۰
دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۰

این چه وضعش است آقای کی‌روش؟

تیم ملی ایران تن به شکست سنگینی مقابل انگلیس داد و مقصر اصلی این نتیجه بیش از هر شخص دیگری سرمربی تیم است.
این چه وضعش است آقای کی‌روش؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین،تیم ملی فوتبال ایران در دیدار مقابل انگلیس در شروع مسابقات جام جهانی 2022 قطر تن به شکست سنگین 6 بر 2 داد تا سخت‌ترین شکست ایران در تاریخ جام جهانی رقم بخورد و امیدها برای صعود به دور بعدی به حداقل برسد و شرایط روحی فوتبالدوستان و ملی‌پوشان هم به حدی خراب است که جمع کردنش برای دو دیدار بعدی مقابل ولز و آمریکا کار سختی است. اگرچه شرایط فوتبال ایران و انگلیس با هم متفاوت است و انتظار برد و حتی کسب امتیاز از این دیدار خیلی منطقی نبود ولی حداقل حق فوتبال ایران از این دیدار یک شکست آبرومندانه مطابق آنچه در 2014 جلوی آرژانتین و 2018 جلوی اسپانیا رقم خورد بود. حالا چه اتفاقی افتاده که کی‌روش با سابقه رقم زدن آن بازی‌های قابل قبول تیمش این چنین منفعل و ضعیف عمل می‌کند و شکستی سنگین و تلخ برای فوتبال ایران رقم می‌زند که قطعاً نتیجه‌اش تا سالیان سال از خاطر کسی بیرون نمی‌رود؟
ترکیب چینی اشتباه
بنا بر آنچه از کی‌روش در سالیان حضورش روی نیمکت تیم ملی سراغ داریم، او در دیدارهای بزرگ مقابل تیم‌هایی که مهره‌های با تجربه و مطرح زیادی دارند، با تفکرات دفاعی و با استفاده از سیستم دفاع - ضد حمله بازی می‌کند. کی‌روش در این شیوه بازی تبحر دارد و توانست ستاره بزرگی مثل مسی را هم تا ثانیه‌های پایانی بازی مهار کند ولی چه شد که مقابل انگلیس و خط حمله زهردارش انقدر زود دست تسلیم بالا برد؟ مورد اول چینش اشتباه ترکیب اولیه تیمش بود. مجید حسینی، مرتضی پور علی گنجی و روزبه چشمه سه مدافع میانی انتخاب شده از سوی کی‌روش بودند. مورد اول این است که در چند سال اخیر شاهد حضور کنعانی زادگان و شجاع خلیل زاده در مرکز خط دفاعی تیم ملی بودیم. این دو نفر در پرسپولیس و سپس در الاهلی قطر هم تیمی هستند و از سوی اسکوچیچ هم به عنوان مدافعان میانی ثابت تیم ملی استفاده می‌شدند و هماهنگی خوبی با هم دارند. حتی کی‌روش در ابتدای حضورش در ایران هم دست به این چینش نزد و در دیدارهای تدارکاتی از جمله بازی با اروگوئه از این دو نفر استفاده کرد و آزمون موفقی مقابل خط حمله با تجربه و نامدار حریف داشتند و فرصت چندانی به حریف ندادند. از سوی دیگر استفاده از زوج پورعلی گنجی و حسینی که مدتی است کنار هم بازی نکرده‌اند با استفاده از روزبه چشمی در مرکز خط دفاع این ضعف را تکمیل کرد. چشمی مدافع تخصصی نیست و پست اصلی او هافبک دفاعی است. وی در ابتدای فصل هم برای استقلال در خط دفاع به میدان رفت و عملکردش به قدری ضعیف بود که ساپینتو او را به خط هافبک انتقال داد و از توانایی‌هایش در این پست بهره برد. چنین چینش اشتباهی در خط دفاع مقابل خط حمله زهردار انگلیس خودکشی بود.
چرا حسینی؟
مصدومیت بیرانوند یک حادثه بود و نمی‌شد آن را پیش بینی کرد. این را پای بدشانسی تیم ملی در گام نخست می‌گذاریم ولی برنامه کی‌روش که چهار گلر با خودش به قطر برده برای جانشینی او در این مواقع چه بود؟ واقعاً حسین حسینی بهترین جانشین برای بیرانوند بود؟ تیم ملی در فهرست خودش امیر عابدزاده و پیام نیازمند را در اختیار دارد که با خود به قطر برده است و هر دو گلر تجربه بین المللی بیشتری از حسینی دارند و می‌توانستند با روحیه و اعتماد به نفس بالاتری در قفس توری تیم ملی قرار بگیرند. حسینی گلر خوبی است ولی جام جهانی و یکی از سنگین ترین بازی های تاریخ فوتبال ایران موقع خوبی نیست برای اینکه کسی تجربه بین المللی پیدا کند.
سه هافبک دفاعی در خط میانی
در کنار 5 مدافع، کی‌روش سه هافبک با خصوصیات تدافعی در خط میانی به کار گرفت. نوراللهی، کریمی و حاج صفی نفراتی بودند که در این بازی حضور داشتند و نتوانستند کار خاصی هم برای تیم از پیش ببرند. دفاع مطلق در یک بازی به معنی بازی دادن به تمام عناصر دفاعی در قابل یک ترکیب نیست چرا که هر پست یک شرح وظایفی دارد که اگر نتوانید به خوبی آن را انجام دهید عملاً با یار کمتر وارد زمین شده‌اید. تعویض های کی‌روش و برگشتن ورق بازی نشان از چینش اشتباه اولیه او دارد که اگر اتفاق نمی‌افتاد ممکن بود ما با نتیجه دیگری از زمین خارج شویم.
چرا کی‌روش به ایران آمد؟
گلایه از شرایط و مشکلات کار هر سرمربی دیگری هم می‌توانست باشد و باید به این توجه کرد که ما چرا چند ماه مانده به جام جهانی کی‌روش را به ایران آوردیم؟ چرا سرمربی صعود کننده به جام جهانی را برکنار کردیم و هدفمان از این کار چه بود و حالا باید پرسید اگر با هدایت اسکوچیچ یا یک گزینه دیگر روی نیمکت این شکست سنگین حاصل می‌شد چه قضاوتی از او و عملکردش داشتیم؟ به هر حال امیدواریم کادرفنی هرچه زودتر از اشتباهاتش درس بگیرد و فکری برای دو بازی بعدی بکند تا با نتایج خوبی جام را به پایان برسانیم.
منبع:ایلنا
کد مطلب: 181275
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *