزد؟ مواضع ایران در قبال سوریه کاملا شفاف است. ما می گوییم که مردم با انتخابات سرنوشت خود را تعیین کند. اما برای برگزاری انتخابات باید محیطی آرام ایجاد شود. برخی می گویند که انتخابات در سوریه سالم و عادلانه نخواهد بود. ما هم می گوییم که انتخابات تحت نظارت بین المللی انجام شود و همه نمایندگان اقشار مختلف سوریه در این روند حضور یابند. اما نگاهی به اطراف خود بیاندازید؟ چه کسانی خواهان متوقف شدن این درگیری ها هستند؟ کلیه کشورهای غربی مخالف توقف درگیری ها در سوریه هستند. به عقیده ما اینها از انتخابات می ترسند. دلیل آن هم این است که افراد مسلح مورد حمایت اینها رای نخواهند آورد.
طرح شش ماده ای ایران برای حل بحران سوریه
مهمانپرست در بخش دیگری از اظهارات خود به طرح شش ماده ای ایران برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه اشاره کرد و خواهان اجرای آن شد.
سه میلیون افغان، ۳۰ سال مهمان ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اهمیت کمک های انساندوستانه به ملت های تحت ستم در منطقه گفت: ما باید به ملت های منطقه کمک های انساندوستانه ارائه کنیم. این امر یکی از نقاط مشترکمان است. ترکیه می گوید ما به ۱۵۰ هزار سوری پناه داده ایم. ما هم به مدت سی سال از سه میلیون افغان پذیرایی کردیم. به مدت سی سال دو میلیون عراقی مهمان ایران بودند. ما ۳۴ سال است که از ملت فلسطین حمایت می کنیم.
اظهارات ضد ایرانی برخی مقامات ترکیه
مهمانپرست در رابطه با ترکیه نیز گفت: در مورد موشک های پاتریوت باید دلایل نگرانی ها را درک کنیم. مقامات نظامی ایران معتقدند که آمریکا درباره ایران همواره در پی طرح های با سوءنیت است. وقتی به روند حضور آمریکا در عراق و افغانستان نگاه می کنیم، به هیچ عنوان سناریوی خوبی نمی بینیم. آنها در عین حال ایران را هم همواره با مداخله نظامی تهدید می کنند. اما می توانم بگویم که آنها هرگز قدرت مداخله نظامی در ایران را ندارند. ما آماده دفاع از خود هستیم. نگرانی مقامات نظامی ایران ناشی از این است که مقامات منطقه متوجه طرح های غربی ها نیستند. حتی برخی مقامات ترکیه علیه ایران سخن می گویند. برای مثال علی باباجان معاون نخست وزیر گفته بود اگر ایران موشک دارد، ما هم پاتریوت داریم. اما در حال حاضر باید بدانید که کنترل موشک های ایران کاملا در دستان ایران است، اما کنترل موشک های پاتریوت در دستان ناتوست.
جهت دهی غلط افکار عمومی ترکیه علیه ایران
مهمانپرست افزود: وزیر کشور ترکیه گفته بود ایران به پ ک ک کمک می کند. این بیانیه خیلی جالب است. چونکه همگان می دانند که بین ایران و ترکیه همکاری نزدیکی وجود دارد. ایران در پنج سطح با ترکیه همکاری مشترک دارد و همه این همکاری ها تحت نظارت وزارت کشور است. ما در سطوح مختلف نشست مشترک برگزار می کنیم. حتی نیروهای مرزی مان نشست مشترک دارند. به عبارتی مسئله تحت عنوان کمک به پ ک ک به هیچ وجه نمی تواند مطرح باشد. من در دیدار با مقامات ترکیه به این موضوعات اشاره کردم. پاسخ مقامات ترکیه به من چنین بود: این دیدگاه شخصی وی است. این دیدگاه دولت ترکیه نیست. اما ما نباید افکارعمومی را در این چارچوب جهت دهی کنیم.
کد مطلب: 17973
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *