۰
سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۰

زارع‌پور: تا پایان دولت ۲۰ میلیون خانوار و کسب‌وکار تحت پوشش فیبر نوری قرار می‌گیرند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد که پیشرفت شبکه ملی اطلاعات از ۳۰ درصد در زمان تحویل دولت سیزدهم به بیش از ۵۹ درصد در ظرف یک‌سال و اندی رسیده است.
زارع‌پور: تا پایان دولت ۲۰ میلیون خانوار و کسب‌وکار تحت پوشش فیبر نوری قرار می‌گیرند
به گزارش مردم سالاری آنلاین، عیسی زارع‌پور در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی سوال تعدادی از نمایندگان در خصوص اقدام وزارت ارتباطات برای توسعه شبکه ملی اطلاعات بیان کرد: همانطور که در جلسه رای اعتماد به مجلس قول دادم تحقق شبکه ملی اطلاعات در صدر برنامه‌های وزارت ارتباطات قرار داشته و برای این‌که این مهم محقق گردد تمام منابع وزارتخانه را بسیج کردم. اولویت اول وزارت ارتباطات تحقق شبکه ملی اطلاعات در لایه‌های مختلف است. شورای راهبردی توسعه شبکه ملی اطلاعات با مسئولیت بنده شکل گرفته و هر هفته جلسه برگزار می‌کند.
وی در ادامه اظهار کرد: معاون برنامه ‌ریزی وزارتخانه به عنوان دبیر این شورا منصوب شده و تمام منابع وزارتخانه پای این پروژه آورده شده است. ۷ پروژه کلان تعریف شده است که مبتنی بر مصوبه شورای عالی فضای مجازی در سال ۱۳۹۹ است. در این طرح وظایف دستگاه‌های مختلف برای تحقق شبکه ملی اطلاعات تعریف شده است که از ۵۳ بند ۳۷ بند آن مستقیما به وزارت ارتباطات باز می‌گردد. ۲۰۰ زیر پروژه برای تحقق اهداف تعریف شده است و در این جلسات قرارگاهی میزان پیشرفت این پروژه‌ها بررسی می‌شود. در این دو ماه به دلیل حساسیت‌های پیش آمده جلسات به صورت روزانه برگزار شده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که وجود داشت این بود که شاخصی برای پیشرفت شبکه ملی اطلاعات وجود نداشت. وزیر قبلی مدعی بود که این شبکه ۷۰ درصد پیشرفت داشته اما مرکز ملی فضای مجازی پیشرفت آن را ۳۰ درصد اعلام می‌کرد ما در وهله اول سعی کردیم به یک ادبیات مشترک برسیم و بیش از ۱۰۰ شاخص تعریف کردیم تا میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات را به شکل کمی اعلام کنیم. براساس آخرین سنجش‌ها در ابتدای دولت سیزدهم با وجود این‌که قریب به ۱۰ سال از هدف گذاری برای تحقق شبکه ملی اطلاعات می‌گشت میزان پیشرفت آن تنها ۳۰ درصد بود.
زارع پور تاکید کرد: اما امروز با افتخار اعلام می‌کنیم با تلاش شبانه‌روزی وزارت ارتباطات میزان تحقق شبکه ملی اطلاعات بیش از ۵۹ درصد پیشرفت داشته است. در ۱۰ سال تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشته اما در ظرف یک سال و اندی به پیشرفت ۵۹ درصدی رسیده است و با برنامه ‌ریزی صورت گرفته ظرف یکسال و نیم آینده یعنی تا سال ۱۴۰۳ شبکه ملی اطلاعات محقق خواهد شد.
وی ادامه داد: البته این پروژه یک کار پویا و دائمی است که متناسب با فناوری‌های روز باید توسعه یابد. ما به دنبال ایجاد یک شبکه پرسرعت، با کیفیت و امن در گستره جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران هستیم که خدمات با کیفیت و پرسرعت و مطبوع به مردم ارائه شود. اگر حمایت‌ها ادامه داشته باشد شاید زودتر از سال ۱۴۰۳ این پروژه به سرانجام برسد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه تصریح کرد: یکی از 7 کلان پروژه شبکه ملی اطلاعات توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و فیبر نوری است ما در این حوزه جزو کشورهای انتهای لیست هستیم اما با برنامه ‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان دولت سیزدهم ۸۰ درصد خانوارها و کسب و کارها به فیبر نوری متصل خواهند شد که سرعت نامحدودی دارد. دولت منابع لازم را تامین کرده است و 8 درصد از درآمد اپراتورهای همراه به این موضوع اختصاص می‌یابد. سرمایه لازم تامین شده و زیرساخت‌های حقوقی نیز فراهم شده است.
وی ادامه داد: اکنون در ۵۱ شهر و ۱۲ استان اجرای پروژه کلید خورده است و به زودی در سراسر کشور آغاز می‌شود. بیش از دو میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته‌اند و تا پایان سال این رقم دو برابر خواهد شد. برای سال آینده نیز هفت میلیون خانوار پیش بینی شده است و برای سال ۱۴۰۳، هشت میلیون خانوار در نظر گرفته شده است. تا پایان دولت سیزدهم ۲۰ میلیون خانوار و کسب و کار تحت پوشش فیبر نوری قرار می‌گیرد. ما در تلاش هستیم تا مردم طعم سرعت بالای اینترنت را در آینده نزدیک بکشند.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ارتقاء پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی اظهار کرد: در این زمینه کارگروهی ویژه برای توسعه خدمات پیام رسان‌های داخلی راه اندازی شده است. هدف ما ارتقاء پیام رسان‌های داخلی است به نحوی که زمانی که مردم از آنها استفاده می‌کنند احساس کنند که تفاوتی با پیام رسان‌های خارجی ندارند. در این دو ماه هر روز بنده وضعیت پیشرفت پلتفرم‌های داخلی را رصد کردم و تمام ظرفیت‌ها را پای کار آوردم تا به گونه‌ای شاهد تقویت پلتفرم‌های داخلی باشیم تا مردم ترجیح دهند که از آنها استفاده کنند. با حمایت‌های صورت گرفته قابلیت‌های خوبی به پلتفرم‌های داخلی اضافه شده و امروز هر کدام از این پلتفرم‌ها را باز می‌کنیم افراد متعددی به آنها پیوسته‌اند، این نشان از اعتماد مردم به پلتفرم‌های داخلی دارد.
زارع‌پور ادامه داد: ما شاهد حضور ۱۷ میلیون کاربر در یک روز در یک پلتفرم داخلی بودیم که این رکورد در تاریخ کشور است. اکنون ۶۰ درصد ترافیک مصرف به حوزه داخلی باز می‌گردد و برای اولین بار ترافیک تولید داخلی دو برابر شده است، همه اینها نشان از اعتماد  اقبال مردم از پلت‌فرم‌های داخلی دارد. ما به دنبال این هستیم تا قابلیت‌های جدیدی ایجاد کنیم که مردم بیش از پلت‌فرم‌های داخلی استقبال کنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه خاطرنشان کرد: از سویی دیگر برای حمایت از کسب و کارهایی که در پلت‌فرم‌های داخلی فعالیت می‌کنند آیین‌نامه‌ای در دولت نوشته شده و بیش از ۳۰ نوع حمایت برای کسب و کارها در پلت‌فرم‌های داخلی پیش بینی شده است. از سویی دیگر حریم خصوصی مردم در پلت‌فرم‌های داخلی خط قرمز ما است. احدی حق دسترسی به اطلاعات مردم را در این پلت فرم‌ها را ندارند. مقام معظم رهبری در این زمینه فتوا داشتند و حرمت شرعی صادر کردند. نقض حریم خصوصی مردم در پلتفرم‌های داخلی خط قرمز ماست.
وی در ادامه با اشاره به آیین‌نامه رئیس قوه قضاییه برای صیانت از حریم خصوصی مردم در پلتفرم‌ها بیان کرد: براساس این آیین‌نامه اطلاعات مردم در پلتفرم‌های داخلی مشمول اصل ۲۵ قانون اساسی شده و هیچ احدی حق ندارد به آنها دسترسی داشته باشد البته ما برای حفاظت از داده‌های مردم شاهد خلأ قانونی بوده و وزارت ارتباطات لایحه‌ای را برای حفاظت از حریم خصوصی و داده‌های اشخاص در پلتفرم‌های داخلی به زودی تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده و انتظار می‌رود با قید فوریت به قانون تبدیل شود. ما به دنبال ایجاد قابلیت‌های متنوع در پلت فرم‌های داخلی هستیم، از تماس صوتی و تصویری باکیفیت امروز این پلت‌فرم‌ها برخوردار هستند. ما به دنبال این هستیم که در تماس تلفن‌های ثابت و همراه نیز این امکان را فراهم کنیم و از سویی دیگر به دنبال ارائه خدمات دولتی در بستر پلتفرم‌های داخلی هستیم مردم باید بتوانند نیازهای خود را در این پلت فرم‌ها برآورده کنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان بیان کرد: برای حمایت از کسب و کارها نیز صدور مجوز برای آن دسته از کسب و کارهایی که وارد پلت فرم‌های داخلی می‌شوند تشکیل شده است، در بحث مالیات نیز کسب و کارهایی که سابقه مالیاتی ندارند تا دو سال از معافیت مالیاتی در پلتفرم‌های داخلی برخوردار می‌شوند، مجموعه اقدامات حمایتی از کسب و کارهای اینترنتی در پلت‌فرم‌های داخلی پیش بینی شده است. ان‌شاءالله با همکاری یکدیگر شبکه ملی اطلاعات با سرعت و دقت محقق خواهد شد.
کد مطلب: 180600
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *